– Firmom coraz mocniej ciążą koszty energii, które w pierwszym kwartale 2023 r. odpowiadały już za 4% kosztów (vs 3,3% w pierwszym kwartale 2022 r.). Łączny udział kosztów zużycia materiałów i energii utrzymał się na zbliżonym poziomie (50,5% vs 50,4% w pierwszym kwartale 2022 r.). Jednocześnie udział kosztów wynagrodzeń nieznacznie spadł, do 13,6% – wyliczyli ekonomiści PKO BP.
Jak podaje GUS, w pierwszym kwartale 2023 r. przychody ogółem firm były wyższe o 18% od osiągniętych rok wcześniej, jednak koszty ich uzyskania wzrosły o 19,1%. Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów wzrosły o 17,5%, a koszty tej działalności – o 19%. Wynik finansowy netto wyniósł 58,8 mld zł, co oznacza lekki spadek ( i -0,2% rdr.).
To według ekspertów pokazuje, że zdolność firm do utrzymywania rentowności w okresie dekoniunktury okazała się względnie wysoka. – Spodziewamy się utrzymania rentowności przedsiębiorstw na zbliżonym poziomie również w drugim kwartale 2023 r. – oceniono w komentarzu PKO BP do danych GUS.
Wskazano w komentarzu PKO BP, że niektóre branże wypracowały nawet wzrost rentowności obrotu netto względem pierwszego kwartału 2022 r., m.in.: budownictwo (4,9%; +1,4pp rdr.), transport (4,4%; +0,7 pkt proc. rdr.) oraz zakwaterowanie i gastronomia (3,8%; +1,1 pkt proc. rdr.). Dodano, że rentowność przetwórstwa przemysłowego spadła do 4,6% (-0,8 pkt proc. rdr.; 0,8 pkt proc. qdq.).
Źródło: PAP/MH. Zdjęcie: Shutterstock
- Siła tkwi w siostrzeństwie. Po trudnej sukcesji powoli wychodzą na prostą. Siostry Piwońskie, prowadzące piekarnię oraz sieć sklepów firmowych, przekonują do zdrowego pieczywa. Sprzedają też produkty delikatesowe, myślą o warsztatach kulinarnych, a klientów pozyskują pocztą pantoflową.
- Koszyk cen: Masło tanieje, jajka w czołówce wzrostów. Szykujesz grilla? Szykuj grubszy portfel. Keczup jest bowiem liderem grillowych podwyżek. Patrzymy też, jak co miesiąc, na paragony z podstawowymi produktami spożywczymi – te wciąż rok do roku mocno rosną.
- Z wizytą u właściciela Biedronki. Gusta konsumenckie polskich i portugalskich konsumentów są podobne. Jednak ci drudzy rzadko sięgają np. po wodę gazowaną czy wódkę inną niż białą. Spożywają też nieporównywalnie więcej ryb i owoców morza. Z dorsza są w stanie przyrządzić 1000 dań. Co widać na sklepowej półce.