Jak mówi Paweł Petkowicz, commerce & SoMe director, dentsu Polska, decyzje o ekspansji geograficznej w regionie zapadły już przy akwizycji Mall. Teraz jest to konsekwentne wprowadzanie w życie wcześniejszych planów przy sprzyjających okolicznościach wynikających z dobrych wyników finansowych w ostatnim okresie [więcej nt. TUTAJ]. -
- Bez wątpienia Allegro dysponuje atutami, które dają mocne podstawy, by z sukcesem budować swoją pozycję w regionie - uważa ekspert.
Przyszłość dla projektu Allegro w Czechach widzą Tomasz Gutkowski, head of business development, Unity Group, i Piotr Matysik, prezes zarządu, Marketplanet. Obaj twierdzą, że akwizycja Mall Group pod koniec 2021 wskazała kierunek strategiczny rozwoju Allegro, którym są rynki CEE (Europy Środkowo-Wschodniej). Jak podaje ekspert z Marketplanet, Mall Group jest aktywny w Czechach, na Słowacji, w Rumunii i na Węgrzech, z czego rynek czeski jest wskazywany jako najbardziej dynamiczny, najszybciej rozwijający się w tym gronie.
Liczba kupujących oraz wartość e-commerce w Czechach rośnie najszybciej w Europie (ponad 15% wzrost, wartość rynku szacowana na około 8,8 mld EUR w 2024). Pandemia oczywiście znacznie przyspieszyła ten trend. Najwięcej jest tam również sklepów internetowych (około 45 tys.) na liczbę obywateli - dwukrotnie więcej niż w Niemczech. - To wszystko sprawia, że rynek ten jest niezwykle atrakcyjny dla Allegro, a posiadanie punktu zaczepienia (platformy Mall) znacznie obniży próg wejścia - podsumowuje Tomasz Gutkowski z Unity Group.
Jednak wśród ekspertów panują też ostrożne opinie nt. rozwoju Allegro na rynku czeskim.
Po pierwsze z powodu inflacji, którą trzeba wziąć pod uwagę nawet przy dobrych wynikach, jakie zanotowała w 2022 r. firma (wzrost przychodów w samym polskim oddziale firmy o 26,5% rdr - do 2 mld zł w IV kwartale i o 24,1% - do 6,65 mld zł w cały 2022 r.). Natomiast jeżeli chodzi o skonsolidowany GMV to wzrósł on o 25,2% rdr w IV kwartale. Przychody wyniosły 92,6% i były wyższe dzięki konsolidacji segmentu MALL.
- W przypadku wyników Allegro oraz większości spółek należy po raz pierwszy mocno szacować parametr inflacji. Niestety po tej korekcie wzrost przychodów, jak i średniej wartości koszyka wygląda mniej atrakcyjnie. Rok 2022 był rokiem dużej niepewności, co pewnie przełoży się na kolejne okresy - komentuje Piotr Matysik z Marketplanet.
Po drugie, ostrożność Piotra Matysiaka dotyczy społecznych zachowań - społeczeństwo wg analiz będzie ubożało, mogą zmienić się zachowania zakupowe klientów.
Sceptykiem w kwestii rozwoju Allegro w Czechach jest zdecydowanie Paweł Petkowicz z dentsu Polska. Uważa, że wejście do Czech będzie dużym wyzwaniem dla Allegro. Z jednej strony ze względu na funkcjonujący z powodzeniem w tym kraju podmiot Alza.cz, a z drugiej ze względu na wielkość tego rynku w stosunku do dużych nakładów finansowych potrzebnych do wykonania takiego ruchu.
Natomiast Tomasz Gutkowski z Unity Group, choć szanse powodzenia Allegro w Czechach ocenia wysoko, to też przestrzega: - Trzeba pamiętać o tym, że Czesi wykazują się patriotyzmem gospodarczym i przede wszystkim kupują w rodzimych firmach (ponad 50%). Dlatego tak ważne jest uwiarygodnienie się Allegro jako firmy czeskiej co było możliwe po przejęciu Mall. Szanse powodzenia naszego giganta na tym rynku oceniam wysoko zważywszy na to, że praktycznie nie ma konkurencji w postaci innego silnego marketplace’u. Amazon nie jest tak popularny jak w Europie Zachodniej i jego udział w rynku jest raczej marginalny. Z drugiej strony brak jednej wiodącej platformy wynika z przyzwyczajenia Czechów do kupowania w wielu różnych sklepach (stąd taka ich liczba) i przełamanie tych przyzwyczajeń może być największym wyzwaniem dla Allegro.
I dodaje, że inna jest przez to pozycja Allegro, gdzie w Polsce nawiązanie współpracy z platformą przez e-sklepy dla wielu było koniecznością. W Czechach to Allegro będzie musiało przekonać e-sklepy do współpracy i nie będzie prawdopodobnie w stanie dyktować warunków jak robi to w naszym kraju.
Wyniki Allegro za 2022 r. TUTAJ.