Grupa InPost zanotowała w 2022 r. rekordowe przychody w wysokości 7 079,1 mln zł, z czego 40,7% stanowiły przychody z rynków międzynarodowych (w porównaniu do 25% w 2021 r.). Oznacza to, że przychody są o 53,8% wyższe niż w roku 2021 r. To nie jedyny rekord firmy. Mimo, jak przyznaje Rafał Brzoska, prezes InPostu, oznak spowolnienia wydatków konsumpcyjnych (odczuwalnego również w I kw. 2023 r.) firma dostarczyła w 2022 r. aż 744,9 mln paczek, co oznacza 44-proc. wzrost wobec roku ubiegłego.

Tylko na rynku polskim udział wolumenowy InPost w rynku przesyłek e-commerce wzrósł do 43%, wolumen obsłużonych paczek - do 508,4 mln (+20% r/r), a przychody do 4,2 mld zł (+21,6% r/r).

Na koniec 2022 r. spółka zarządzała siecią 19 306 paczkomatów (+17% r/r).

- W pierwszych miesiącach bieżącego roku w Polsce zaobserwowano spowolnienie rynku e-commerce, dlatego w bieżącym roku Grupa spodziewa się jednocyfrowego wzrostu wolumenów rynkowych. Tak jak w latach poprzednich, celem InPost jest osiągnięcie wzrostu wolumenów obsłużonych przesyłek powyżej dynamiki rynkowej i zwiększenie udziału w rynku. Dodatkowo, Grupa spodziewa się utrzymania silnej presji kosztowej, jednak wprowadzone na przełomie 2022 i 2023 zmiany cen, wraz z oczekiwanym wzrostem wolumenu, powinny wpłynąć na wzrost skorygowanej marży EBITDA rdr - czytamy w komunikacie firmy.

Jak wiadomo, InPost nie planuje kolejnych podwyżek cen usług w 2023 r., o czym poinformował podczas telekonferencji dla mediów Rafał Brzoska prezes InPostu. - W marcu wdrożyliśmy podwyżki. Nie zakładamy kolejnych podwyżek w tym roku - zapowiedział.

InPost od 1 marca 2023 r. podniósł ceny usług dla klientów biznesowych i detalicznych. Zgodnie z obowiązującym od marca 2023 r. cennikiem usługa Paczkomat 24/7 dla klienta biznesowego wynosić będzie 12,13 zł/13,76 zł/17,53 zł dla gabarytu A/B/C. Poprzedni cennik (obowiązujący od 1 maja 2022 r.) zakładał, że usługa kosztowała odpowiednio 10,19 zł/11,56 zł/14,73 zł.

W 2023 r. Grupa InPost skupi się na dalszym rozwijaniu swojej obecności na rynkach międzynarodowych, czerpiąc z doświadczenia zdobytego na polskim rynku. Jak informuje PAP Biznes, InPost planuje w Wielkiej Brytanii rozwój organiczny, ale nie wyklucza zaangażowania kapitałowego w operatora logistycznego - poinformował podczas telekonferencji dla mediów Rafał Brzoska, prezes InPostu.

Inwestycje w 2023 roku

Grupa InPost zakłada, że wydatki inwestycyjne w 2023 r. wyniosą 1,1 - 1,2 mld zł, z czego większość zostanie przeznaczona na rozwój na rynkach międzynarodowych. Biorąc pod uwagę wysoką zdolność do generowania wolnych środków pieniężnych w Polsce, przy takim poziomie nakładów inwestycyjnych, Grupa powinna wygenerować dodatnie przepływy finansowe w całym 2023 r., poprawiając tym samym wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA na koniec roku.

 W 2022 r. inwestycje InPostu wyniosły 1,12 mld zł.

Red/PAP Biznes