Druga fala zwolnień w międzynarodowym koncernie objęła 9 tys. pracowników. Szef Amazona Andy Jassy informuje, że firma wysłała mejle do kolejnych osób. Przypomnijmy, że na początku roku największy na świecie internetowy sprzedawca detaliczny zwolnił już 18 tys. ze swoich ponad 1,5 mln zatrudnionych [pisaliśmy o tym TUTAJ].
Jak podkreśla branżowy portal retaildetail.eu, podczas gdy poprzednia runda zwolnień dotyczyła głównie pracowników działu detalicznego, zarówno e-commerce i sklepów stacjonarnych, jak i działów innowacyjnych, takich jak wirtualny asystent Alexa, obecnie rentowne działy też podlegają redukcjom. Obejmują one zwolnienia w jednostce przetwarzania w chmurze AWS, jej rozwijającym się dziale reklamowym i platformie gier Twitch. Dział kadr też został nieco ptrzetrzebiony.
Łącznie w tym roku zniknie co najmniej 27 tys. miejsc pracy.
– Niektórzy mogą być zdziwieni, dlaczego nie przeprowadziliśmy tych redukcji etatów z tymi przeprowadzonymi kilka miesięcy temu. Otóż nie wszystkie zespoły zakończyły swoje analizy zeszłej jesieni – mówi Jassy.
Tło sytuacji ze zwolnieniami wygląda następująco: podczas pandemii koronawirusa liczba pracowników Amazona podwoiła się, ale teraz wydaje się, że – podobnie jak w przypadku innych gigantów technologicznych – firmy tego nie udźwignęły. Na początku ubiegłego roku firma zaczęła wstrzymywać lub anulować plany ekspansji, ale cięcia w zatrudnieniu okazały się niewystarczające. Mimo to Jassy informuje, że Amazon nadal będzie zatrudniał nowe osoby w niektórych strategicznych obszarach.
Giganci technologiczni również znacznie powiększyli swoją siłę roboczą wraz z ożywieniem biznesowym w czasie pandemii koronawirusa. Na przykład w Amazonie liczba pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze godzin podwoiła się z 800 tys. na koniec 2019 r. do ponad 1,6 mln na koniec 2021 r.
Niedawno Grupa Meta na Facebooku zainicjowała drugą rundę redukcji etatów. Po 11 tys. zlikwidowanych miejsc pracy w listopadzie 2022 roku około 10 tys. kolejnych miejsc pracy ma zniknąć, a 5 tys. wakatów będzie nieobsadzonych.
Źródło: Lebensmittel Zeitung/retaildetail.eu
- Siła tkwi w siostrzeństwie. Po trudnej sukcesji powoli wychodzą na prostą. Siostry Piwońskie, prowadzące piekarnię oraz sieć sklepów firmowych, przekonują do zdrowego pieczywa. Sprzedają też produkty delikatesowe, myślą o warsztatach kulinarnych, a klientów pozyskują pocztą pantoflową.
- Koszyk cen: Masło tanieje, jajka w czołówce wzrostów. Szykujesz grilla? Szykuj grubszy portfel. Keczup jest bowiem liderem grillowych podwyżek. Patrzymy też, jak co miesiąc, na paragony z podstawowymi produktami spożywczymi – te wciąż rok do roku mocno rosną.
- Z wizytą u właściciela Biedronki. Gusta konsumenckie polskich i portugalskich konsumentów są podobne. Jednak ci drudzy rzadko sięgają np. po wodę gazowaną czy wódkę inną niż białą. Spożywają też nieporównywalnie więcej ryb i owoców morza. Z dorsza są w stanie przyrządzić 1000 dań. Co widać na sklepowej półce.