W ciągu trzech miesięcy poprzedzających luty sprzedaż H&M wzrosła zaledwie o 3%, podczas gdy numer jeden na świecie – firma macierzysta Zary, Inditex – osiągnęła rekordowe zyski, podaje portal Retaildetail.eu.
Mimo nie najlepszych wyników H&M odnotowuje i tak 12-proc. wzrost obrotów netto w porównaniu z 2022 rokiem, czyli 4,3 mld euro. Już w zeszłym roku stało się jasne, że opuszczenie Rosji będzie dla szwedzkiej grupy bardzo kosztowne. Wyłączając strefy działań wojennych Białorusi, Rosji i Ukrainy, z których H&M się wycofało, sprzedaż wzrosła o 16% w ujęciu netto i o 7% w walucie lokalnej w 2022 roku.
Zyski grupy również spadły w ubiegłym roku z powodu rosnących kosztów surowców, frachtu i energii, których firma modowa nie była w stanie w pełni przerzucić na klientów. CEO H&M Helena Helmersson reorganizuje Grupę, likwidując tysiące miejsc pracy. H&M uruchamia także własną platformę sprzedaży rzeczy używanych w Stanach Zjednoczonych, która wkrótce zostanie rozszerzona na Europę. Te działania mają zwiększyć obroty spółki i odbudować zachwianą pozycję an rynku.
Tymczasem lider rynku Inditex odnotował 13,5-proc. wzrost sprzedaży w okresie od 1 lutego do 13 marca 2023 roku oraz, co ważniejsze, 18-proc. wzrost w całym roku 2022, osiągając 32,6 mld euro obrotów. Pomimo wzrostu cen o ponad 5% popyt na sztandarową markę Zara pozostał silny, podkreśla portal Retaildetail.eu.
Zyski przed opodatkowaniem Zary wzrosły o 38,5%. Jednak inne marki Inditexu, takie jak Oysho czy Massimo Dutti, odnotowały spadek zysków o około 10%. W całym roku i dla wszystkich sieci zysk operacyjny wzrósł o 29%, do 5,5 mld euro, choć było to i tak nieco poniżej oczekiwań analityków.
Mimo to hiszpańska grupa planuje w tym roku duże wydatki, w tym 1,6 mld euro na rozbudowę sklepów i magazynów. Grupa zamknęła około jednej dziesiątej swoich sklepów w ciągu ostatnich trzech lat, ale teraz chce zmodernizować pozostałe lokalizacje.
Inditex chce również założyć komis we Francji i Niemczech, a także nowy punkt Zary na Polach Elizejskich w Paryżu. Oysho rozszerza swoją działalność na Wielką Brytanię, a Stradivarius (również należący do Grupy) na Niemcy. W USA modowy gigant celuje w sklepy w dużych miastach, takich jak Nowy Jork, Los Angeles, Miami, Boston i Las Vegas. Po raz pierwszy od czterech lat Inditex więc rozszerza swoją sieć sklepów stacjonarnych.
- Siła tkwi w siostrzeństwie. Po trudnej sukcesji powoli wychodzą na prostą. Siostry Piwońskie, prowadzące piekarnię oraz sieć sklepów firmowych, przekonują do zdrowego pieczywa. Sprzedają też produkty delikatesowe, myślą o warsztatach kulinarnych, a klientów pozyskują pocztą pantoflową.
- Koszyk cen: Masło tanieje, jajka w czołówce wzrostów. Szykujesz grilla? Szykuj grubszy portfel. Keczup jest bowiem liderem grillowych podwyżek. Patrzymy też, jak co miesiąc, na paragony z podstawowymi produktami spożywczymi – te wciąż rok do roku mocno rosną.
- Z wizytą u właściciela Biedronki. Gusta konsumenckie polskich i portugalskich konsumentów są podobne. Jednak ci drudzy rzadko sięgają np. po wodę gazowaną czy wódkę inną niż białą. Spożywają też nieporównywalnie więcej ryb i owoców morza. Z dorsza są w stanie przyrządzić 1000 dań. Co widać na sklepowej półce.