Czy Polacy poszczą? Pytamy Pyszne.pl, Liska, Glovo i Uber Eats

Postne nawyki rodaków mają swoje odzwierciedlenie w strukturze zamówień składanych przez e-platformy. I to mimo spadku liczby osób, które deklarują się jako praktykujący katolicy.

Wielki Post w Kościele katolickim tradycyjnie rozpoczyna się w Środę Popielcową. W tym roku okres ten wypada 22 lutego i zgodnie z kalendarzem liturgicznym trwa do Wielkiego Czwartku (6 kwietnia). Łącznie jest to 43 dni. W czasie Wielkiego Postu Kościół zaleca wiernym ogólnie większą wstrzemięźliwość w jedzeniu i piciu przez cały czas jego trwania oraz powstrzymanie się od jedzenia mięsa w Środę Popielcową, a później w każdy piątek miesiąca (zwolnione z poszczenia są osoby poniżej 14. roku życia oraz chore).

Jednak, jak wynika z badania CBOS, od 1992 r. do 2022 r. odsetek dorosłych Polaków określających się jako wierzący spadł z 94 do 84%, a praktykujących regularnie z prawie 70% do niemal 42%. Zmalała też liczba osób praktykujących regularnie (raz w tygodniu lub częściej) z 70% w 1992 r. do niemal 42% w 2022 r. Jednocześnie wzrósł odsetek niepraktykujących – z 9 do 19%.

Czy zatem rodzimi konsumenci poszczą jeszcze w piątki? O to pytamy firmy, które na co dzień rozwożą jedzenie Polakom.

Nieznaczny, ale regularny wzrost udziału dań wegetariańskich w zamówieniach w piątki przed Wielkanocą obserwuje Pyszne.pl, które największą liczbę zamówień potraw bezmięsnych odnotowuje trzy dni w roku: w Środę Popielcową, Wielki Piątek oraz Wigilię (Bożego Narodzenia). – Te dane potwierdzają badania, które przeprowadziliśmy na potrzeby raportu Food Trendów Pyszne.pl za 2022 rok. Wynika z nich, że prawie 50% ankietowanych planuje spożywanie posiłków zgodnie z tradycyjnymi przyzwyczajeniami, na przykład ryby je głównie w piątki, a rosół w niedzielę – mówi Barbara Pragłowska, head of business analysis w Pyszne.pl.

Również Lisek.app podaje, że co prawda działa na rynku od niedawna, ale widzi ogromną różnicę pomiędzy zachowaniem klientów sprzed roku a aktualnie dokonywanymi wyborami konsumenckimi. – Nasi klienci robią nie tylko szybkie zakupy, wrzucają do koszyka produkty pierwszej potrzeby lub coś, czego im zabrakło. Ich koszyk jest analogiczny do większych zakupów marketowych – wskazuje Michał Krowiński, współzałożyciel Lisek.app. –
Naturalną konsekwencją jest więc, że w Lisku widzimy odzwierciedlenie trendów zarówno cyklicznych, jak na przykład zwiększone zakupy dań jarskich przed świętami; oraz strukturalnych, w tym częstsze sięganie klientów po zamienniki mięsa i dania wege. – Stąd wiemy, że jednym z naszych celów na okres wielkanocny jest przygotowanie ciekawej oferty asortymentowo-promocyjnej – przyznaje Michał Krowiński.

Postne nawyki Polaków mają swoje odzwierciedlenie w strukturze zamówień składanych także przez platformę Uber Eats. W piątki udział zamówień postnych jest o 10% wyższy w porównaniu do innych dni tygodnia. Jeśli zaś chodzi o samą Środę Popielcową, kiedy to obowiązuje post ścisły, Uber Eats odnotowuje ogólny spadek ilościowy zamówień w porównaniu do nieświątecznych śród. – W tym dniu udział zamówień postnych jest o 25% wyższy, a sprzedaż sushi rośnie nawet dwukrotnie. Podobna tendencja ma miejsce w Wielki Piątek. W tym dniu również odnotowujemy niższy ogólny poziom zamówień, jednocześnie jednak udział dań postnych wzrasta o 20% w porównaniu do innych piątków i o 30% w porównaniu do innych dni tygodnia – wylicza Michał Dubisz, general manager, Uber Eats Poland.

W piątki, w porównaniu do pozostałych dni, dania kuchni wegetariańskiej są znacznie bardziej popularne i częściej zamawiane w Glovo. – Dużą popularnością jako alternatywa dla dań mięsnych cieszy się wtedy m.in. wegetariański ramen z warzywami. Dania wege są najchętniej wybierane przez mieszkańców Warszawy, jednak widzimy, że trend ten przenika również do innych miast – w Białymstoku odnotowaliśmy największy, bo aż 350-proc. wzrost zamówień dań wegetariańskich w ciągu ostatnich 12 miesięcy – wskazuje Bartosz Prokopowicz, head of q-commerce, Glovo Polska.

Tradycyjne podejście do piątku związane z poszczeniem tego dnia ma swoje odzwierciedlenie w zachowaniu użytkowników Glovo w Polsce, którzy decydują się wtedy częściej na dania wegetariańskie czy polskie w stosunku do pozostałych dni tygodnia. Jednak jest to także element szerszego trendu. Polscy konsumenci traktują kuchnię wegetariańską z coraz większym zainteresowaniem. Potwierdzają to zebrane przez nas dane, z których wynika, że Polska znalazła się, obok Hiszpanii i Włoch, wśród krajów z największą liczbą zamówień potraw wegetariańskich. Co więcej, cała kategoria tych dań w Glovo wzrosła rdr. o 57%. Trend wege nie jest obojętny także naszym partnerom – z naszych badań wynika, że 65% właścicieli restauracji chce wdrożyć więcej wegetariańskich czy wegańskich potraw w swoim menu.

Zdjęcie: Shutterstock

 

Ilona Mrozowska 4905 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.