Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 14  sieci objętych badaniem, ceny w styczniu br. były wyższe niż w grudniu ub. r.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 211,36 zł (mniej o 2,34 zł niż w grudniu ub. r.), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,32 zł (więcej o 29,78 zł niż w grudniu ub. r.). Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2023 r. była wyższa o 11,72%
niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2023 r. droższy o 10,23% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 14,7% z 238,64 zł w styczniu 2022 r. do 273,72 zł w styczniu 2023 r.

Auchan bez konkurencji, zakupy online wciąż najdroższe

Na pierwszym miejscu w rankingu najtańszych sieci wciąż utrzymuje się Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 233,15 zł. To o 0,87 zł, czyli o 0,37% więcej niż najtańszy koszyk w grudniu ub. r., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 21,00 zł (Lidl) i 28,43 zł (Kaufland).

W styczniu 2023 r. ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,60 zł, czyli o ponad 35% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w styczniu 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach - 262,75 zł.

W czołówce drożyzny wciąż produkty tłuszczowe

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w styczniu 2023 r. względem
2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. W ośmiu analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (56,17%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych.

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 26,75%, produkty sypkie o 22,80%, nabiał o 19,10%, a mięso, wędliny i ryby o 15,22%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze, za które w styczniu 2023 r. trzeba było zapłacić o 2,95% więcej.

CZYTAJ TAKŻE: INFLACJA W STYCZNIU 2023 WEDŁUG GUS

W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne).