Grupa Żywiec zamyka browar w Leżajsku. Tym samym koncentruje wolumen oraz przyszłe inwestycje w czterech pozostałych browarach: w Żywcu, Elblągu, Warce i Namysłowie.
– Skupienie produkcji w sieci zakładów opartej na czterech browarach umożliwi najbardziej efektywne wykorzystanie mocy produkcyjnych. Zapewni to firmie konkurencyjną pozycję na dynamicznym rynku piwa – tłumaczy zarząd spółki.
Simon Amor, prezes zarządu Grupy Żywiec, zapewnia, że marka Leżajsk pozostanie w portfolio firmy, a jej produkcja będzie kontynuowana we wspomnianych browarach. W ciągu kolejnych trzech lat firma planuje zainwestować około 200 mln zł rocznie właśnie w Żywcu, Elblągu, Warce i Namysłowie, aby "zbudować nowoczesny, zaawansowany technologicznie i elastyczny łańcuch dostaw". – Inwestycje te będą wspierać transformację w kierunku zrównoważonego rozwoju – podkreśla spółka.
Browar Leżajsk zatrudnia 103 osoby. Dla społeczności tego około 14-tysięcznego miasta w Podkarpackiem oznacza to duże wyzwanie, ponieważ dokładnie tyle osób straci pracę. Firma deklaruje wsparcie i pomoc, jednak nie precyzuje, na czym miałaby ona polegać.
– Naszym najważniejszym priorytetem jest teraz zapewnienie jak najlepszego wsparcia dla pracowników Browaru Leżajsk. Będziemy prowadzić dialog ze związkami zawodowymi, aby stworzyć właściwe programy, które pomogą pracownikom przejść przez ten trudny czas – mówi Simon Amor. I tłumaczy, że zmiana, którą ogłasza spółka, jest jednak niezbędna, aby Grupa mogła się adaptować do zmieniających się warunków rynkowych i budować silną firmę na przyszłość.
Grupa Żywiec, należąca do Heineken International B.V. (z siedzibą w Amsterdamie), jest jednym z czołowych producentów piwa w Polsce oferującym zróżnicowane portfolio produktów na rynku oraz liderem w innowacyjnych segmentach piwa. Marką flagową firmy jest Żywiec. Do najsilniejszych marek spółki należą też: Heineken, Namysłów, Warka i Tatra. Ważną część oferty Grupy Żywiec stanowią piwa regionalne: Królewskie (Polska centralna), właśnie likwidowany Leżajsk (południowo-wschodnia; w 2021 uwarzył około 800 tysięcy hl piwa) i Specjal (północna), Brackie. Grupa Żywiec jest także producentem segmentu piw bezalkoholowych (Żywiec 0,0%, Heineken 0.0%, Warka Radler 0.0%). Grupa w tym roku rezygnuje także z Giełdy Papierów Wartościowych, na której była obecna od 30 lat i gdzie gdzie zadebiutowała 24.09.1991 r.
- Siła tkwi w siostrzeństwie. Po trudnej sukcesji powoli wychodzą na prostą. Siostry Piwońskie, prowadzące piekarnię oraz sieć sklepów firmowych, przekonują do zdrowego pieczywa. Sprzedają też produkty delikatesowe, myślą o warsztatach kulinarnych, a klientów pozyskują pocztą pantoflową.
- Koszyk cen: Masło tanieje, jajka w czołówce wzrostów. Szykujesz grilla? Szykuj grubszy portfel. Keczup jest bowiem liderem grillowych podwyżek. Patrzymy też, jak co miesiąc, na paragony z podstawowymi produktami spożywczymi – te wciąż rok do roku mocno rosną.
- Z wizytą u właściciela Biedronki. Gusta konsumenckie polskich i portugalskich konsumentów są podobne. Jednak ci drudzy rzadko sięgają np. po wodę gazowaną czy wódkę inną niż białą. Spożywają też nieporównywalnie więcej ryb i owoców morza. Z dorsza są w stanie przyrządzić 1000 dań. Co widać na sklepowej półce.