Polska światowym liderem automatów paczkowych. I co dalej?
W naszym kraju znajduje się najwięcej tego typu urządzeń na świecie w przeliczeniu na 100 tysięcy mieszkańców - wynika z raportu Colliers. Jakie więc są perspektywy rozwoju tego rynku?
Jeszcze pod koniec 2021 roku w naszym kraju było około 18 tysięcy automatów. Zgodnie z prognozami, w ubiegłym roku przybyło siedem tysięcy nowych urządzeń. Badanie Colliers wykazało, że aż 97% spośród ankietowanych korzysta z automatów paczkowych. 85% robi to często i regularnie.
Korzystanie z urządzeń do odbioru przesyłek wpisuje się w zielone, ekologiczne trendy. Wystarczy wspomnieć o ograniczeniu śladu węglowego, a także redukcji zużycia paliwa poprzez dostarczenie wielu towarów w jedno miejsce.
- Automaty do odbioru przesyłek kurierskich to już nie tylko bezpieczny czy wygodny, ale przede wszystkim ekologiczny sposób odbioru zakupów online. Bezdotykowe urządzenia, intuicyjne w konfiguracji, które nie wymagają podłączenia do prądu i są obsługiwane za pomocą dedykowanej aplikacji, stanowią przyszłość całego rynku, wpisując się jednocześnie w zielone trendy – mówi Łukasz Łukasiewicz, operations manager, SwipBox Polska.
Ponadto podkreśla, że konsumenci bardzo często realizują odbiory przy tak zwanej okazji, w drodze do pracy lub sklepu, co z kolei ogranicza ruch samochodowy. - Coraz większa, ekologiczna świadomość przynosi innowacyjne koncepty, które już wkrótce będą dostępne na naszym rynku. Automaty paczkowe mogą być zasilane energią z odnawialnych źródeł czy posiadać czujniki jakości powietrza. Urządzenia można również pokryć zieloną ścianą z roślin – podpowiada ekspert.
Dostawy do punktów odbioru stanowią już prawie 40% wszystkich realizowanych przesyłek. Zgodnie z analizami Dataplace.ai, do 2024 roku liczba ta ma wyrównać się z udziałem na rynku dostaw do miejsca zamieszkania. Prawie 15,7 mln Polaków ma więcej niż dziesięć minut pieszo do najbliższego automatu.
- W naszym kraju nadal jest więcej przestrzeń do rozwoju sieci urządzeń. Wiodącym wyzwaniem będzie natomiast znalezienie optymalnych lokalizacji – podsumowuje Łukasz Łukasiewicz.

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.