Księgarnie się zamykają - pokonały je sklepy spożywcze
Tempo zamykania księgarni ostatnio przyspieszyło. Tracą klientów na rzecz sprzedających książki platform internetowych, ale też dyskontów.
W 12 lat zniknęła niemal co trzecia księgarnia. Tylko Biedronka sprzedała w 2022 r. ok. 13,5 mln książek - podaje "Rzeczpospolita".
Dziennik zaznacza, że o ile rynek książki w ostatnich latach jest stabilny i nawet rośnie, przynajmniej jeśli chodzi o ujęcie wartościowe, to jednak w przypadku sprzedawców zmian jest wiele.
Jak pisze gazeta, konkurencja na rynku jest ogromna, a z księgarniami rywalizują obecnie nie tylko innego typu sklepy stacjonarne, ale przede wszystkim platformy internetowe. W efekcie znikają z naszych ulic. Wedle szacunków Dun & Bradstreet na polskim rynku działa ich dziś niespełna 2,3 tys. - czytamy w "Rz".
Według rzecznika tej wywiadowni gospodarczej Tomasza Starzyka w porównaniu z końcem grudnia 2021 r. ich liczba spadła o 2,5%, co jest największym spadkiem od 2017 r.
- Sytuacja księgarni jest trudna między innymi dlatego, że konkurują o klientów nie tylko z sieciami sklepów spożywczych, ale zwłaszcza internetem. Z raportu Strategy& wynika, że kategoria książki i media warta jest online już 8 mld zł, a w tym roku można spodziewać się wzrostu do 10 mld zł. W kolejnych latach sprzedaż ma nadal rosnąć w dwucyfrowym tempie - podaje gazeta.
Źródła: Rzeczpospolita, PAP/MH
Dziennik zaznacza, że o ile rynek książki w ostatnich latach jest stabilny i nawet rośnie, przynajmniej jeśli chodzi o ujęcie wartościowe, to jednak w przypadku sprzedawców zmian jest wiele.
Jak pisze gazeta, konkurencja na rynku jest ogromna, a z księgarniami rywalizują obecnie nie tylko innego typu sklepy stacjonarne, ale przede wszystkim platformy internetowe. W efekcie znikają z naszych ulic. Wedle szacunków Dun & Bradstreet na polskim rynku działa ich dziś niespełna 2,3 tys. - czytamy w "Rz".
Według rzecznika tej wywiadowni gospodarczej Tomasza Starzyka w porównaniu z końcem grudnia 2021 r. ich liczba spadła o 2,5%, co jest największym spadkiem od 2017 r.
- Sytuacja księgarni jest trudna między innymi dlatego, że konkurują o klientów nie tylko z sieciami sklepów spożywczych, ale zwłaszcza internetem. Z raportu Strategy& wynika, że kategoria książki i media warta jest online już 8 mld zł, a w tym roku można spodziewać się wzrostu do 10 mld zł. W kolejnych latach sprzedaż ma nadal rosnąć w dwucyfrowym tempie - podaje gazeta.
Źródła: Rzeczpospolita, PAP/MH