Elektroniczne etykiety: Lidl ujawnia, czy zdają egzamin

Równo rok temu Lidl deklarował, że w ciągu kilkunastu miesięcy chce wyposażyć w elektroniczne cenówki kilkaset swoich sklepów. Sprawdzamy, jaki idzie sieci z realizacją tej zapowiedzi.

Elektroniczne cenówki (Electronic Shelf Label, ESL) Lidl testuje od niedawna, ale za to konsekwentnie. W lutym 2022 r. pisaliśmy, że można je było spotkać zaledwie w kilku sklepach. Operator deklarował wtedy, że w ciągu kilkunastu miesięcy chce wyposażyć w elektroniczne cenówki kilkaset swoich obiektów, a docelowo wszystkie. Sprawdzamy więc, jaki dziś jest status wdrażania tej innowacji.

- ESL pojawiają się w kolejnych sklepach Lidl Polska. Obecnie zastosowaliśmy to rozwiązanie w 16 obiektach – informuje HandelExtra.pl Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR, Lidl Polska.

Dodaje, że do końca 2023 r. sieć planuje wyposażyć wszystkie swoje placówki w etykiety tego typu. - Na bieżąco je udoskonalamy, dążąc do tego, aby były jak najczytelniejsze dla klientów, i jak najprostsze w obsłudze dla pracowników – podkreśla rzeczniczka Lidla.

Dowiedzieliśmy się ponadto, że w każdym sklepie sieci docelowo znajdzie się ponad 4000 elektronicznych etykiet, w różnych rozmiarach.

Początkowo Lidl informował, że będzie instalował elektroniczne cenówki na regałach z asortymentem świeżym, czyli na stoiskach owoców i warzyw, nabiałowych i z pieczywem. Operator tłumaczył wtedy, że „obszar owoców i warzyw jest szczególnie istotny, ponieważ charakteryzuje się częstymi zmianami asortymentu oraz dynamicznymi cenami”. Pod koniec ub.r. – wobec galopujących cen wszystkich produktów – to tłumaczenie straciło rację bytu i centrala sieci podjęła decyzję o implementacji nowoczesnego rozwiązania na szeroką skalę.

ESL pozornie wyglądają jak tradycyjne cenówki, natomiast przyglądając się z bliska okazuje się, że są niewielkimi ekranami wyświetlającymi cenę, kraj pochodzenia oraz informacje o produkcie. Po wdrożeniach w Lidlu widać dużą elastyczność rozwiązania – na wyświetlaczu może być komunikat o jednym artykule; cenówka może być też podzielona na pół i wtedy powiadamiać o dwóch produktach; jest też trzecia możliwość, z której Lidl też korzysta: wyróżnienie kolorystyczne towarów w promocji - czerwone tło zamiast standardowego białego.

Będąc w jednym z warszawskich sklepów sieci stwierdzamy, że ESL wyglądają dobrze – ceny są widoczne nawet dla osób gorzej widzących, co jeszcze kilka lat temu było głównym zarzutem kierowanym przez detalistów do producentów tych urządzeń. Nieestetycznie prezentują się jedynie na papierowych standach promocyjnych – przekrzywiają się i łatwo je zdjąć, co dodatkowo rodzi ryzyko kradzieży.

Inne sieci również wdrażają elektroniczne cenówki. Jedną z nich jest Auchan. Testy systemu ruszyły z początkiem listopada ub.r. w supermarkecie w Katowicach przy ul. Ligonia, o czym pisaliśmy TUTAJ. W następnej kolejności pojawi się w hipermarkecie Auchan Katowice 3 Stawy oraz w supermarkecie Auchan przy ul. Sokołowskiej w Warszawie. Jak ustaliliśmy, po zakończeniu fazy pilotażowej zostanie określony konkretny plan wdrożenia systemu w pozostałych lokalizacjach sieci Auchan. Technologicznym partnerem projektu jest firma Hanshow.

 

 

Katarzyna Pierzchała 5584 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.