GfK: wartość rynku mrożonek idzie w miliardy
I nadal rośnie. Produkty mrożone są stałym elementem koszyków zakupowych Polaków, podaje GfK Polonia.
Jak podaje firma badawcza, wartość zakupów gospodarstw domowych w tym segmencie przekroczyła już 1,8 mld zł w skali roku. Ponad 60% rynku stanowią mrożone warzywa i dania gotowe. Znacznie rzadziej do koszyków konsumentów trafiają zamrożone owoce. Takie wnioski płyną z analiz ekspertów Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
W okresie od grudnia 2021 r. do listopada 2022 r. podczas jednego aktu zakupowego konsumenci wydawali na mrożonki średnio 10 zł, co oznacza wzrost o 7% rdr. Mrożone warzywa oraz dania gotowe razem stanowią aż 64% rynku.
Mrożone warzywa trafiają do koszyka co trzeciego konsumenta. Konsument zdecydowanie upodobał sobie mieszanki i zupy (74%) niż mrożonki jednorodne (26%). – Polacy cenią sobie łatwość i szybkość przygotowania posiłków, twierdzą eksperci GfK Polonia. Wyjaśniają, że kupując odpowiednie mieszanki, mają w zamrażarce pokrojony i obrany produkt, który nie wymaga dużej inwencji kulinarnej. – Dzięki temu nawet osoby niepotrafiące gotować, mogą samodzielnie przygotować ciepły, domowy posiłek – podkreśla Jakub Dubniak, konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Pizza też w trendzie wzrostowym
Drugim, niemalże tak samo częstym wyborem, są dania gotowe, podaje Panel. Szczególnie pizza, która stanowi aż 19% wszystkich kupowanych mrożonek w 2022 roku. Z danych GfK POlonia wynika, że przeciętny Kowalski wydał na nią średnio 64 zł. W przypadku tego typu produktu obserwujemy wyraźny trend wzrostowy, zarówno w ujęciu wartościowym (+19%), wolumenowym (+11%), jak i liczby dokonanych transakcji (+7%).
– Potencjał tej kategorii zakupowej dostrzegają producenci, którzy stale rozbudowują portfolio swoich produktów. Tylko od stycznia do listopada 2022 roku oferta pizzy mrożonej w Polsce powiększyła się o około 80 nowych produktów – dodaje Jakub Dubniak.
Dyskonty i marki własne
Inflacja i podwyżki cen powodują, że konsumenci coraz częściej zaciskają pasa i wybierają kanały zakupowe oferujące korzystne ceny. To, według ekspertów z GfK Polonia, sprzyja rozwojowi dyskontów – w przypadku mrożonek mają one aż 54% udziałów w rynku w ujęciu wartościowym.
– W trosce o domowe budżety nabywcy znacznie częściej sięgają po produkty marek własnych. Ich przewagą jest korzystna cena przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości. Obecnie artykuły private label stanowią 49% wartości kupowanych mrożonek – wyjaśnia Jakub Dubniak. Zdaniem eksperta mimo wzrostów cen, kategoria zachowała stabilną pozycję na rynku i nic nie wskazuje na zmiany w najbliższych miesiącach.
W okresie od grudnia 2021 r. do listopada 2022 r. podczas jednego aktu zakupowego konsumenci wydawali na mrożonki średnio 10 zł, co oznacza wzrost o 7% rdr. Mrożone warzywa oraz dania gotowe razem stanowią aż 64% rynku.
Mrożone warzywa trafiają do koszyka co trzeciego konsumenta. Konsument zdecydowanie upodobał sobie mieszanki i zupy (74%) niż mrożonki jednorodne (26%). – Polacy cenią sobie łatwość i szybkość przygotowania posiłków, twierdzą eksperci GfK Polonia. Wyjaśniają, że kupując odpowiednie mieszanki, mają w zamrażarce pokrojony i obrany produkt, który nie wymaga dużej inwencji kulinarnej. – Dzięki temu nawet osoby niepotrafiące gotować, mogą samodzielnie przygotować ciepły, domowy posiłek – podkreśla Jakub Dubniak, konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Pizza też w trendzie wzrostowym
Drugim, niemalże tak samo częstym wyborem, są dania gotowe, podaje Panel. Szczególnie pizza, która stanowi aż 19% wszystkich kupowanych mrożonek w 2022 roku. Z danych GfK POlonia wynika, że przeciętny Kowalski wydał na nią średnio 64 zł. W przypadku tego typu produktu obserwujemy wyraźny trend wzrostowy, zarówno w ujęciu wartościowym (+19%), wolumenowym (+11%), jak i liczby dokonanych transakcji (+7%).
– Potencjał tej kategorii zakupowej dostrzegają producenci, którzy stale rozbudowują portfolio swoich produktów. Tylko od stycznia do listopada 2022 roku oferta pizzy mrożonej w Polsce powiększyła się o około 80 nowych produktów – dodaje Jakub Dubniak.
Dyskonty i marki własne
Inflacja i podwyżki cen powodują, że konsumenci coraz częściej zaciskają pasa i wybierają kanały zakupowe oferujące korzystne ceny. To, według ekspertów z GfK Polonia, sprzyja rozwojowi dyskontów – w przypadku mrożonek mają one aż 54% udziałów w rynku w ujęciu wartościowym.
– W trosce o domowe budżety nabywcy znacznie częściej sięgają po produkty marek własnych. Ich przewagą jest korzystna cena przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości. Obecnie artykuły private label stanowią 49% wartości kupowanych mrożonek – wyjaśnia Jakub Dubniak. Zdaniem eksperta mimo wzrostów cen, kategoria zachowała stabilną pozycję na rynku i nic nie wskazuje na zmiany w najbliższych miesiącach.