Inquiry sprawdza, czego klienci szukają w promocjach
Aby dowiedzieć się, w których sklepach i na co polują Polacy w promocjach agencja badawcza Inquiry przeprowadziła we współpracy z aplikacją zakupową Moja Gazetka badanie.
Aby zbadać to zjawisko, agencja badawcza Inquiry przeprowadziła we współpracy z portalem gazetkowym Moja Gazetka badanie dotyczące zachowań konsumentów wobec promocji.
Wynika z niego, że wśród produktów spożywczych Polacy najczęściej poszukują promocji na kawę oraz herbatę (40% badanych aktywnie ich poszukuje), a następnie na produkty sypkie (30%). Na trzecim miejscu znalazły się słodycze oraz nabiał, dla których aktywne poszukiwanie promocji i korzystanie z nich deklaruje 28% konsumentów.
Wśród produktów chemiczno-kosmetycznych przede wszystkim szukamy promocji na środki do prania – 45% z nas aktywnie poszukuje takich promocji i korzysta z nich jak najczęściej. Zaraz za środkami do prania najbardziej poszukiwane są oferty promocyjne na artykuły higieniczne, środki czyszczące do domu oraz mydła i żele do kąpieli (41% i 38% badanych). To kategorie produktów, których zużywamy na co dzień najwięcej, a które jednocześnie zanotowały dość znaczące wzrosty cen w ostatnim czasie. To też w większości produkty pierwszej potrzeby, z których trudno byłoby zrezygnować lub zmniejszyć potrzebną nam ilość.
Poszukiwana obniżka cen
Spośród różnych mechanizmów promocji, najchętniej widziana jest obniżka ceny (57%-73% wskazań zależnie od produktu). Wśród popularnych promocji są również: obniżenie ceny za drugi taki sam produkt oraz większa ilość produktu w takiej samej cenie. Z obu form najchętniej korzysta 1/3 konsumentów, niezależnie od kategorii. Najmniej interesują Polaków oferty promocyjne polegające na dołączaniu prezentu do kupowanego produktu.
Wśród sieci sklepów, w których najczęściej korzystamy z promocji, niekwestionowanym liderem jest sieć Biedronka (55% ogółu badanych), a następnie Lidl (31%) oraz Rossmann (30%).
Aplikacje mobilne - najwygodniejsze źródło informacji
Za najwygodniejsze źródło informacji o promocjach uznano aplikacje mobilne sklepów oraz gazetki promocyjne w wersji online – obie te formy wskazało 34% Polaków. Nadal lubimy również gazetki w tradycyjnej formie, które są najczęściej brane bezpośrednio w sklepie lub znajdowane w skrzynce pocztowej. Według autorów raportu prawie połowa respondentów sieci sklepów powinna odejść od drukowania gazetek ze względu na dbałość o środowisko (46%).
- Dziś promocja nie jest jedynie atrakcyjnym dodatkiem czy też dodatkową zachętą do zrobienia zakupów. Oferty promocyjne stają się elementem koniecznym, a wręcz decydującym o zakupach – uważa Agnieszka Górnicka, prezeska Inquiry.

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.