Primark bez planów franczyzy, tylko sklepy własne [Wywiad HE]

Primark pracuje właśnie nad uruchomieniem nowej, własnej strony WWW, która dostępna będzie na wszystkich rynkach, na których sieć jest obecna. Więcej o planach firmy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej opowiada Maciej Podwojski, head of sales CEE w Primark.

Primark to międzynarodowa firma odzieżowa, która oferuje „bardziej zrównoważoną modę dostępną dla każdego”. Swój pierwszy sklep w Polsce otworzyła w sierpniu 2020 r. w centrum handlowym Galeria Młociny w Warszawie. Od tego momentu liczba placówek sieci powiększyła się do czterech. W planach kolejne dwa otwarcia.

HandelExtra.pl: Jaki 2022 r. był dla sieci Primark?

MACIEJ PODWOJSKI, head of sales CEE w Primark:

Ubiegły rok rozpoczął się od ogłoszenia podpisania umowy najmu na dwa kolejne sklepy w Polsce. Przez wiele miesięcy pracowaliśmy nad otwarciem dwóch salonów w południowej części kraju – w Krakowie i Katowicach. Sklepy cieszą się dużą popularnością i jesteśmy zadowoleni z dotychczasowego odzewu klientów.

Był to również ważny kamień milowy w ekspansji Primark w Europie Środkowo-Wschodniej. W połowie grudnia weszliśmy do Rumunii i już przygotowujemy się do otwarcia tam drugiego sklepu. W 2023 r. plan zakłada uruchomienie pierwszego sklepu również w Bratysławie na Słowacji. Wszystkie te działania mają na celu wzmocnienie pozycji Primark w całym regionie CEE i wiemy, że na tym nie poprzestaniemy. Będziemy się dalej rozwijać.

Pod koniec ub.r. w 25 oddziałach w północno-zachodniej Anglii uruchomiona została wersja próbna click and collect. Czy w Polsce też się pojawi?

Obecnie usługa click and collect jest w fazie testowej, a w jej ramach udostępniony jest szeroki wachlarz produktów z działu dziecięcego. Na ten moment koncentrujemy się na Wielkiej Brytanii. Chcemy poznać reakcję klientów przed podjęciem dalszych decyzji dotyczących rozwoju usługi.

Marka prężnie działa w obszarze zrównoważonego rozwoju. Jakie zatem Primark ma osiągnięcia na tym polu zarówno w odniesieniu do produktów, sklepów, jak i całego łańcucha dostaw?

W Primark zawsze chodziło o świetną modę w przystępnych cenach. Teraz jednak chcemy pomóc ludziom kupować jeszcze lepiej i w sposób bardziej zrównoważony.

W 2021 r. wdrożyliśmy strategię Primark Cares, która nakreśla zobowiązania w trzech obszarach – planeta, ludzie i produkty, natomiast pod koniec 2022 roku podzieliliśmy się naszym inauguracyjnym Raportem z Postępów w zakresie Zrównoważonego Rozwoju i Etyki 2022/23. Poczyniliśmy już znaczne kroki w realizacji naszych zobowiązań. Już prawie połowa (45%) wszystkich ubrań Primark zawiera materiały z recyklingu bądź pochodzące z bardziej zrównoważonych źródeł, co oznacza wzrost z 25% w momencie wprowadzenia strategii zrównoważonego rozwoju. Dodatkowo, 40% wszystkich sprzedawanych ubrań bawełnianych zawierało bawełnę pochodzącą z recyklingu, organiczną lub pozyskiwaną w ramach Programu Zrównoważonej Bawełny Primark, co stanowi wzrost w stosunku do 27% od ogłoszenia przez nas strategii w 2021 roku.

Co równie istotne, aż 252,8 tys. rolników zostało już przeszkolonych w ramach Programu Zrównoważonej Bawełny, którego celem jest edukacja w zakresie stosowania przez nich mniejszej ilości chemicznych pestycydów i nawozów sztucznych oraz ograniczenia zużycia wody, co obniża koszty produkcji i zwiększa ich zyski.

Pracuję w Primark ponad 13 lat i jestem naprawdę dumny z postępów, jakie poczyniliśmy do tej pory w tym obszarze. Nie mogę się doczekać efektów dalszej pracy w nadchodzących latach.

Czy w przyszłości Primark rozważa wejście we franczyzę? Może w innych krajach na których operuje sieć już działają sklepy w tym koncepcie?

Primark jest właścicielem i operatorem wszystkich sklepów detalicznych i nie oferuje systemu franczyzowego. Mamy ambitny plan rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie Polska odgrywa kluczową rolę z czterema, a wkrótce sześcioma sklepami Primark. Cieszymy się, że unikalna formuła Primark została pozytywnie przyjęta przez polskich klientów i mamy znaczące plany zwiększenia naszej obecności na tym rynku.

Jakie najważniejsze wyzwania czekają na Primark w 2023 r.?

Przede wszystkim to ciągła zmiana nawyków zakupowych klientów, którą mogliśmy zauważyć w trakcie pandemii COVID-19. Zawsze słuchamy ich potrzeb i odpowiednio na nie reagujemy. Przykładowo, pracujemy obecnie nad uruchomieniem nowej strony internetowej, która dostępna będzie na wszystkich rynkach, na których prowadzimy działalność. Witryna ułatwi proces wyszukiwania produktów, a jej nowa funkcja pozwoli sprawdzić dostępność asortymentu w poszczególnych sklepach. Pozwoli to zatem lepiej połączyć świat online z doświadczeniem w sklepie.

Równie dużym wyzwaniem dla nas, podobnie jak dla innych firm i branż, są inflacja i rosnące koszty życia. Szukamy jednak na bieżąco sposobów radzenia sobie z nim, ponieważ chcemy nadal rozwijać się w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Jednym z nich jest szukanie oszczędności poprzez dalszą optymalizację naszych procesów operacyjnych i logistycznych.

Jakie Primark ma plany związane z ekspansją?

Wszystkie sklepy Primark w tym te, które planujemy otworzyć w 2023 r., są bardzo oczekiwane przez naszych klientów. Dlatego też stale pracujemy nad rozwojem różnych obszarów działalności, aby sprostać ich oczekiwaniom. Jesteśmy bardzo zadowoleni z pozytywnego odzewu, jaki otrzymaliśmy od polskich klientów w czterech miastach w całej Polsce.

W 2023 roku planujemy otworzyć dwa kolejne sklepy w kraju – w Magnolia Park we Wrocławiu oraz w Manufakturze w Łodzi. Jest to dla nas ważny krok, ponieważ zwiększy naszą obecność do sześciu sklepów na polskim rynku.

Jaką liczbą sklepów Primark zamierza zamknąć ten rok i jaki jest docelowy rozmiar sieci?

2023 będzie rokiem pełnym nowych możliwości i nadchodzących otwarć. Już niedługo zostanie otwarty pierwszy sklep Primark na Słowacji, która będzie dla nas 16. rynkiem, na którym działamy i czym jesteśmy bardzo podekscytowani. Wiemy, że Słowacy również czekają na nas z niecierpliwością. W tym roku otworzymy również kolejny sklep w Bukareszcie – drugą lokalizację marki otwartą w Rumunii w ciągu roku. Oczywiście, jak już wspomniałem, pojawimy się także w dwóch kolejnych miastach w Polsce. Globalnie także mamy ambitne plany ekspansji, które zakładają, że do 2026 roku nasza sieć urośnie do 530 sklepów. Obecnie obejmuje ona ponad 410 lokalizacji.

Jak oceniają Państwo potencjał dla nowych marek na polskim rynku takich jak Primark? Czy Polacy chłoną takie nowości?

Otwarcie pierwszej lokalizacji Primark w Polsce było dla naszych klientów dużym wydarzeniem. Wiedzieliśmy, że marka nie była im obca, wielu słyszało już o naszych sklepach lub robiło w nich zakupy podczas zagranicznych wyjazdów do Wielkiej Brytanii czy Niemiec. Wszystkie nasze otwarcia są zawsze bardzo wyczekiwane, dlatego staramy się wciąż rozwijać naszą sieć i proponować klientom nowe, unikalne doświadczenia zakupowe.

Joanna Hamdan 14529 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.