Modern Expo: kryzysy nam służą [Wywiad]

- Globalny rynek urządzeń́ vendingowych z szacowanych 134 mld dol. w 2020 r. wzrośnie w 2027 r. do 146 mld dol. Mikromarkety odegrają̨ w tym wzroście decydującą̨ rolę. Nie ma odwrotu - mówi Bogdan Łukasik, prezes Modern Expo, wskazując trendy w handlu.

Modern Expo jest firmą polsko-ukraińską. Za wami więc wyjątkowo trudny rok. Udało się zakończyć go obronną ręką?

BOGDAN ŁUKASIK, prezes Modern Expo:

Myślę, że w tym kontekście należy sięgnąć do korzeni. Czegoś, co niektórzy określają jako dusza firmy. Nie chciałbym, aby zabrzmiało to jak frazes, ale Modern Expo to organizacja mocno niestandardowa. Co najmniej z dwóch powodów. Raz, że każdy problem, który napotykamy, dość szybko jest przekształcany w szansę rynkową. Dwa, że pomaga nam w tym unikalna kultura organizacyjna. W przypadku ME to nie są obrazki i hasła. Od wielu lat przykładamy do tego elementu wielką wagę i dziś to procentuje. Działamy według określonych, przejrzystych zasad i wartości. Miniony rok chyba dla wszystkich był bardzo trudny. Wręcz traumatyczny. Dla nas szczególnie, bo rzeczywiście jesteśmy przedsiębiorstwem polsko-ukraińskim. W wymiarze ludzkim nieporównywalny do poprzednich. Jednak z punktu widzenia biznesowego to po prostu kolejny etap transformacji. Straciliśmy w jednym momencie zarówno rynek rosyjski jak i ukraiński, więc musieliśmy szybko postarać się o zdobycie nowych obszarów. I to się udało. Podobnie było w przypadku pandemii COVID-19, a i wcześniej bywały istotne punkty zwrotne. Jesteśmy na rynku handlu detalicznego prawie 30 lat i naprawdę trudno nas zaskoczyć.

Co czeka Modern Expo w 2023 r.? Pojawią się w ofercie kolejne innowacyjne rozwiązania?

Za niewiele ponad miesiąc rusza Euroshop w Dusseldorfie. Święto sektora handlu detalicznego i wielkie targowisko nowości i innowacji. Zapraszam przy okazji na nasze stoisko – hala 11/A04. Mogę obiecać, że jak co trzy lata, zaskoczymy zarówno w kontekście produktów, jak i samego anturażu. W tej edycji pojawiamy się z hasłem „Wiosna nadchodzi”. W każdym wymiarze. Stąd nie chcę zdradzać szczegółów, ale to pytanie można i chyba należy potraktować szerzej. Innowacja, czyli inny, lepszy od dotychczasowego sposób dostarczania wartości, to nie tylko produkty i usługi. Osobiście jestem wielkim fanem zarządzania. Przeróżnych metod i narzędzi i nigdy nie bałem się ich aplikować w firmie.

Dziś Modern Expo to prawdziwy ekspert choćby w zakresie zarządzania projektami. Z pełnym wsparciem informatycznym. To zresztą kolejna kompetencja, którą tak cenią nasi klienci. Projekty remodellingowe to bardzo złożone procesy. Z mnóstwem celów, kamieni milowych i potencjalnych zagrożeń. Bardzo łatwo się w tym pogubić i w konsekwencji stracić odpowiednie tempo i niespodziewanie zwiększyć koszty inwestycji. Jesteśmy od tego wolni.

Kolejną wartością, której hołduje ME jest odwaga i pełna akceptacja zmian. Dlatego dziś jesteśmy na dość zaawansowanym etapie myślenia o nowych rozwiązaniach w obszarze modeli biznesowych i tworzenia modeli współpracy pomiędzy shopfitterem, jakim ciągle jeszcze jest Modern Expo, siecią handlową i producentem, w szczególności z sektora FMCG. To jest niebywała kopalnia pomysłów, które mogą drastycznie zmienić oblicze handlu detalicznego. Fantastyczne wyzwanie i inspiracja do ciągłego rozwoju naszej propozycji.

A co do samego 2023 r., jeżeli przyjmiemy założenie, że najbliższe miesiące będą niosły ze sobą niepewność, chaos i spowolnienie gospodarcze, a wiele na to wskazuje, będzie to przysłowiowa woda na młyn dla tych, którzy wcześniej odrobili lekcje. Mają stabilny model biznesowy i dysponują trwałą przewagą konkurencyjną. Dla takich podmiotów będzie to niewątpliwie szansa, aby znacząco poprawić swoją pozycję rynkową. W tej grupie widzę Modern Expo. Może zabrzmi to buńczucznie, ale nawiązując niejako do pierwszego pytania, kryzysy nam służą. Nie chcę powiedzieć, że je lubimy, ale w takich momentach potrafimy zrobić różnicę i dokonać kolejnej transformacji.

Modern Expo od lat wyposaża sklepy i podpowiada nie tylko jak być "na bieżąco", ale i "na jutro". Jaka jest więc wizja sklepu przyszłości wg Modern Expo?

Wróżenie z fusów nie jest moją najmocniejszą stronę, z jednej strony. Z drugiej, na podobne pytanie odpowiedziało już setki ekspertów z całego świata. Nie będę silił się na oryginalność, ale zwrócę uwagę na jeden aspekt. Kiedy w 2020 r. wybuchła pandemia, a stało się to tydzień po zakończeniu poprzedniej edycji Euroshop, wszyscy jak jeden mąż twierdzili, że nawyki konsumentów w zakresie dezynfekcji trwale się zmienią. I co? Nic podobnego. Zmiana jest marginalna. To jedynie dowód, że należy być bardzo ostrożnym w przewidywaniu przyszłości.

Niemniej dwa aspekty, mimo pewnego zahamowania ich rozwoju przez wirus, będą odgrywały zasadniczą rolę. Pierwszy to potęgowanie doświadczeń zakupowych. To po prostu zmiana cywilizacyjna. Jako konsumenci chcemy przeżywać moment zakupowych, włączać emocje i szukać personalizacji. To daje poczucie zwiększonej wartości całego procesu i wynika ze zwykłej próżności. Świat, a szczególnie kraje Zachodu cały czas się bogacą, a to wpływa na chęć odbierania coraz to nowych bodźców i kolekcjonowania przeżyć.

Teoria Abrahama Maslowa jest ciągle aktualna, a czas jaki poświęcamy na zakupy staje się coraz ważniejszy. I mam tu na myśli zarówno handel tradycyjny, jak i e-commerce, gdzie wszystko przebiega znacznie szybciej. Druga kwestia to automatyzacja. Po obu stronach. Klienci będą coraz lepiej przyswajać zmiany technologiczne, natomiast z punktu widzenia sieci handlowych to zwyczajny przymus. Najlepsza droga do optymalizacji biznesu. Nieskromnie dodam, że również w tym obszarze Modern Expo jest bardzo dobrze przygotowane.

Krajowy rynek handlowy i zagraniczny, bo przecież oferujecie usługi nie tylko w Polsce, różnią się od siebie?

Oczywiście. Nawet rynki, zdawałoby się homogeniczne, jak niemiecki i austriacki różnią się, jeżeli chodzi o zwyczaje konsumenckie, poziom zaawansowania technologicznego czy generalne podejście do przestrzeni detalicznej. Ale przy tej okazji warto zwrócić uwagę na generalne trendy, które wchodzą mocno na całym świecie i trwale reorganizują handel niezależnie od kraju czy kontynentu. Tak jest choćby z rozwojem sklepów typu convenience.

Tego typu placówki jeszcze kilka lat temu były zaledwie uzupełnieniem rynku. Dziś to wielkie laboratorium konsumenckie o ogromnym znaczeniu. To w tych punktach odbywa się wszechstronne testowanie klientów i poszukiwanie optymalnej formuły na tzw. trzecie miejsce, czyli stały punkt dnia poza pracą i domem. Niezwykle ciekawe zjawisko, które cały czas podlega przemianom. Modern Expo, dzięki wieloletniej współpracy z Żabką, ma duże doświadczenie w tym obszarze. Po prostu lepiej niż inni rozumiem ten format sklepowy.

W 2022 r. wprowadziliśmy na rynek Conveniq. To nowy rozdział w segmencie maszyn vendingowych. A raczej zautomatyzowany format typu convenience.  Modułowy system oparty o własną aplikację, który zawiera m.in. urządzenie chłodnicze, moduł vendingowy, kawomat, terminal paczkowy oraz moduł do sprzedaży gorących przekąsek. Koncept, który poza wskazanymi funkcjami jest także doskonałą przestrzenią reklamową z pełnym pomiarem efektywności dotarcia do konsumentów.

Globalny rynek urządzeń́ vendingowych z szacowanych 134 mld dol. w 2020 r. wzrośnie w 2027 r. do 146 mld dol. Mikromarkety odegrają̨ w tym wzroście decydującą̨ rolę. Dzisiaj na terenie całego świata funkcjonuje ponad 30 000 mikromarketów generując ponad 7 mld dol. obrotu. Analitycy branżowi szacują̨, że w perspektywie najbliższych pięciu lat liczba ta ulegnie podwojeniu. Nie ma odwrotu. I to także postrzegam jako nasz sukces - umiejętność przewidywania zmian i dostosowania oferty produktowej, a od niedawna również usługowej do nowych okoliczności.

Skoro mowa o sukcesie. Jak go osiągnąć, zwłaszcza w tak nieprzewidywalnym otoczeniu makro?

Sukces to niebezpieczne słowo. Bardzo dużo zależy od punktu widzenia. Modern Expo to organizacja z przychodami setek milionów euro, zatrudniająca ponad 2500 pracowników. O bardzo dobrej rentowności. Sukces? A może to, że jesteśmy grupą w skład której wchodzą również takie podmioty jak Mint, czyli projektowanie i wdrażanie innowacyjnych systemów o charakterze SMART, czy Squares, który specjalizuje się projektowaniu przestrzeni detalicznej i tworzeniu nowych konceptów sklepowych. Ten rozwój kompetencji można poczytywać za ważne osiągniecie, podobnie jak to, że sprzedajemy do kilkudziesięciu krajów i w wielu obszarach shopfittingu mamy dominującą pozycję. Dla mnie osobiście sukces ma nieco inny wymiar. Objawia się zadowoleniem naszych klientów i faktem, że z wieloma z nich pracujemy od lat.

I wskazuję tu nie tylko największe sieci detaliczne jak Żabka czy Carrefour, ale także producentów sektora FMCG, dla których mamy super ciekawą propozycję z obszaru POS.

Do Allegro natomiast dostarczamy terminale paczkowe. I może ten ostatni przypadek najlepiej obrazuje moją definicję sukcesu Modern Expo. Ten projekt to po części efekt pandemii i ogromnego przyrostu e-commerce. Dla Modern Expo to był prawdziwy test na elastyczność i umiejętność szybkiego nabywania nowych kompetencji. Nie tylko w kontekście zaprojektowania nowego produktu, zupełnie odmiennego od dotychczasowych, ale przede wszystkim w zakresie usług, które towarzyszą budowaniu sieci. Dziś mogę śmiało powiedzieć, że ten kontrakt otworzył przed nami zupełnie nowe możliwości, które obecnie rozwijamy. Coraz szerszy blok usług dla handlu detalicznego.

Mówimy o tym „dostarczanie świętego spokoju”, bo rzeczywiście obecnie potrafimy generować wartość dla naszych klientów o zupełnie innym charakterze. I to jest prawdziwy sukces.

Modern Expo pojawi się na EuroShop, największych targach handlu detalicznego na świecie. Zakładam, że to dobra okazja, aby poznać najnowsze trendy w branży retail.

Dokładnie tak. Przygotowaliśmy wyjątkowy program - Nadchodzi Wiosna! Nasze stoisko jest warte odwiedzenia ponieważ będzie można: spotkać otwartych na współpracę pasjonatów branży, zobaczyć innowacyjne i ciekawe rozwiązania, zyskać ogląd najnowszych trendów oraz otrzymać odpowiedzi na nurtujące pytania. Zapraszamy do odwiedzenia stoiska Modern Expo w dniach 26 lutego – 2 marca, hala 11, stoisko A04. Pokażemy, że nowoczesny sklep to miejsce wspaniałych przeżyć i dobrych wyborów.