Lewiatan zadowolony, jest na dwucyfrowym plusie

Transformacja cyfrowa i technologiczna, optymalizacja procesów biznesowych oraz postawa prokliencka sprawiły, że sieć Lewiatan zamknęła 2022 r. z obrotem detalicznym przekraczającym 15,2 mld zł oraz z 205 nowymi placówkami.

Wzrost kosztów działalności, wysoka inflacja, agresywna konkurencja i walka o klienta oraz nowe trendy w zakupach – tak zapisał się w historii handlu rok 2022. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej, Polska Sieć Handlowa Lewiatan osiągnęła satysfakcjonujące wyniki.

Operator zamyka rok z obrotem detalicznym przekraczającym 15,2 mld zł oraz z 205 nowymi placówkami handlowymi. Operator nie ukrywa, że część placówek musiała zostać zamknięta. To oznacza, że na koniec 2022 r. w sieci zrzeszone było ponad 3200 placówek handlowych zatrudniających 30 000 pracowników.

- Bieżący rok zamknęliśmy 15-proce. wzrostem obrotów. To dobry wynik, zważywszy na trudną sytuację z jaką borykamy się w okresie ostatnich trzech lat. Myślę tu o m.in. o pandemii, znaczącym wzroście kosztów prowadzenia działalności, licznych zmianach legislacyjno-podatkowych, dwucyfrowej inflacji oraz wojnie
w Ukrainie – komentuje wyniki Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding.

Finalizacja cyfryzacji w Lewiatanie

W ubiegłym roku PSH Lewiatan koncentrowała się na finalizacji procesu cyfryzacji sieci, szczególnie na instalacji urządzeń POS we wszystkich sklepach oraz pełnym wdrożeniu Centralnego Systemu Analitycznego pozwalającego na automatyzację procesu przesyłania danych oraz analitykę i raportowanie w oparciu o Power BI. Uruchomiona została także platforma komunikacyjna i zadaniowa Lewiatan Biznes, znacząco poprawiająca przepływ informacji oraz wymianę wiedzy i doświadczeń w całej sieci.

Zmiany nie ominęły także marki własnej sieci. W minionym roku Lewiatan zrewidował założenia strategiczne w obszarze marki własnej. Zmienił się asortyment poszczególnych grup i rozszerzono portfolio marek produktowych. Jak ustaliliśmy, pierwsze efekty prac widoczne będą na sklepowych półkach już wkrótce.

 - Reagując na nowe preferencje zakupowe konsumentów, prowadzimy dla sklepów programy stałych, dobrych cen, dzięki którym klienci mogą nabywać produkty znanych marek ogólnopolskich oraz regionalnych w korzystnych cenach. Postawiliśmy na strategię dopasowania asortymentu do potrzeb zmieniającego się rynku i oczekiwań klientów. Naszą przewagą jest też model biznesowy, umożliwiający podejmowanie decyzji o doborze asortymentu produktów lokalnych przez właścicieli sklepów – podkreśla Robert Rękas.

Zmiany w portfolio marki własnej poskutkowały blisko 20-procentowym wzrostem sprzedaży. Na koniec 2022 r. sprzedaż detaliczna tych produktów wyniosła ponad 950 ml zł.

Inwestycja w rozwój sieci

Niezależnie od wyzwań z którymi się mierzy, Lewiatan wciąż się rozwija, a jego strategia opiera się na dwutorowej ścieżce ekspansji. Z jednej strony ważne jest nawiązywanie współpracy z nowymi przedsiębiorcami, z drugiej sieć koncentruje się na wspieraniu rozwoju biznesów tych, którzy już działają pod szyldem Lewiatana. Dzięki takiemu podejściu, mimo gospodarczych perturbacji, PSH Lewiatan w 2022 roku otworzył 205 nowych sklepów. Uruchomiono też 10 pilotażowych placówek nowego konceptu „Lewiatan w chwilę”, który pozwala na szybkie, ale zarazem kompleksowe zakupy.

- Ubiegły rok był dla nas okresem rozwoju i budowy nowej strategii, która pozwoliła nam wyznaczyć cele oraz jasno określić kierunki rozwoju sieci. Pod koniec roku przyjęliśmy nową strategię na lata 2023-2025, zakładającą jeszcze większą precyzję dotarcia do konsumenta i efektywność biznesową, w kluczowych kierunkach strategicznych wskazując na spersonalizowane działania i jeszcze większe zaangażowanie i odpowiedzialność biznesu w lokalnych społecznościach – podsumowuje Robert Rękas.

Na tym nie koniec. W ślad za zmieniającymi się potrzebami konsumentów zmienia się też model komunikacji Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan. Sieć rozszerza portfolio ogólnopolskich działań promocyjnych o nowe modele aktywności oparte na mechanizmach wielopaków oraz promocji warunkowych. Systematycznie rozwijana jest też aplikacja mobilna „Mój Lewiatan”. Oprócz szerokiej oferty promocji, kulinarnych inspiracji, klienci mają w niej możliwość zapoznania się ze specjalnymi ofertami swoich ulubionych placówek. Operator rozwija również program lojalnościowy umożliwiający gratyfikację za dokonywane zakupy.

Klamrą spinającą działania adresowane do konsumentów jest nowa komunikacja marketingowa „Najświeższe lokalności”, której ambasadorem został Tomasz Jakubiak, od lat promujący szeroko rozumianą lokalność i smaki kuchni regionalnej. Ten popularny dziennikarz kulinarny jest także twarzą prowadzonej przez Lewiatana inicjatywy „Wybieram lokalne” przekonującej, że najlepsze produkty pochodzą z najbliższej okolicy. Prowadzi także cykl audycji kulinarnych w mediach społecznościowych sieci pod tytułem „Jakubiak gotuje z Lewiatanem”.

 

Katarzyna Pierzchała 5524 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.