Wayne Hodson, CEO Spar: nie skupiamy się na transferze zysków

- Nigdy nie chcemy kończyć współpracy z franczyzobiorcami, ale musimy być w stanie działać w warunkach, które są korzystne dla obu stron. Wierzymy, że nasza oferta teraz i w przyszłości jest korzystna dla partnerów - mówi w rozmowie z HandelExtra.pl Wayne Hodson, prezes zarządu Spar w Polsce.

Na początku roku branżę handlową obiegła informacja o rezygnacji kilkudziesięciu franczyzobiorców Spar z prowadzenia sklepów pod tą marką, w zamian rozpoczynających pracę dla Grupy Chorten. Spar Polska ripostuje, że chodzi o byłych franczyzobiorców, którzy nie współpracują ze Sparem od czerwca 2022 r. i to firma rozwiązała z nimi umowy, nie na odwrót. Przy tej okazji rozmawiamy z CEO Spar Polska na temat franczyzobiorców i tego na jakich zasadach współpracują z siecią.

HandelExtra.pl: Ilu franczyzobiorców współpracuje aktualnie z siecią Spar?

WAYNE HODSON, prezes zarządu Spar w Polsce:

Spar ma ponad 200 lokalizacji i cały czas się rozwija. W 2022 r. otworzyliśmy około 30 sklepów Spar Express na stacjach benzynowych AVIA. Dołączyło do nas wielu nowych, niezależnych partnerów detalicznych.

Jakie warunki Spar oferuje franczyzobiorcom? Z komentarza byłego z nich wynika, że sieć nie daje "poczucia bycia właścicielem sklepu" ani możliwości decydowania o cenach i zamówieniach. To prawda? Czy Spar oferuje tzw. twardą franczyzę?

Działalność Spar Polska polega na sprzedaży hurtowej, w ramach której dostarczamy towary i usługi partnerom. Nie dostarczamy produktów z magazynów do nikogo spoza systemu Spar. Z tego powodu lojalność zakupowa ma ogromne znaczenie dla działania firmy jako całości. Wraz z asortymentem, który dostarczamy, zapewniamy również kompleksowy program promocyjny – który jest napędzany przez ulotki, billboardy, media społecznościowe i radio. Wszystko to jest dostarczane bezpłatnie partnerom. Jak również kompleksowe wsparcie operacyjne, kadrowe, rozwojowe i informatyczne – pomagając im w zdobyciu niezbędnej wiedzy do prowadzenia rentownych biznesów. Gama produktów marek własnych marki Spar (około 1000 do końca 2023 r.) opracowywana jest wewnętrznie i zapewnia konsumentom najwyższą jakość.

Partnerzy są reprezentowani przez komitety regionalne (Północ i Południe), które spotykają się z zarządem Spar, co kwartał. Celem tych spotkań jest zwrócenie uwagi na konkretne obszary budzące obawy i wspólne opracowanie kluczowych strategii. Komitet marketingowy składający się z partnerów i kadry kierowniczej Spar to platforma, dzięki której partnerzy wnoszą wkład w program promocyjny i działania.

Spar jest największą na świecie, dobrowolną organizacją handlową. Sklep każdego partnera jest niezależny i jest jego własnym biznesem.

Czyli franczyzobiorca prowadzący sklep Spar ma wpływ na ...?

Na cały swój biznes. Spar to struktura wsparcia, która pomaga partnerom rozwijać działalność pod międzynarodową marką. Istnieje wiele mechanizmów, które pozwalają współpracować z nami w bardzo otwarty i przejrzysty sposób.

Jak bardzo nasz rynek jest dla organizacji Spar atrakcyjny?

W Polsce rynek handlowy ma ogromny potencjał – działa tu wiele niezależnych detalistów i koncept sieci Spar idealnie sprawdza się dla ich wymagań. Zamierzamy kontynuować działania rozpoczęte i realizowane od roku: rozwój sieci i dołączanie nowych placówek, ogólnopolskie akcje promocyjne i lojalnościowe, które budują rozpoznawalność marki Spar oraz wspierają sprzedaż partnerów; a także wprowadzanie nowych konceptów. Będziemy rozwijać formaty, takie jak TOPS! Liquor, Bean Tree Cafe, Spar Mini i Spar Expres.

Czy gdy franczyzobiorca rezygnuje z szyldu Spar, firma stara się go jakoś przekonać do pozostania?

Zdecydowanie. Nigdy nie chcemy kończyć współpracy, ale musimy być w stanie działać w warunkach, które są korzystne dla obu stron. Wierzymy, że nasza oferta teraz i w przyszłości jest korzystna dla partnerów. Jesteśmy przekonani, że zmierzamy we właściwym kierunku. Zapraszamy też każdego partnera do indywidualnych rozmów, opartych na konstruktywnym dialogu.

Kim jest zatem franczyzobiorca Spar?

Jesteśmy obecni w dużych miastach, ale także w małych miejscowościach i na wsi. Nasi partnerzy handlowi to dynamiczni, polscy przedsiębiorcy – którzy prowadzą biznesy w swoich miejscowościach, gdzie mieszkają i są szanowani.

Dla nas największą wartością są zyski partnerów, ponieważ my jako sieć pracujemy nad rentownością – nie skupiamy się na zarabianiu czy transferowaniu zysków – wręcz przeciwnie, inwestujemy, bo widzimy, jak perspektywiczny jest to rynek i jak niezwykle przedsiębiorczy są nasi partnerzy.