Pedro Martinho, Eurocash: franczyza nie potrzebuje regulacji
O projekcie ustawy franczyzowej, jak i samej franczyzie w Polsce, w otoczeniu rosnących kosztów pracy, inflacji, niepewności makroekonomicznej, a także pogarszających się nastrojów konsumentów rozmawiamy z Pedro Martinho, członkiem zarządu Grupy Eurocash.
HandelExtra.pl: Jaki kształt powinna mieć aktualnie procedowana w Ministerstwie Sprawiedliwości ustawa o franczyzie? Czy w ogóle jest potrzebna? Jej zapisy idą w dobrym kierunku?
PEDRO MARTINHO, członek zarządu, Grupy Eurocash:
Przyglądamy się projektowi ustawy i jako członek Polskiej Izby Handlu jesteśmy na bieżąco informowani o przebiegu konsultacji społecznych.
Od lat uważamy, że franczyza nie potrzebuje dodatkowych regulacji, tym bardziej, że to wyjątkowo pojemny termin – obejmujący zarówno luźne sieci partnerskie, jak i całkowicie ujednolicone sieci restauracji lub hoteli. Nie widzimy potrzeby regulowania całej ogromnej branży szczególnie teraz – w otoczeniu rosnących kosztów pracy, inflacji, zaburzonych łańcuchów dostaw, niepewności makroekonomicznej i pogarszających się nastrojów konsumentów.
Uważamy, że z dużą ostrożnością powinno wprowadzać się nowe, kosztowne społecznie i ekonomicznie regulacje. Nadmierna regulacja franczyzy, i związany z tym wzrost kosztów nie mających przełożenia na rozwój biznesu, będzie w znaczący sposób utrudniać konkurowanie z dużymi centralnie zarządzanymi sieciami zagranicznymi, a także wpłynie na wyhamowanie procesu łączenia się we franczyzie, który jest swego rodzaju unikalną recepturą, zwiększającą atrakcyjność sklepów lokalnych. To zniwelowanie wyjątkowego dorobku Polski na tle innych krajów z Europy Zachodniej, gdzie w żadnym z nich lokalne sklepy nie stanowią takiej siły, jak u nas.
Mam nadzieję, że ustawodawca dostrzeże różnice pomiędzy sieciami agencyjnymi, sieciami franczyzowymi, a sieciami partnerskimi – obecnie nie mam takiego poczucia.
Jakie największe wyzwania czekają operatorów sieci franczyzowych w 2023 r.?
Przewidujemy dalszy wzrost zainteresowania systemami franczyzowymi, gdyż w otoczeniu rosnącej presji kosztowej i wysokiej inflacji sieci franczyzowe i partnerskie są naturalną bezpieczną przystanią dla przedsiębiorców. Działający pod szyldami Grupy Eurocash mogą liczyć na wsparcie marketingowe, logistyczne, pomoc w optymalizacji kosztów, a nawet w transformacji energetycznej i technologicznej, co w wymierny sposób przekłada się na rentowność sklepów.
Dlatego w 2023 r. będziemy dalej inwestować w rozwój franczyzy i systemów partnerskich, a jednym z kluczowych obszarów jest digitalizacja. Udoskonalamy system POS i przekształcamy go w panel EuroPlatform, z którego do końca 2025 r. ma korzystać 12 tys. sklepów. Połączenie lokalnych placówek we wspólną platformę pozwoli szybko kontaktować się z tysiącami przedsiębiorców, a w konsekwencji ułatwi m.in. organizowanie w lokalnych sklepach ogólnopolskich akcji promocyjnych.
Dyskonty często wygrywają z innymi sklepami markami własnymi. Jak to jest w przypadku sieci franczyzowych: jak budować asortyment, usługi w takim sklepie, aby przyciągać klientów?
Produkty markowe stanowią 95% sprzedaży w małoformatowych sklepach sieciowych. Tym odróżniamy się od dyskontów. Dzięki organizowaniu sieci partnerskich i franczyzowych zwiększamy skalę zakupów i mamy mocniejszą pozycję do negocjowania cen z dostawcami żywności. Zagwarantowanie niezależnym przedsiębiorcom siły do konkurowania z największymi centralnie zarządzanymi sieciami jest jednym z głównych zadań Grupy Eurocash w ogłoszonej na lata 2023-2025 strategii. Polityki producentów w zakresie cen czy dystrybucji monitorujemy co kwartał w ramach naszego Rankingu Równi w Biznesie. Mamy nadzieję, że producenci żywności docenią sklepy lokalne, które z roku na rok są coraz bliżej konsumenta.
Poza tym, dążymy do tego, by produkty, które ludzie kupują najczęściej, znalazły się na półkach w możliwie atrakcyjnych cenach. Wprowadzamy szereg promocji, rozwijamy narzędzia technologiczne, by dostarczać właścicielom lokalnych sklepów jak najwięcej rozwiązań, a także danych o konsumencie. Dane wykorzystują do zwiększania sprzedaży i lepszego zarządzania sklepami. Nasze inwestycje w Europlatform są kluczowe do osiągnięcia powyższych założeń.

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.