Liczba ofert pracy dla kasjerów spadła prawie o jedną trzecią

Największe sieci handlowe chwalą się kolejnymi otwarciami sklepów, rosnącym zatrudnieniem i ambitnymi planami pod tym względem na 2023 r. Tymczasem, jak wynika z danych, w grudniu 2022 r. ogłoszeń o pracę dla kasjerów i sprzedawców ukazało się o 30% mniej niż w grudniu 2021 r.

Jak wynika z danych zebranych przez system rekrutacyjny Element dla Grant Thornton*, w grudniu 2022 r. opublikowano łącznie 6034 ogłoszeń o pracę dla kasjerów i sprzedawców wobec 8615 w tym samym okresie rok wcześniej. Oznacza to spadek ich liczby aż o 30%. Podobnie zmalała liczba ogłoszeń dla magazynierów (o 35%), kierowców (o 36%) i pracowników ochrony (o 25%).

Nie jest to więc łatwy czas dla poszukujących pracy w tych zawodach, co jednak może dziwić biorąc pod uwagę liczbę otwarć nowych placówek w przypadku choćby samych największych sieci handlowych, a przecież jest jeszcze szereg mniejszych sklepów.

Przypomnijmy. Rekordzistą otwarć jest Dino, które w 2022 r. powiększyło się o 344 nowe sklepy i budując tym samym sieć liczącą już 2156 placówek.

Biedronka w 2022 r. otworzyła 157 nowych lokalizacji (145 przyłączeń netto), przekraczając pierwotnie założony cel i zamykając rok  3395 placówkami (w 2021 r. było ich 3250). 

Lidl 2022 r. zamknął setką nowych otwarć i nad Wisłą ma już 850 sklepów. Za Lidlem też pierwsze, styczniowe otwarcie, które miało miejsce w Krakowie [szczegóły tutaj].

Netto ubiegły rok zakończyło otwarciem ponad 60 nowych sklepów (w samym grudniu ruszyło pięć nowych placówek), co oznacza, że teraz ma ich łącznie ponad 660.

Aldi każdego roku otwiera 60-70 placówek i 2022 r. nie był pod tym względem wyjątkiem - na koniec grudnia sieć liczyła 250 sklepów.

W każdym nowo otwartym punkcie pracę znajduje kilkanaście osób. Każda z sieci zapowiada też budowę sklepów stacjonarnych w tym roku i latach kolejnych. Oznacza to, że zapotrzebowanie na pracowników tej branży powinno być olbrzymie.

Więcej na temat otwarć tutaj.

Analizując cały rynek ogłoszeń, łącznie w ostatnim miesiącu roku pracodawcy opublikowali ich w sieci o 5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (średnio, bez podziału na branże) i ta dodatnia dynamika jest pierwszą zanotowaną od kwietnia 2022 r. – w poprzednich siedmiu miesiącach była ujemna i wahała się w przedziale 3-8% rok do roku.

Jak wskazuje Grant Thornton, biorąc pod uwagę aktualne warunki makroekonomiczne w Polsce, grudniowy wynik i tak napawa optymizmem. - Aktywność rekrutacyjna firm w Polsce utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, wyższym nawet niż przed pandemią czy w bardzo dobrym pod tym względem roku 2021 - komentuje Maciej Michalewski, CEO, Element. - Wyzwania, przed jakimi stoją pracodawcy, nadal są ogromne. Inflacja nadal jest wysoka, presja płacowa bardzo silna, a koszty funkcjonowania – np. transportu, finansowania czy surowców – bardzo utrudniają firmom działalność. Dlatego pewne schłodzenie koniunktury na rynku pracy jest możliwe w najbliższych miesiącach, a w perspektywie kilku kwartałów wręcz bardzo prawdopodobne. Cieszy jednak fakt, że uniknęliśmy scenariusza nagłego, gwałtownego wyhamowania rynku pracy i wzrostu bezrobocia, a to już bardzo dużo - dodaje.

*Wśród monitorowanych przez Element źródeł ofert pracy znajdują się najpopularniejsze portale, takie jak OLX, Pracuj.pl, Praca.pl, Infopraca.pl, a także Linkedin.