AmRest: otwarcie lokalu Pizza Hut to koszt od 800 tys. do 1,5 mln zł

AmRest zaczynał jako franczyzobiorca, dziś w ramach tzw. masterfranczyzy sam stał się operatorem marki Pizza Hut w Europie Środkowo-Wschodniej. O planach firmy, kolejnych otwarciach i nowych smakach pizzy mówi Kacper Szczepański, kierownik ds. rozwoju franczyzy, Pizza Hut, AmRest.

Handelextra.pl: Historia AmRest, operatora i wieloletniego franczyzobiorcy marki Pizza Hut w Polsce, zaczyna się w 1993 r., kiedy to powstała pierwsza pod egidą firmy restauracja tego brandu. Dlaczego dopiero w 2019 r. zdecydowaliście się na bycie franczyzodawcą?

KACPER SZCZEPAŃSKI (na zdjęciu), kierownik ds. rozwoju franczyzy, Pizza Hut, AmRest: AmRest rozpoczął działalność od jednej restauracji Pizza Hut na wrocławskim rynku, a obecnie spółka zarządza ponad 150 lokalami tej marki w Polsce. Przez lata budowaliśmy relacje z właścicielem marki, firmą Yum! Brands. Zwieńczeniem tej długoletniej współpracy, w trakcie której AmRest sprawdził się jako godny zaufania partner biznesowy, było zawarcie umowy, na mocy której spółka stała się masterfranczyzobiorcą [masterfranczyza oznacza posiadanie na wyłączność możliwości korzystania z pakietu franczyzowego przez franczyzobiorcę na określonym terenie; franczyzobiorca przejmuje wiele obowiązków franczyzodawcy, a także ma możliwość większej swobody w działaniu. Ten rodzaj nazywany jest również subfranczyzą – przyp. red.] marki Pizza Hut w Europie Środkowo-Wschodniej. W ten sposób AmRest nabył prawa do udzielania franczyzy innym podmiotom. Otrzymanie przywilejów masterfranczyzobiorcy było krokiem milowym w rozwoju firmy, który pomógł przyspieszyć tempo wzrostu na europejskim rynku.

Do czego zobowiązuje się przedsiębiorca, podpisując z siecią umowę, jakie ma obowiązki?

Przedsiębiorca zobowiązuje się do prowadzenia biznesu zgodnie z umową i ustalonymi założeniami. Jest także zobligowany do realizacji strategii marketingowej marki. Poszukujemy parterów, którzy mają wpływ na lokalny rynek, dając zarówno zatrudnienie, jak i wspierając projekty społeczne. Wszystkie obowiązki franczyzobiorcy zawarte są w materiałach, które są omawiane z parterem biznesowym.

Jakiego kapitału własnego od zakładających własny biznes pod szyldem Pizza Hut oczekuje franczyzodawca, czyli firma AmRest?

Jest to kwestia bardzo indywidualna i zależy od wielu czynników, m.in. od lokalizacji, powierzchni,  przygotowania technicznego lokalu. Natomiast, biorąc pod uwagę wszystkie koszty związane z otwarciem restauracji, to oscylują one między 800 tys. a 1,5 mln zł. Mówimy o lokalach o powierzchni od 80 do 160 mkw. znajdujących się w galeriach, centrach convenience czy w budynkach przy ulicach. Natomiast w ramach franczyzy nie realizujemy wolnostojących modeli.

Przywileje i korzyści z takiej współpracy dla przedsiębiorcy to…

Pakiet franczyzowy zawiera pełne know-how marki Pizza Hut. Wyróżnia nas dostęp do narzędzi sprzedażowych on-line, dynamizujących liczbę zamówień na wynos i w dostawie. Dzięki sprawnej sieci dystrybucyjnej i certyfikowanym dostawcom mamy dostęp do wysokiej jakości składników w korzystnych cenach. Dużo czasu poświęcamy na skuteczne przygotowanie zespołu restauracyjnego do szybkiego wdrożenia oraz wspieramy partnerów poprzez standardy oraz szkolenia teoretyczne i praktyczne przygotowujące do samodzielnego prowadzenia restauracji. Oferujemy także komplet działań marketingowych ukierunkowanych na szybki wzrost zysków ze sprzedaży.

Chciałbym podkreślić, że nasi franczyzobiorcy korzystają z tych wszystkich narzędzi, z których my korzystamy, czyli z aplikacji, strony internetowej i możliwości zamawiania w call center pod jednym numerem ogólnopolskim dla marek Pizza Hut i KFC. Druga sprawa to korzystanie z usług największych operatorów dowozów. Franczyzobiorca może, choć nie musi, to jest jego wybór, nawiązać współpracę z każdym z tych agregatorów, o ile, oczywiście, świadczy on usługę na terenie, na którym znajduje się restauracja. Współpraca jest oparta na takich samych warunkach, na jakich dany agregator współpracuje z całą Grupą AmRest, czyli, naszym zdaniem, na warunkach bardzo atrakcyjnych dla franczyzobiorcy.

W jaki sposób obecny trudny ekonomicznie czas dla prowadzenia własnego biznesu wpływa na popularność franczyzy w branży gastronomicznej? Firma notuje spadki czy wzrosty liczby chętnych?

Liczba chętnych do współpracy w ramach franczyzy jest stała. Franczyzobiorcy czy kandydaci do franczyzy analizują sytuację rynkową pod kątem rozpoczęcia nowego biznesu i wielu z nich widzi w obecnej sytuacji ekonomicznej zwiększoną szansę na rozwój.

Czym wyróżniają się Pizza Hut w Polsce? Jaka jest ich specyfika w porównaniu np. do rynku amerykańskiego i europejskiego?

Pizza Hut to marka globalna, która tworzy uniwersalne doświadczenia dla swoich gości. Oczywiście sercem biznesu są dla goście, dlatego na każdym rynku oferta produktowa dostosowana jest do ich preferencji.

Proszę przybliżyć plany spółki na 2023 rok. Czy Pizza Hut zaskoczy konsumenta w zakresie innowacji, menu?

W strategii firmy stawiamy na długoterminowy, zrównoważony wzrost, którego celem jest generowanie obrotów. Planujemy kolejne otwarcia, każde z nich poprzedzone będzie dogłębną analizą potencjału sprzedaży oraz kalkulacją krótkoterminowego i długoterminowego przychodu. Ta długoterminowa, przynosząca zysk perspektywa rozwoju biznesu jest charakterystyczna dla wszystkich marek, którymi zarządza AmRest na europejskich rynkach. Nieustannie prowadzimy rozmowy z inwestorami w całej Polsce, a także - co bardzo nas cieszy - z naszymi franczyzobiorcami. To pozwala nam z optymizmem patrzeć na kolejne lata. Marka Pizza Hut, jak co roku, ma przygotowany kalendarz marketingowy, oparty na zdobytych doświadczeniach i badaniach konsumenckich. Na pewno goście mogą spodziewać się nowych smaków pizzy.