Aldi jak Lidl ogranicza promocję niezdrowych produktów dla dzieci

Aldi zapowiada rewizję kilku receptur żywności dla najmłodszych i dostosowanie ich do wytycznych WHO. Dwa dni wcześniej Lidl ogłosił, że od marca br. przestanie reklamować niezdrową żywność przeznaczoną dla dzieci.

Aldi Süd zapowiedział, że do końca 2025 r. dostosuje receptury swoich produktów dla dzieci, takich jak jogurty, napoje czy płatki zbożowe, do wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), donosi dziennik "Lebensmittel Zeitung". I dodaje, że Aldi jest od dawna zaangażowany w świadome odżywianie i promuje wśród dzieci zasady zdrowego odżywiania i zrównoważonego rozwoju.

Siostrzana firma Aldi Nord także poinformowała, że ​​stale rewiduje receptury w swoim asortymencie dla najmłodszych i opiera się m.in. na specyfikacjach WHO. Spółka znacznie ograniczyła już bezpośrednią reklamę żywności dla dzieci o niekorzystnych profilach odżywczych i zamiast tego chce promować spożywanie zdrowej żywności, takiej jak owoce i warzywa.

Według "Lebensmittel Zeitung" takimi działaniami Aldi idzie w ślady Lidla.

10 stycznia 2023 r. Lidl ogłosił, że „będzie pierwszym niemieckim sprzedawcą żywności”, który od marca br. przestanie reklamować niezdrową żywność przeznaczoną do dzieci – taką jak słodkie jogurty lub napoje, ale także czekoladę. Wyjątkiem będą jedynie gadżety reklamowe na Boże Narodzenie, Wielkanoc czy Halloween – na przykład czekoladowe mikołaje czy wielkanocne zajączki. Ponadto do końca 2025 roku Lidl chce sprzedawać wyłącznie żywność spełniającą kryteria WHO dotyczące zdrowej żywności w opakowaniach atrakcyjnych dla dzieci. Więcej nt. znajdziesz TUTAJ.

Od strony prawnej i legislacyjnej reklama żywności o wysokiej zawartości cukru, tłuszczu lub soli nie jest w Niemczech zabroniona (podobnie jak w Polsce). Istnieją tylko dobrowolne zobowiązanie ze strony branży reklamowej w tej kwestii. Powstał jednak projekt ustawy opracowany przez Centralny Związek Niemieckiego Przemysłu Reklamowego (ZAW), w którym napisano, że "skierowana do dzieci reklama żywności o wysokiej zawartości cukru, tłuszczu i soli nie może już w przyszłości pojawiać się w programach i formatach dla dzieci poniżej 14. roku życia".

Profile żywieniowe WHO oceniają żywność na podstawie jej składu odżywczego, biorąc pod uwagę proporcje tłuszczu, nasyconych kwasów tłuszczowych, cukru i soli, ale także kaloryczność, dodatek cukrów i substancji słodzących. Zgodnie z zaleceniami WHO, tylko produkty uważane za zrównoważone pod względem odżywczym w ramach tego modelu powinny być sprzedawane dzieciom. Jednak badanie przeprowadzone przez niemiecką organizację konsumencką Foodwatch w 2021 r. wykazało, że większość produktów reklamowanych specjalnie dla dzieci zawierała zbyt dużo uznanych przez WHO za szkodliwe substancji.