Glovo ogłasza trendy w dostawie tego samego dnia na 2023 rok

Wegetarianizm, to jeden z trendów w branży dostawczej, który platforma Glovo przewiduje na 2023 r. W czołówce są także zakupy spożywcze oraz nowe kategorie w dostawie, takie jak: kwiaty, książki, artykuły papiernicze, kosmetyki i produkty dla zwierząt domowych.

Jeszcze w 2014 r. tylko 1% Polaków deklarowało swoją przynależność do przedstawicieli wegetarianizmu (CBOS). W 2019 r. było to już ok. 8%. Natomiast dzisiaj, 44% badanych w wieku 15-29 lat deklaruje zmniejszenie ilości spożywanego mięsa (raport Fundacji im. Heinricha Bölla w Warszawie oraz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju "Atlas Mięsa" z 2022 roku). Młode pokolenie kształtuje zatem jasną, wegetariańską przyszłość.
 
Potwierdzają to także dane Glovo. Polska znalazła się, obok Hiszpanii i Włoch, wśród krajów z największą liczbą zamówień potraw wegetariańskich. Co więcej, cała kategoria tych dań wzrosła rok do roku o 57%.
 
Jedną z najszybciej rosnących na popularności alternatyw dla klasycznych mięsnych potraw jest wegetariańska lub wegańska wersja ramenu. W 2022 r. Glovo dostarczyło najwięcej dań wegetariańskich w Warszawie. Stolica Polski w wielu międzynarodowych rankingach zajmuje wysokie miejsca pod względem popularności wegetarianizmu. Jednocześnie, Białystok odnotował najszybszy, ponad 300% wzrost liczby zamówień opcji wegetariańskich. W przyszłości możemy się zatem spodziewać, że pozostałe miasta będą gonić pod tym względem Warszawę. Warto także zaznaczyć, że wciąż duży wpływ na popularność wegetarianizmu w Polsce ma tradycja i religia - to piątek, w który wiele osób decyduje się na post właśnie ze względów tradycyjnych, jest dniem z największą liczbą zamówień potraw bezmięsnych.
 
Dostawy zakupów spożywczych coraz popularniejsze
 
Polska, obok Rumunii i Hiszpanii, znalazła się wśród trzech krajów z największą liczbą zamówień spożywczych. Globalnie trzy najczęściej zamawiane produkty z supermarketów to woda butelkowana, piwo oraz banany. Analizy wskazują, że należy spodziewać się dalszego wzrostu popularności zakupów spożywczych z dostawą tego samego dnia – klienci doceniają wygodę, szybkość i oszczędność czasu.
 
W Polsce na uwagę zasługuje rosnąca popularność partnerów Glovo, którzy oferują wyroby alkoholowe. W 2022 roku swoją ofertę na Glovo udostępniły m.in. Duży Ben, Świat Alkoholi 24, Roberto & Franc, Wermut, Nowy Browar Gdański, Smaki Azerbejdżanu czy PiwoWar. W 2023 r. możemy się spodziewać dalszego wzrostu popularności Q-Commerce, czyli ekspresowych dostaw do domu. Glovo w tym obszarze współpracuje z Biedronką w ramach usługi BIEK, czyli dostaw zakupów spożywczych w 20 minut.
 
Zamawiamy coraz więcej produktów niespożywczych
 
W 2023 r. możemy spodziewać się, że coraz więcej osób będzie oczekiwało możliwości zamawiania produktów, takich jak książki, kwiaty czy elektronika. Globalnie, liczba zamówień złożonych przez Glovo w sklepach wykraczających poza kategorię spożywczą wzrosła o 120% w 2022 r. w stosunku do 2021 r. Najpopularniejszą kategorią pod względem liczby zamówień były książki, a także produkty dla zwierząt, kosmetyki, upominki i kwiaty.
W Polsce na uwagę zasługuje ponad 300% wzrost liczby zamówień kwiatów, spośród których Polacy zdecydowanie najczęściej zamawiali storczyki! Glovo najwięcej kwiatów dostarczyło w Dzień Kobiet, na drugim miejscu były walentynki. Pierwsze zamówienie w Glovo w kategorii "kwiaty" pod hasłem "Bukiet Miłości" złożył 8 stycznia 2022 r. mieszkaniec Krakowa. Na uwagę zasługuje także rosnąca popularność książek i artykułów biurowych (ponad 50% wzrost). Najwięcej książek i materiałów biurowych Glovo dostarczyło w Dzień Dziecka, spośród dostępnych artykułów najczęściej zamawiany był balon foliowy z numerem 1.
 
Rosnący trend zakupów niespożywczych potwierdza możliwość zamówienia "cokolwiek" w aplikacji Glovo. Dzięki niej użytkownicy mogą napisać dokładnie, czego potrzebują i z jakiego sklepu, a kurier dostarczy wybrane przedmioty. I tak, do najciekawszych zamówień w 2022 r. należy zaliczyć: zegarek z ukrytą mini kamerą, 100 wkładów do bitej śmietany oraz tarcza diamentowa 400 mm i otwornica diamentowa.
 
Glovo to hiszpański start-up z branży szybkiego handlu, założony w Barcelonie w 2015 r, który od tego czasu z sukcesem rozwija się na wielu rynkach, w tym w Polsce, gdzie współpracuje m.in. z Biedronką.