Starbucks testuje produkty z fusów kawowych
Wspólnie ze start-upem Ecobean, Starbucks opracował technologię pozwalającą na zamianę fusów w zrównoważone produkty takie, jak np.: olej kawowy czy lignina.
Jak to wygląda? Starbucks dostarcza do Ecobean zużyte fusy kawowe z warszawskich kawiarni. Startup, który niedawno z powodzeniem zamknął rundę finansowania, rozpoczyna obecnie następną fazę projektu Circular Coffee, który ma na celu wdrożenie technologii recyklingu odpadów kawowych w wysokiej jakości zrównoważone surowce. Ecobean planuje także budowę centrum technologicznego, które ma przetwarzać aż 1000 ton odpadów rocznie.
Co powstanie z fusów?
Maciej Majchrowicz, członek zarządu Ecobean odpowiedzialny za rozwój, podkreśla, że zastosowanie różnych procesów chemicznych i biotechnologicznych umożliwia firmie przetworzenie prawie 100% kawowych fusów na pięć produktów handlowych biologicznego pochodzenia takich, jak: olej kawowy, ekstrakt antyoksydantów, kwas mlekowy, dodatki białkowe oraz ligninę.
– W produkcji zapewniamy bardzo niski ślad węglowy, a dodatkowo ograniczamy ilość fusów zalegających na wysypiskach i emitujących gazy cieplarniane – mówi Maciej Majchrowicz.
Paula Chudzińska, brand manager marki Starbucks w Polsce, zaznacza, iż Starbucks szuka nowych sposobów na ponowne wykorzystanie surowców, w tym fusów kawowych. Mówi, iż jest pierwszą marką, która przetestuje nowe, innowacyjne produkty wytworzone z własnych odpadów. – Projekt Circular Coffee stwarza możliwość przetwarzania ich na masową skalę, co jest dla nas szczególnie istotne jako marki chcącej wykorzystać nasz globalny zasięg w dobrych celach – mówi Paula Chudzińska.