Henkel: refilomaty nie są oczywistym rozwiązaniem

Producent takich marek jak: Perwoll, Persil, Bref czy Clin, opowiada o innowacjach i skoncentrowanych produktach w chemii gospodarczej. Patricjus Ziecik, dyrektor marketingu laundry & home care, Henkel Polska wyjaśnia też, dlaczego refilomaty nie są dobrym rozwiązaniem w kontekście ekologii.

HandelExtra.pl: Najnowsze trendy konsumenckie w kategorii laundry and home care to?

PATRICJUS ZIECIK, dyrektor marketingu laundry & home care, Henkel Polska:

Polska jest rynkiem, na którym spośród środków do prania to kapsułki Persil wybierane są najczęściej – takie decyzje podejmuje blisko 50% Polaków. Lubią testować innowacje. Chętnie podążają za nowymi trendami, np. za wygodą stosowania, stąd popularność kapsułek. Wydaje mi się, że przyczyn takiej tendencji zakupowej należy szukać w czasach PRL, kiedy byliśmy odcięci od różnorodności produktów, i mimo że upłynęło ponad 30 lat, to nadal sobie to kompensujemy. W czasach galopującej inflacji przeważa tendencja do oszczędzania, czyli kupowania częściej mniejszych opakowań, oraz do rozkładania zakupów w czasie i poszukiwania promocji. W tę taktykę wpisuje się także powściągliwość, jeśli chodzi o wybór droższych produktów eko. Mimo to w 2023 r. naszym must have w 100% będą rozwiązania ekologiczne. Z pewnością na znaczeniu zyskuje trend digitalizacji kanałów sprzedaży.

Jakimi innowacjami zaskoczy konsumentów Henkel?

Wśród nowości, które można już znaleźć na półkach, są kapsułki do prania Perwoll oraz dostępny w kanale e-commerce proszek w kostkach Persil Eco Power Bars. Rok 2022 to także relaunche ulepszonych wersji (z odnowionymi formułami) już znanych produktów Silan, Bref, Persil, Somat, Perwoll czy E. Warto wspomnieć też o innowacyjnej współpracy marek Persil i Samsung – akcji pilotażowej w Warszawie i okolicach. To program comfortwash.pl, który umożliwia wynajem pralek wraz z dostawą zakupionych produktów Persila i Silana.

Na ile nowe produkty budują sprzedaż firmy? Jaką część portfolio stanowią?

Znaczące innowacje, które rewolucjonizują rynek (tak jak kapsułki do prania), pojawiają się co 5-10 lat i wymagają nie tylko czasu, dużego nakładu badań, ale i sporych inwestycji. Natomiast jeśli mamy na myśli małe innowacje, to można powiedzieć, że ok. 30% produktów w naszych kategoriach rotuje. Przykładem mogą być tu zmiany wprowadzane w formułach produktów, np. zmiana jakiegoś składnika, dodanie bardziej skutecznego enzymu. Zyskujemy wówczas nową funkcjonalność, a to pomaga się wyróżnić wśród konkurencji.

Henkel deklaruje, że stawia na eko, co zatem sądzicie o refilomatach?

Choć na pierwszy rzut oka refilomaty wydają się bardzo kuszącym rozwiązaniem, to nieoczywistym w kontekście ekologii. Po pierwsze, nie można zagwarantować czystości produktów bez obsługi na miejscu. Po drugie, sklep jest zainteresowany jak największą rotacją towaru, a automat zajmuje miejsce, którego przeważnie nie ma w placówce. Po trzecie, nie jestem pewien, czy konsument w sklepach wielkopowierzchniowych jest na refilomaty gotowy? Tu może kupić opakowanie wystarczające na 80-100 prań, a napełnianie produktem własnej butelki nie tylko nie zagwarantuje mu preferowanej pojemności, ale także zabierze czas. Dobrze byłoby więc przekonać konsumenta, żeby używał bardziej skoncentrowanych produktów – wtedy zyskujemy oszczędności w fazie transportu, opakowanie wystarcza na dłużej, pojedyncze dozowanie jest tańsze i można mówić o realnym wpływie na stan środowiska. Nad tym aktualnie pracujemy.

Plany firmy na 2023 r.?

203 r. będzie bardzo trudny w związku z wciąż rosnącymi kosztami produkcji. Jednak niezmiennie priorytetem Henkla pozostaje zapewnienie konsumentom produktów najwyższej jakości, wytworzonych w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Takich, które są odpowiedzią na ich potrzeby i będą szeroko dostępne w punktach sprzedaży, jakie konsument weźmie pod uwagę w przyszłości.

Henkel oferuje bogate portfolio marek reprezentujących różne kategorie. Które z nich odgrywają wiodącą rolę na rodzimym rynku?

Wiele z nich to liderzy w swoich kategoriach. Wśród standardowych środków do prania mocnym brandem jest Persil wybierany przez ok. 1/3 Polaków. W kategorii specjalistycznych środków do prania prym wiedzie Perwoll, sięga po niego blisko połowa shopperów. Ta kategoria rozwija się najszybciej w tym roku – rośnie powyżej 10%. W segmencie środków czystości oferujemy Bref do dezynfekcji toalet – kupuje go co drugi Polak. Marka globalnie wyprodukowała w tym roku aż 4 mld kulek – gdyby ustawić je jedna na drugiej, wieża sięgnęłaby Księżyca. Listę zamyka Clin w kategorii środków do mycia szyb, wybierany przez połowę konsumentów.