Galeria Północna na mocnym plusie

Warszawski obiekt notuje obroty znacznie powyżej wskaźników rynkowych PRCH, skutecznie odzyskuje także footfall.

Rynek retail jest w coraz lepszej kondycji i nabiera oddechu. Potwierdzają to opublikowane pod koniec listopada dane Polskiej Rady Centrów Handlowych. W galeriach rosną obroty, a footfall sięga poziomu, jaki ostatnio notowano w 2019 roku, czyli przed pandemią.

– Mimo wysokiej inflacji na rynku centrów handlowych panuje optymizm, zwłaszcza jeśli przyjrzymy się indeksom rynkowym. Widać w nich wyraźnie, że Polacy nie tylko wrócili do galerii, ale także do swoich przyzwyczajeń zakupowych. Co ważne, nie jest to chwilowe zjawisko, ale trend, który umacnia się od początku 2022 roku. Do tego odwiedzający w pełni korzystają z oferty, w tym także atrakcji czasu wolnego, co znacznie wydłuża czas jaki dziś spędzają w centrach handlowych – mówi Roman Bugajczyk, dyrektor Galerii Północnej i head of retail in Poland w GTC.

Te same tendencje widać w skali mikro. Pod względem frekwencji październik br. w Galerii Północnej był rekordowy. Obiekt odwiedziło 7,6% więcej klientów niż w październiku 2019 roku. Dla porównania, jak podaje PRCH, na rynku w tym samym czasie zaobserwowano wzrost liczby odwiedzających zaledwie o 0,3%, a więc poniżej wskaźników Północnej.

– Systematyczny wzrost frekwencji obserwujemy od początku 2022 roku. Z każdym miesiącem natomiast ten trend się umacnia, co jest dla nas bardzo dobrą prognozą nie tylko na ostatni miesiąc tego roku, ale także na 2023. Tym bardziej, że przed nami także sezon wyprzedażowy – mówi Roman Bugajczyk.

Ale rośnie nie tylko footfall Północnej. Najemcy galerii odnotowują też obroty dużo powyżej indeksów rynkowych. Tylko we wrześniu br. były one o 26% wyższe niż w analogicznym miesiącu 2019 roku. Rynek w tym okresie informował natomiast wzrost o 18% - podaje PRCH. Daje to Północnej aż 8 punktów procentowych przewagi.

– Jesteśmy świadomi „efektu inflacyjnego” w obrotach, jednak nawet po jego odjęciu, obserwujemy znaczący, dwucyfrowy wzrost footfallu. Fakt, że dane dotyczą września, czyli w momentu wejścia nowych kolekcji i sprzedaży full price, pokazuje, że klienci Północnej nawet bez dodatkowych promocji chętnie robią u nas duże zakupy – komentuje.

Co ich do tego skłania? – Dobre wyniki to w dużej mierze zasługa wielowymiarowego rozwoju tenant-mix’u o atrakcyjne konsumencko, znane klientowi marki. Tylko od maja 2021 do października 2022 zanotowaliśmy 17 otwarć. Jednocześnie nastąpił znaczny rozwój segmentu modowego, którego udział w tenant-mixie wynosi już 34 proc. Procentuje także stworzona wcześniej oferta, oparta na mocno profootfallowych markach, takich jak m.in. H&M, Reserved, Sinsay, Cropp, House, TK Maxx, HalfPrice, CCC, Deichmann, Carrefour czy Empik – mówi Roman Bugajczyk.

– Nie bez znaczenia jest także znaczny boom mieszkaniowy na Białołęce i rozwój rynku Północnej w ostatnim czasie, a co za tym idzie coraz mocniejsza lokalna pozycja galerii. Obecnie nasz catchment obejmuje ponad milion potencjalnych klientów i daleko wykracza poza Białołękę oraz przylegające dzielnice, co przekłada się m.in. na footfall, w którym rośnie udział klientów z dalszych rejonów stolicy i północnych obrzeży Warszawy – mówi.

Do tego dochodzi coraz większa lojalność klientów. Aż 95% odwiedzających galerię pozytywnie ocenia jej ofertę, czytamy w badaniach konsumenckich GfK dla Północnej. Te same badania pokazują także inne pozytywne dane. – Już dla 75% osób, które odwiedzają Północną, jesteśmy galerią pierwszego wyboru, zarówno na zakupy codzienne, jak i większy shopping – podkreśla dyrektor obiektu.

Ruch i sprzedaż nakręcają także przemyślane akcje marketingowe i nowe inwestycje. – Tylko w 2022 roku w galerii odbyło się aż 70 różnych wydarzeń, w tym cieszący się dużą popularnością „Dyniowy ogród” i innowacyjny jak na rynek retail „Black Maze”, czyli labirynt strachu. Postawiliśmy też m.in. na kolejne atrakcje i nasadzenia w ogrodzie na dachu oraz poprawę komunikacji pionowej. Powstała nowa winda oraz schody. Taka aktywność mocno wyróżnia nas na tle warszawskich galerii – dodaje.

Joanna Hamdan 14529 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.