Polacy wolą zakupy w social mediach niż w metaverse [BADANIE]

Ponad 80% rodaków nie jest zainteresowanych możliwością robienia zakupów w metaverse - wynika z badania Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022". Winna temu niewiedza. Ankietowani wolą wybierać produkty przez media społecznościowe np. podczas transmisji na żywo.

Jak się okazuje, ten pomysł podoba się już co czwartemu Polakowi. A z badania Santander Consumer Banku wynika, że jedynie ok. 9% ankietowanych byłoby zainteresowanych kupowaniem w metaverse. Na „nie” dla takich zakupów jest zdecydowana większość rodaków niezależnie od płci, wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia czy zarobków. Różnice między poszczególnymi grupami respondentów były praktycznie niezauważalne.

Prawdopodobnie wynika to z niewielkiej wiedzy na temat tego sposobu robienia zakupów. Według raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”, 82% badanych nie zdawało sobie sprawy, że w ogóle istnieje taka możliwość. Inaczej odpowiedziało jedynie 18% respondentów. Zakupy w metaverse nie są jeszcze tematem, o którym wiele mówi się w Polsce. Wiedzę o nim mają głównie osoby hobbystycznie lub zawodowo związane z nowoczesnymi technologiami i światem e-commerce.

– O tym nowoczesnym sposobie robienia zakupów słyszeli przede wszystkim młodzi w wieku 18-29 i 30-39 lat (kolejno 27 i 20%), mieszkańcy średnich miast od 50 do 250 tys. osób i metropolii jak Warszawa czy Wrocław (następująco 20 i 27%) oraz osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem (19 i 23%) – komentuje Mariusz Ożga, dyrektor Centrum Rozwoju Otwartej Bankowości z Santander Consumer Banku.

Shopping w mediach społecznościowych

Polacy nie są jeszcze gotowi na zakupy w metaverse. Co czwarty respondent (24%) nie miałby za to nic przeciwko kupowaniu za pomocą mediów społecznościowych np. od osoby prowadzącej sklep z ubraniami, która sprzedaje część kolekcji podczas transmisji na Facebooku/Instagramie lub wystawia swoją ofertę w postach sponsorowanych. W tej grupie najwięcej było młodych, 18-29-latków, którzy tradycyjnie najlepiej radzą sobie z obsługą social mediów (31% wskazań wśród osób przed trzydziestką). Przychylne takiej formie robienia zakupów były też raczej panie niż panowie (28% w porównaniu do 20% z grupy mężczyzn).

Na „nie” dla kupowania przez media społecznościowe było 61% ankietowanych. Wśród nich przodują mężczyźni (65%) i seniorzy powyżej 70. roku życia (74%). Jednak, co może zdziwić, nieprzekonana do tego pomysłu jest też połowa 18-29-latków (54%). Sytuacja ta jednak ponownie może być spowodowana zbyt małą znajomością tematu, ponieważ mimo że zjawisko robienia zakupów przez media społecznościowe jest szerzej omawiane i o wiele lepiej znane w naszym kraju, większość ankietowanych (89%) nie robiła w ten sposób zakupów.

– Zaciekawienie tematem robienia zakupów przez media społecznościowe przez co czwartego Polaka może być spowodowane tym, że jako społeczeństwo jesteśmy już z nimi dość dobrze obeznani – komentuje Mariusz Ożga z Santander Consumer Banku. – Można więc powiedzieć, że kwestią czasu jest to, kiedy zaczniemy kupować w ten sposób na większą skalę. Popularność rozwiązań zależy jednak od wiedzy i sytuacji. Przykładowo, teraz w czasach rosnącej inflacji i wysokich stóp procentowych cenione są produkty takie jak karta ratalna czy kredyt równoratka, gdzie klient spłaca zawsze stałą kwotę, dopasowaną do swoich potrzeb.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.