Empik: zakupy świąteczne będą zrobione do połowy grudnia
Zakupy świąteczne na ostatnią chwilę? Nie w tym roku. 90% badanych skompletuje prezenty do połowy grudnia - wynika z badania Empiku.
Co ciekawe, co piąta osoba zaopatrzyła się już w prezenty gwiazdkowe podczas Black Week, korzystając z atrakcyjnych obniżek. Tyle samo osób (ok. 20%) zaczęło zakupy nawet przed blackweekowymi okazjami – w październiku lub w pierwszej połowie listopada. Tylko 10% badanych zadeklarowało, że kupi prezenty „na ostatnią chwilę” – przed samą Gwiazdką.
W tym roku największy odsetek badanych podchodzi elastycznie do budżetu na prezenty świąteczne. Prawie co trzeci respondent nie wie jeszcze, ile wyda na ten cel. Co piąty badany przeznaczy od 101 do 300 zł. Podobna grupa (17%) zakłada budżet od 301 do 500 zł. Tylko co 10. ankietowany chce zmieścić się w kwocie mniejszej niż 100 zł.
Respondenci nie tylko przygotowują się do świąt ze sporym wyprzedzeniem, lecz także łączą zakupy w kilku kanałach – w zależności od potrzeb. Deklaruje to blisko 40% z nich. Co trzeci badany kompletuje prezenty tylko w internecie, a 22% skorzysta wyłącznie ze sklepów stacjonarnych. Online i mobile gwarantuje im wygodę, ogromny wybór i dostępność produktów, a sklepy stacjonarne – zakupy od ręki.
A jakie prezenty będą w tym roku szczególnie popularne? Badanie Empiku potwierdza trend sprzedażowy, który trwa od wielu lat – w czołówce niezmiennie utrzymują się książki. Aż 6 na 10 ankietowanych zamierza obdarować nimi najbliższych z okazji świąt. Dalej na liście uplasowały się gry planszowe i zabawki (po 30% wskazań). Pod choinką znajdziemy także odzież, perfumy i słodycze – każda z tych kategorii została wskazana przez ok. 20% badanych. Wśród popularnych prezentów można wymienić również kosmetyki (17%) oraz dekoracje do domu (16%). Co warte zauważenia, co dziesiąty respondent wręczy bliskiej osobie kartę prezentową lub voucher na wybraną atrakcję. Nieco mniej osób (7%) ma w świątecznych planach zakup biletów na różne wydarzenia (koncerty, festiwale, itp.).
Badanie Empiku zrealizowane zostało w dniach 22-24 listopada na próbie 3500 internautów, będących klientami Empik.com.

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.