Piwo najrzadziej kupowane jest na stacjach benzynowych

Kantar sprawdził, gdzie najczęściej po piwo idą Polacy. Wyniki zaskakują, bo nie chodzi wcale o sklepy osiedlowe, a to one są przecież najbliżej konsumenta.

Z raportu „Smart shopper kategorii Piwo 2022”, autorstwa Grupy BLIX i Kantar Polska, wiemy, że rodacy najczęściej kupują piwo w dyskontach (4,29). Dalej są małe sklepy sieciowe (2,77), placówki wielkopowierzchniowe, hipermarkety (2,46), supermarkety (2,22), małe niezależne sklepy (2,11) i sklepy monopolowe 24/7 (1,76). Natomiast na końcu listy widzimy sklepy internetowe (1,11), stacje paliw (1,44) oraz stacjonarne sklepy specjalistyczne dla koneserów (1,58). Ankietowani udzielili odpowiedzi na pytanie w skali Likerta 1-5.

– Piwo rzadko jest jedynym produktem, po jaki decydujemy się wybrać do sklepu. Najczęściej kupujemy je przy okazji tradycyjnych zakupów domowych. A najpopularniejszym miejscem ich robienia wciąż są dyskonty. Z kolei małe sklepy sieciowe są na drugim miejscu głównie przez ich dostępność, a także wygodne lokalizacje w dużych i małych miastach – komentuje Krzysztof Domeradzki z firmy badawczej Kantar Polska.

Według Marcina Lenkiewicza z Grupy BLIX pozycja dyskontów nie jest zaskoczeniem. Udziały rynkowe tego formatu rosną, a piwo jest jednym z najczęściej kupowanych produktów FMCG przez Polaków. Ekspert zwraca też uwagę na rosnącą liczbę ww. placówek handlowych oraz aktywność promocyjną sieci w najbardziej zasięgowych mediach. Dodatkowo dyskonty znane są z promocji typu „12 piw gratis w promocji na długi weekend”. To utrwala przekonanie w konsumentach, że ten format sklepów może być najbardziej atrakcyjnym miejscem do zakupu tego napoju.

– Dyskonty oferują zazwyczaj te marki piwa, które najlepiej się sprzedają. One są między produktem tanim a popularnym, uznawanym za lepszy, przynajmniej na poziomie standard bądź wyżej. Na nich niejako montowana jest polityka promocyjna – wielopaki, sprzedaż łączona itd. To pozwala robić wygodne i szybkie zakupy. Nieco zaskakujący jest niski wynik hipermarketów, które kiedyś wielopakami opanowały rynek – mówi dr Maria Andrzej Faliński, były wieloletni dyrektor generalny POHID-u.

Atrakcyjne promocje w cenie

Z analizy wiemy również, co jest w stanie skłonić respondentów do rezygnacji z zakupu piwa. To przede wszystkim wysoka cena – 67% pytanych osób tak wskazało. Dalej widzimy takie odpowiedzi jak brak promocji – 36%, za mały wybór marek piw w miejscu zakupu – 34%, a także niewłaściwy sposób przechowywania lub serwowania (np. nieatrakcyjne szkło, za wysoka temperatura, wygazowane) – 34%. Nieco mniej wskazań ma utrudniona płatność (np. brak możliwości zapłacenia kartą) – 32%.

– Polacy w kwestii zakupów piwa zachowują się bardzo podobnie jak w przypadku innych produktów. Możemy to zaobserwować w raportach, np. w „Brands We Shop”. Wśród najważniejszych czynników widać cenę i atrakcyjne promocje. To nie jest żaden nowy trend. Jednak postępująca inflacja i niepewność względem najbliższej przyszłości wzmacniają w konsumentach potrzeby oszczędzania i większego zwracania uwagi na kwoty pieniędzy przeznaczane na zakupy domowe – stwierdza ekspert z Kantar Polska.

Dr Faliński podsumowuje, że klienci mają swoje typy, które kupują regularnie. Jedynie bardzo niewielka grupa osób poszukuje jakichś szczególnych doznań, potrzebuje porady, nowej marki lub serii specjalnej. To pokazuje też, że rynek jest ustabilizowany i ustrukturyzowany. Wiemy, co lubimy, i to kupujemy.

Badani podali też, ile są gotowi zapłacić w sklepie za pojedyncze piwo (w dowolnym opakowaniu i objętości). Najczęściej wybierana jest odpowiedź „do 5 zł” – 53% pytanych tak odpowiada. Dalej widzimy „do 3 zł” – 24%, „do 10 zł” – 18% oraz „10 zł i więcej” – 5%. Jak podkreśla Marcin Lenkiewicz, Polacy są w stanie wydać za ten napój już nie maksymalnie 3 zł, ale do 5 zł.

Zdaniem eksperta, sieci handlowe starają się utrzymać cenę piw mainstreamowych do 3 zł, w przeliczeniu na jedną sztukę przy zakupie wielopaku. Nabywcy stają się coraz bardziej świadomi i gotowi są przeznaczyć do 2 zł więcej za piwo lepszej jakości.

Źródło: MondayNews.pl/MH