E-zakupy 2022: Blik, smartfon, odzież i ... żywność

Niemal połowa Polaków najczęściej robi zakupy internetowe przez komórkę. BLIK i szybkie przelewy pay-by-link to najpopularniejsze formy płatności w e-commerce. W porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosła popularność zakupów spożywczych online, wynika z badania Santander Consumer Banku.

Z badania zrealizowanego na zlecenie Santander Consumer Banku na potrzeby raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022” wynika, iż rodacy najchętniej robią zakupy internetowe przez telefon komórkowy – ten sposób wskazało 46% badanych. Zdecydowanie rzadziej korzystamy z pełnowymiarowych urządzeń takich jak laptop bądź komputer stacjonarny (odpowiednio 33% i 17% wskazań). Najmniej badanych przyznało, że do przeglądania ofert e-sklepów wykorzystuje tablet (ok. 4%).

Co ciekawe, kobiety dużo częściej niż panowie robią e-zakupy korzystając z urządzeń mobilnych takich, jak smartfon czy tablet (58% wskazań do 41% wśród mężczyzn). Preferencje konsumentów zależą też od wieku – osoby starsze częściej korzystają z komputerów stacjonarnych lub laptopów. Jedynie 28% badanych między 18. a 29. rokiem życia kupuje online za pośrednictwem takich urządzeń. Dla porównania wśród grupy 60-latków odsetek ten wyniósł aż 62%.

– Polacy na e-zakupach cenią wygodę – możliwość odwiedzenia sklepu internetowego o każdej porze dnia i nocy. Dzięki wyborowi odpowiedniego urządzenia nie ogranicza nas również miejsce – mówi Ewelina Krzynowy-Gaweł, dyrektor ds. sprzedaży internetowej, Santander Consumer Bank. – Korzystając ze smartfona, możemy robić zakupy online niemal wszędzie: w autobusie czy w poczekalni u lekarza. To dążenie do coraz większej optymalizacji czasu i przestrzeni widać również w naszych preferencjach odnośnie do płatności w e-sklepach.

Niezależnie od płci czy miejsca zamieszkania konsumenci najchętniej regulują należności za zakupy online korzystając z nowoczesnych metod płatności. Szybkim przelewem (pay-by-link) płaci dziś ok. 34% ankietowanych, a podobny odsetek deklaruje, że korzysta z Blika. W porównaniu do wyników ubiegłorocznego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2021” oznacza to wzrost popularności tej drugiej formy płatności o 8 pkt. proc. Warto również wspomnieć, że tak jak w roku ubiegłym, Blik cieszy się największą popularnością wśród osób młodych, między 18 a 29 rokiem życia (61% wskazań).

Ubrania, obuwie i żywność online

Najchętniej przez internet kupowane są ubrania (54%), obuwie (25%), elektronika (22%), kosmetyki (21%) i książki (18%) – tradycyjne bądź w formie e-booków. Najrzadziej zegarki (2%), biżuteria i sprzęt fotograficzny (w obu przypadkach 1%).

Zestawiając tegoroczne dane z wynikami ubiegłorocznego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2021”, można zauważyć stałość w preferencjach zakupowych. W porównaniu z rokiem ubiegłym odnotowano jedynie wzrost zainteresowania kupowaniem żywności przez internet. W 2021 r. robiło tak ok. 5% badanych, dziś już 11%.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.