Ingenico o roli POS w sprzedaży: to bezcenne narzędzie

Świąteczna gorączka zakupów już za rogiem - a inwestycja w nowoczesny terminal może znacząco się opłacić, zwłaszcza w warunkach kurczących się portfelów klientów, o które rywalizuje coraz więcej sklepów - przekonuje ekspert z Ingenico.

 Świąteczny sezon zakupowy to jeden z najważniejszych okresów w sprzedaży dla sklepów i dużych sieci handlowych, w którym każdy biznes ma swoją strategię na walkę o portfele konsumentów. W tym roku rywalizacja będzie szczególnie zacięta z uwagi na kurczące się pod wpływem inflacji budżety domowe. Handel sięga po różnorodne narzędzia, które mają mu pomóc w przyciągnięciu uwagi klientów – często przegapia jednak jedno z nich: terminal POS.

W erze bezgotówkowej terminale można spotkać w praktycznie każdym sklepie w Polsce. Z danych NBP wynika, że obecnie 94% wszystkich transakcji kartami to płatności w terminalach POS lub internecie, a tylko 6% stanowią wypłaty środków z bankomatu. Dzięki rozwojowi sieci akceptacji płatności bezgotówkowych rekordowa jest też liczba terminali – na koniec drugiego kwartału było ich w Polsce prawie 1,2 mln.

Niewielu sprzedawców zdaje sobie jednak sprawę z tego, że sięgając po urządzenie najnowszej generacji i konfigurując je zgodnie z potrzebami swojego biznesu, może rozszerzyć funkcje terminala, skłaniając konsumentów do zwiększenia wydatków w sklepie.

– Funkcjonalność współczesnych terminali dalece wykracza poza prosty proces płatności. To kompleksowe urządzenia, które umożliwiają zarządzanie sprzedażą w całym lokalu i usprawnienie obsługi klienta na wielu polach. Co więcej, nowoczesne modele terminali umożliwiają integrację z aplikacjami zewnętrznymi działającymi na systemie Android. A to otwiera cały świat nowych możliwości – wyjaśnia Waldemar Korwin-Kowalewski, country manager w Ingenico.

Jak więc handel może zwiększyć sprzedaż dzięki androidowemu terminalowi POS? Możliwości jest wiele.

  1. Wzmocnienie lojalności klienta

Programy lojalnościowe, kody QR na rabaty lub promocje, kampanie marketingowe – integracja różnych metod walki o uwagę klienta nigdy nie była łatwiejsza. Pracownicy mogą uzyskać łatwy dostęp do kodów rabatowych zapisanych w formacie QR lub zapisać klienta do programu lojalnościowego w kilka minut. Pozyskany numer telefonu lub adres e-mail może posłużyć do wysyłki informacji o promocjach, dostępności produktów podobnych do tych zakupionych przez klienta lub zapisania rozmiaru w bazie sklepu – przydatne np. w lokalach sprzedających odzież czy obuwie. Co więcej, mając informację z systemu terminalowego o tym, kiedy klienci najchętniej kupują, można zorganizować promocje w godzinach najmniejszego ruchu.

  1. Lepsze zarządzanie stanami magazynowymi i personelem

Nowoczesny terminal POS to źródło wielu statystyk – także tych dotyczących najpopularniejszych produktów czy godzin szczytu. Wiedząc, o jakiej porze kasjerzy mają najwięcej pracy, można przewidzieć, kiedy zaczną się formować kolejki (niekoniecznie musi mieć to miejsce w godzinach szczytu galerii handlowej, w której znajduje się lokal) i rozplanować grafik personelu zgodnie z tymi informacjami  także tymczasowych pracowników, w przypadku których terminal dodatkowo skraca czas potrzebny na szkolenia i wdrożenie do pracy. A jeśli wiadomo, w jakich dniach najlepiej sprzedają się konkretne produkty, można zadbać o odpowiednie zarządzenie stanami magazynowymi, aby mieć wystarczające zapasy danego towaru.

  1. Tworzenie dopasowanych zestawów

Skoro już wiadomo, który produkt jest najpopularniejszy, warto sprawdzić jeszcze, co najczęściej kupują klienci razem z danym towarem. To informacja, która może pomóc w tworzeniu zestawów produktów, które będą sprzedawane w promocyjnej cenie. Przykładowo, jeśli do komputera klienci najczęściej dobierają myszkę
i klawiaturę, można przygotować dla nich specjalną ofertę, dzięki której kupno tych trzech produktów będzie tańsze w pakiecie, niż w przypadku pojedynczych zakupów poszczególnych towarów – dzięki czemu sklep zarobi więcej. Niektóre lokale wykorzystują ten patent, aby przy okazji sprzedać także mniej popularny asortyment, oszczędzając na kosztach jego magazynowania.

 

Katarzyna Pierzchała 5467 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.