W stronę neutralności klimatycznej

- W ostatnich latach zauważyliśmy znaczący wzrost zainteresowania firm kwestiami ochrony środowiska we wszystkich segmentach rynku. Przy wyborze produktów klienci zwracają uwagę na ich wydajność i skład - Wojciech Nizio, regional brand activation manager, Tork.

Jakie działania podjął Tork, aby obniżyć ślad węglowy, i jakie są plany najbliższe lata?

Cały czas pracujemy nad tym, aby produkty Tork były jak najbardziej przyjazne dla środowiska. Dołączyliśmy do firm, które we współpracy z Organizacją Narodów Zjednoczonych zobowiązały się do wdrożenia pakietu działań na rzecz ochrony klimatu i osiągnięcia pełnej neutralności emisji CO2. W naszej ofercie są produkty w 99% wykonane z biomateriałów. Korzystanie z włókien pochodzenia roślinnego likwiduje konieczność sięgania po włókna powstałe z paliw kopalnych. Eliminacja tych surowców pomaga w dłuższej perspektywie ograniczyć emisję CO2. Co ważne, efektywność produktów z biomateriałów jest porównywalna z ich tradycyjnymi odpowiednikami.

Które z produktów Torka wpisują się w ideę gospodarki obiegu zamkniętego, w jaki sposób ograniczacie zużycie plastiku?

Gospodarka odpadami stanowi duże wyzwanie w obszarze profesjonalnej higieny. Papier, by mógł zostać poddany procesowi recyklingu, nie powinien być zanieczyszczony przez inne materiały, np. mydła. Nawiązaliśmy współpracę z przedsiębiorstwami zarządzającymi odpadami oraz gotowymi do przyjęcia i przetworzenia zużytych ręczników i tak stworzyliśmy Tork PaperCircle. Jest to pierwsza na świecie usługa, w ramach której wykorzystane ręczniki papierowe ponownie trafiają do użytku, co pozwala zamknąć obieg, zmniejszyć ilość odpadów i ślad węglowy.
Dodatkowo, obecnie prawie 90% opakowań Tork jest wykonywanych z surowców odnawialnych takich jak papier lub tektura, a do 2025 r. Tork będzie dysponować opakowaniami plastikowymi nadającymi się w 100% do odzysku.

Czy waszym zdaniem klienci zwracają uwagę na te inicjatywy, czy są one ważne przy wyborze produktów dla higieny?

W ostatnich latach zauważyliśmy znaczący wzrost zainteresowania firm kwestiami ochrony środowiska we wszystkich segmentach rynku. Przy wyborze produktów klienci zwracają uwagę na ich wydajność i skład. Największym zainteresowaniem cieszą się systemy higieniczne, które pozwalają ograniczać ilość odpadów i niepotrzebne zużycie produktu, oszczędzają czas oraz miejsce magazynowania. Menedżerowie inwestują w zrównoważone rozwiązania, jednocześnie dbając o poprawę higieny w swoich firmach. A to z kolei korzystnie wpływa na zadowolenie personelu, klientów oraz gości.

Czy w jakimś stopniu możecie edukować także waszych klientów, jak dbać o czystość i higienę, jednocześnie ograniczając obciążenia dla środowiska?

Nasi przedstawiciele spotykają się z klientami i pomagają wybrać odpowiednie produkty, a także optymalnie rozmieścić dozowniki. Ponadto prowadzimy szereg badań i chętnie dzielimy się ich wynikami. Takim przykładem jest ostatnia ankieta przeprowadzona na zlecenie Essity, właściciela marki Tork, która wykazała, że 43% pracowników biurowych uważa, że ich miejsca pracy są nieprzyjazne dla środowiska. Przedstawiając wnioski, pokazujemy pracodawcom, jak mogą łatwo wesprzeć pracowników, podejmując odpowiednie inicjatywy. Warto zacząć nawet od tych niewielkich, mało kosztownych przedsięwzięć, takich jak usprawnienie segregacji odpadów czy zmniejszenie zużycia energii, które w efekcie przyniosą wiele korzyści.

Tę rozmowę publikujemy w ramach projektu Next Day Studio, którego organizatorami są magazyny: „Handel”, „Media Marketing Polska” oraz „Food Service”. Trzy redakcje łączą siły w różnorakich kanałach (portale, miesięczniki, media społecznościowe, aplikacje podcastowe itp.) i we wszelkich formach dziennikarskich (artykuły, analizy, wywiady, case studies, podcasty, dyskusje).

Co tydzień, w każdą listopadową środę, omawiamy jedną z kluczowych zmian zachodzących na rynkach retailu, HoReCa i marketingowym. Tydzień z daną zmianą oznaczony jest hasłem przewodnim, które wraz z ekspertami, badaczami i rynkowymi graczami rozkładamy na czynniki pierwsze. Wszystko po to, aby uzyskać 360-stopniowe spojrzenie na konsumenta – jego zachowania, nawyki, sposób spędzania czasu, styl życia, potrzeby, obawy czy pragnienia.