Zimowe wyprzedaże na celowniku Polaków

36% rodaków jest zainteresowanych zakupami podczas sezonu największych wyprzedaży - wynika z badania "Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022". Jednocześnie inflacja, ceny energii sprawiają, że Polacy zaczęli analizować e-wydatki.

Zdaniem autorów badania wpływ na ograniczenie planów zakupowych może mieć sytuacja gospodarczo-ekonomiczna, która zmienia nawyki zakupowe. 46% respondentów częściej niż dotychczas rozgląda się za tańszymi opcjami i porównuje ceny, a 45% nie kupuje produktów, które nie są im absolutnie niezbędne.

Według badania Santander Consumer Banku 36% Polaków jest zainteresowanych zakupami podczas sezonu największych wyprzedaży. Badanie pokazało, że z zakupowych okazji w najbliższych tygodniach zamierza skorzystać co trzeci Polak. W tej grupie najwięcej jest kobiet (42% w porównaniu do 29% mężczyzn) oraz osób z najmłodszych grup wiekowych – przed 30. i 40. rokiem życia (kolejno 49 i 43%). Na większe zakupy w tym okresie zamierzają się wybrać również respondenci z małych miast do 50 tys. mieszkańców (49% w porównaniu do 35% badanych z metropolii).

"W badaniu zaobserwowaliśmy zmianę nastrojów konsumenckich. Wynika z niego, że większość osób planuje wstrzymać się od większych zakupów pod koniec roku. W tej grupie są mężczyźni (66%), seniorzy powyżej 70-tego roku życia (85%) i mieszkańcy dużych miast. Co ciekawe, polowania na okazje podczas tegorocznych wyprzedaży nie planuje również aż 73 proc. osób zarabiających między 5 tys. a 6 999 zł na rękę" - wskazuje Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.

Z badania wynika, że na przecenach najwięcej osób będzie chciało kupić ubrania (45%), zabawki (43%) i kosmetyki (41%). Na kolejnym miejscu znalazły się książki i e-booki (35%), wyprzedzając elektronikę (19%) oraz sprzęt AGD (16%). Zdecydowanie mniej respondentów będzie poszukiwać RTV (6%) czy biżuterii (5%).

Jak dodano, sytuacja gospodarczo-ekonomiczna sprawiła, że zmieniły się nawyki Polaków dotyczące kupowania w e-commerce.

"Blisko połowa respondentów (46%) porównuje ceny i w internecie szuka tańszych opcji niż w sklepach stacjonarnych. Podobny odsetek (45%) ankietowanych ogranicza się do kupowania tego, co absolutnie konieczne np. ubrań na nową porę roku" - przekazano.

Ponadto 37% przyznało, że częściej rozgląda się za okazjami i rabatami w sklepach internetowych, a 32% deklaruje, że ich zakupy w kanale online są mniej impulsywne np. nie kupują rzeczy tylko dla poprawy nastroju. Jak dodano, dodatkowo 31% ankietowanych twierdzi, że rzadziej zdarza im się zrobić nieplanowane zakupy i nie kupuje czegoś tylko dlatego, że jest na promocji.

"Badanie pokazuje, że takie czynniki, jak inflacja czy wyższe ceny energii sprawiają, że Polacy zaczęli bardziej analizować swoje wydatki" - zauważa Perliński.

Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu uczestniczyło 1000 dorosłych Polaków.

(PAP)