Wysokie loty Biedronki [PORTRET SKLEPU]
Lokalizacja w warszawskiej Elektrowni Powiśle zobowiązuje. Ale nie tylko z powodu tego zobowiązania Biedronka w tym miejscu przypomina bardziej minidelikatesy niż dyskont.
Nowy rozdział tego miejsca rozpoczął się 15 lat później, kiedy projekt został przejęty przez Tristan Capital Partners i White Star Real Estate. Autorom projektu zależało na tym, aby w historyczne mury Elektrowni tchnąć życie, zmieniając przeznaczenie postindustrialnych budynków, z zachowaniem ich charakteru. Włożono wiele pracy, by zachować jak najwięcej oryginalnych elementów ponadstuletniej konstrukcji. Użyto więc tradycyjnych metod wypalania cegieł, a przedmioty odzyskane z budynków elektrowni zostały wykorzystane do stworzenia unikatowych dekoracji wnętrz. Rewitalizacja obiektu wpisała się w światowy trend przywracania do życia zabytkowych przestrzeni, łącząc historię z nowoczesnością.
Teraz działa tu wiele restauracji, kawiarni oraz sklepów z różnych branż (głównie wyższa półka cenowa). W krajobraz dość niespodziewanie postanowiła wpisać się Biedronka. 30 września br. w industrialnych wnętrzach otworzyła swój sklep na poziomie -1, zajmując 604 mkw. powierzchni najmu. Uzupełnia ona brakującą ofertę spożywczą w centrum Powiśla.
– Zdecydowaliśmy się wyjść naprzeciw potrzebom okolicznych mieszkańców, a także najemców Apartamentów Elektrownia. Chcemy rozwijać strategię miasta 15-minutowego, w którym można zaspokoić najważniejsze potrzeby, idąc pieszo lub jadąc na rowerze, w odległości 15 minut od wyjścia z domu. Sąsiedzi oraz pracownicy biurowi na co dzień korzystają z naszej oferty handlowej, gastronomicznej czy usługowej – mówi Dariusz Domański, managing partner w White Star Real Estate.
Dodaje, że firma na bieżąco bada również potrzeby, i to właśnie dzięki ankietom przeprowadzonym wśród pracowników biurowych dowiedziała się, że najbardziej pożądanym uzupełnieniem oferty Elektrowni Powiśle jest ta spożywcza.
MINI, A JAK DE LUXE
Lokal został zaprojektowany w formacie Ultra Mini. To koncept, który powstaje tam, gdzie jest duże zapotrzebowanie na zakupy, ale dostępność działek budowlanych jest ograniczona. Pomimo nieco mniejszej powierzchni niż standardowe Biedronki placówki w tej formule są zaprojektowane w sposób gwarantujący przestronne rozlokowanie średnio około 2,3 tys. produktów.
Tak też się dzieje w Biedronce na Powiślu, m.in. dzięki wykorzystaniu pionowych lodówek oraz nowemu systemowi rozlokowania regałów. Same chłodziarki też są inne niż zwykle – są płytsze o kilkanaście centymetrów i mają niżej osadzoną dolną półkę, co
daje większe możliwości ekspozycyjne. Zabieg ten był możliwy dzięki przeniesieniu agregatów na górę urządzenia.
Dyskonty przyzwyczaiły nas do ekspozycji towarów na paletach i w koszach. W nowej Biedronce tego rozwiązania już się nie spotka. Każdy produkt jest ułożony na regałach. Same regały też są nowością w sieci – płytsze o 20 cm. Wraz z pionowymi lodówkami i zamrażarkami pozwalają zachować przestronne alejki między półkami. Aby nie zastawiać ciągów komunikacyjnych, zdecydowano się ponadto na dostawy na półpaletach.
Odświeżony jest też wygląd stref z pieczywem (jest samoobsługowa krajalnica i wysuwane płytkie szuflady bez klapek na bułki czy chleby), alkoholami, kosmetykami, a także owocami i warzywami (oddzielne regały na owoce i warzywa). Również ciasta znalazły swe miejsce w mniejszej niż zwykle lodówce. Znaczna część mebli została zrobiona pod wymiar.
Biedronka wyróżnia się też szeroką ofertą produktów bio. Dodatkowo placówka została wyposażona w ladę tradycyjną, w której są świeże wędliny, mięsa i sery. Jest to najmniejsza lada tradycyjna w sieci. Biorąc pod uwagę liczne biura w samej Elektrowni oraz w jej najbliższej okolicy, w asortymencie Biedronki jest także wiele różnorodnych dań gotowych. Operator czeka jeszcze na uzyskanie koncesji na alkohol. Co warte zauważenia, w formacie Ultra Mini nie ma non foodu, a promocje są eksponowane jedynie na końcówkach regałów.
– Klienci Elektrowni mogą dokonywać w naszym sklepie zakupów na każdą okazję, tych drobnych, ale również większych, na przykład w drodze do domu – przekonuje Jakub Linkowski, starszy menedżer ds. projektów operacyjnych w sieci Biedronka.
Pomocny w zrobieniu większych zakupów może być zlokalizowany na tym samym poziomie parking z darmową godziną postoju.
WYSTRÓJ POD ŚCISŁYM NADZOREM
Zwraca uwagę również wystrój, który powstał pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W Elektrowni nawiązuje on do pierwotnej funkcji obiektu, co oddaje dawny klimat tego miejsca. Zamiast podłogi wyłożonej płytkami jest więc surowy beton, widoczny również na filarach. Jest też otwarty sufit, a w różnych częściach sklepu klienci mogą się natknąć na zabytkowe liczniki czy włączniki.
Nowym rozwiązaniem jest też strefa kasy. Przy ul. Dobrej jest ona ulokowana z boku, a nie centralnie jak dotychczas w Biedronkach. Są tu jedynie dwie kasy tradycyjne, a za nimi stanął regał z papierosami i lekami – pozwoliła na to wnęka w ścianie. Klienci mogą też obsłużyć się w czterech kasach samoobsługowych. I jeszcze jedna nowość: nie ma tu bramek antykradzieżowych. Porządku strzeże ochroniarz. Nie ma też wózków zakupowych – są jedynie kosze jeżdżące z rączką. Warto też dodać, że sklep został zaprojektowany w najnowszym formacie Biedronki 3.0, wykorzystującym ekologiczne rozwiązania takie jak oświetlenie LED czy urządzenia chłodnicze, w których zastosowano przyjazny dla środowiska naturalny gaz CO2.
Wszystkie te rozwiązania sprawiają, że sklep w niczym nie przypomina dyskontów, jakie królowały na naszym rynku jeszcze kilka lat temu. Biedronka w Elektrowni przywodzi raczej na myśl minidelikatesy zarówno pod kątem wystroju, jak i asortymentu.
Format Ultra Mini w sieci Biedronka rozwijany jest od kilku lat. Jest uzupełnieniem oferty sieci o nieco mniejsze placówki, czyli takie, których powierzchnia nie przekracza 300-500 mkw. W nowym standardzie działa obecnie 15 sklepów sieci, łącznie z nowym w Elektrowni Powiśle.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
SKLEP W LICZBACH
BIEDRONKA
Adres: ul. Dobra 42, 00-312 Warszawa
Powierzchnia: 604 mkw.
Data otwarcia: 30 września br.
Godziny otwarcia: od poniedziałku do soboty 6:30-23:00, niedziele handlowe 8:00-22:00

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.