Wysokie loty Biedronki [PORTRET SKLEPU]

Lokalizacja w warszawskiej Elektrowni Powiśle zobowiązuje. Ale nie tylko z powodu tego zobowiązania Biedronka w tym miejscu przypomina bardziej minidelikatesy niż dyskont.

Elektrownia Powiśle jest bardzo ważna dla mieszkańców Warszawy. Jej historia ma swój początek w 1904 r., kiedy to lokalne władze ogłosiły przetarg na budowę elektrowni, która w kolejnych latach była rozbudowywana, stając się jednocześnie jedną z największych i najnowocześniejszych w Polsce. Dynamiczny rozwój inwestycji przerwał wybuch II wojny światowej. W czasie okupacji ówczesny dyrektor elektrowni Stanisław Skibniewski ps. Cubryna zatrudniał ludzi, aby chronić ich przed ulicznymi łapankami. To też tutaj członkowie ruchu oporu, głównie pracownicy zakładu, pracowali nad utrzymaniem zasilania miasta w tak trudnym czasie. Elektrownia wznowiła działanie po zakończeniu wojny, by finalnie zakończyć produkcję prądu w 2001 r.

Nowy rozdział tego miejsca rozpoczął się 15 lat później, kiedy projekt został przejęty przez Tristan Capital Partners i White Star Real Estate. Autorom projektu zależało na tym, aby w historyczne mury Elektrowni tchnąć życie, zmieniając przeznaczenie postindustrialnych budynków, z zachowaniem ich charakteru. Włożono wiele pracy, by zachować jak najwięcej oryginalnych elementów ponadstuletniej konstrukcji. Użyto więc tradycyjnych metod  wypalania cegieł, a przedmioty odzyskane z budynków elektrowni zostały wykorzystane do stworzenia unikatowych dekoracji wnętrz. Rewitalizacja obiektu wpisała się w światowy trend przywracania do życia zabytkowych przestrzeni, łącząc historię z nowoczesnością.

Teraz działa tu wiele restauracji, kawiarni oraz sklepów z różnych branż (głównie wyższa półka cenowa). W krajobraz dość niespodziewanie postanowiła wpisać się Biedronka. 30 września br. w industrialnych wnętrzach otworzyła swój sklep na poziomie -1, zajmując 604 mkw. powierzchni najmu. Uzupełnia ona brakującą ofertę spożywczą w centrum Powiśla.

– Zdecydowaliśmy się wyjść naprzeciw potrzebom okolicznych mieszkańców, a także najemców Apartamentów Elektrownia. Chcemy rozwijać strategię miasta 15-minutowego, w którym można zaspokoić najważniejsze potrzeby, idąc pieszo lub jadąc na rowerze, w odległości 15 minut od wyjścia z domu. Sąsiedzi oraz pracownicy biurowi na co dzień korzystają z naszej oferty handlowej, gastronomicznej czy usługowej – mówi Dariusz Domański, managing partner w White Star Real Estate.

Dodaje, że firma na bieżąco bada również potrzeby, i to właśnie dzięki ankietom przeprowadzonym wśród pracowników biurowych dowiedziała się, że najbardziej pożądanym uzupełnieniem oferty Elektrowni Powiśle jest ta spożywcza.

MINI, A JAK DE LUXE
Lokal został zaprojektowany w formacie Ultra Mini. To koncept, który powstaje tam, gdzie jest duże zapotrzebowanie na zakupy, ale dostępność działek budowlanych jest ograniczona. Pomimo nieco mniejszej powierzchni niż standardowe Biedronki placówki w tej formule są zaprojektowane w sposób gwarantujący przestronne rozlokowanie średnio około 2,3 tys. produktów.

Tak też się dzieje w Biedronce na Powiślu, m.in. dzięki wykorzystaniu pionowych lodówek oraz nowemu systemowi rozlokowania regałów. Same chłodziarki też są inne niż zwykle – są płytsze o kilkanaście centymetrów i mają niżej osadzoną dolną półkę, co

daje większe możliwości ekspozycyjne. Zabieg ten był możliwy dzięki przeniesieniu agregatów na górę urządzenia.

Dyskonty przyzwyczaiły nas do ekspozycji towarów na paletach i w koszach. W nowej Biedronce tego rozwiązania już się nie spotka. Każdy produkt jest ułożony na regałach. Same regały też są nowością w sieci – płytsze o 20 cm. Wraz z pionowymi lodówkami i zamrażarkami pozwalają zachować przestronne alejki między półkami. Aby nie zastawiać ciągów komunikacyjnych, zdecydowano się ponadto na dostawy na półpaletach.

Odświeżony jest też wygląd stref z pieczywem (jest samoobsługowa krajalnica i wysuwane płytkie szuflady bez klapek na bułki czy chleby), alkoholami, kosmetykami, a także owocami i warzywami (oddzielne regały na owoce i warzywa). Również ciasta znalazły swe miejsce w mniejszej niż zwykle lodówce. Znaczna część mebli została zrobiona pod wymiar.

Biedronka wyróżnia się też szeroką ofertą produktów bio. Dodatkowo placówka została wyposażona w ladę  tradycyjną, w której są świeże wędliny, mięsa i sery. Jest to najmniejsza lada tradycyjna w sieci. Biorąc pod uwagę liczne biura w samej Elektrowni oraz w jej najbliższej okolicy, w asortymencie Biedronki jest także wiele różnorodnych dań gotowych. Operator czeka jeszcze na uzyskanie koncesji na alkohol. Co warte zauważenia, w formacie Ultra Mini nie ma non foodu, a promocje są eksponowane jedynie na końcówkach regałów.

– Klienci Elektrowni mogą dokonywać w naszym sklepie zakupów na każdą okazję, tych drobnych, ale również większych, na przykład w drodze do domu – przekonuje Jakub Linkowski, starszy menedżer ds. projektów operacyjnych w sieci Biedronka.

Pomocny w zrobieniu większych zakupów może być zlokalizowany na tym samym poziomie parking z darmową godziną postoju.

WYSTRÓJ POD ŚCISŁYM NADZOREM
Zwraca uwagę również wystrój, który powstał pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W Elektrowni  nawiązuje on do pierwotnej funkcji obiektu, co oddaje dawny klimat tego miejsca. Zamiast podłogi wyłożonej płytkami jest więc surowy beton, widoczny również na filarach. Jest też otwarty sufit, a w różnych częściach sklepu klienci mogą się natknąć na zabytkowe liczniki czy włączniki.

Nowym rozwiązaniem jest też strefa kasy. Przy ul. Dobrej jest ona ulokowana z boku, a nie centralnie jak dotychczas w Biedronkach. Są tu jedynie dwie kasy tradycyjne, a za nimi stanął regał z papierosami i lekami – pozwoliła na to wnęka w ścianie. Klienci mogą też obsłużyć się w czterech kasach samoobsługowych. I jeszcze jedna nowość: nie ma tu bramek antykradzieżowych. Porządku strzeże ochroniarz. Nie ma też wózków zakupowych – są jedynie kosze jeżdżące z rączką. Warto też dodać, że sklep został zaprojektowany w najnowszym formacie Biedronki 3.0, wykorzystującym ekologiczne rozwiązania takie jak oświetlenie LED czy urządzenia chłodnicze, w których zastosowano przyjazny dla środowiska naturalny gaz CO2.

Wszystkie te rozwiązania sprawiają, że sklep w niczym nie przypomina dyskontów, jakie królowały na naszym rynku jeszcze kilka lat temu. Biedronka w Elektrowni przywodzi raczej na myśl minidelikatesy zarówno pod kątem wystroju, jak i asortymentu.

Format Ultra Mini w sieci Biedronka rozwijany jest od kilku lat. Jest uzupełnieniem oferty sieci o nieco mniejsze placówki, czyli takie, których powierzchnia nie przekracza 300-500 mkw. W nowym standardzie działa obecnie 15 sklepów sieci, łącznie z nowym w Elektrowni Powiśle.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

SKLEP W LICZBACH
BIEDRONKA
Adres: ul. Dobra 42, 00-312 Warszawa
Powierzchnia: 604 mkw.
Data otwarcia: 30 września br.
Godziny otwarcia: od poniedziałku do soboty 6:30-23:00, niedziele handlowe 8:00-22:00

 

Katarzyna Pierzchała 5524 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.