CMR: w małych sklepach masło i mąka w odwrocie

W październiku 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 13,8% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 2,2% rdr. Konsumenci rezygnują jednak z produktów najdroższych, takich jak masło czy mąka.

– Październik był wyjątkowo ciepły, co sprzyjało spędzaniu czasu poza domem i odwiedzaniu przy okazji pobliskich sklepów – podaje Elżbieta Szarejko (na zdjęciu), analityk danych sprzedażowych, CMR. Najwięcej transakcji odnotowano w piątek 28 października, czyli tuż przed wydłużony weekendem, a także w ostatnim dniu października – tuż przed Wszystkimi Świętymi, kiedy sklepy są pozamykane.

W dziesiątym miesiącu br. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych nieco częściej niż przed rokiem, wkładali do koszyków mniej produktów, ale za sprawą wyższych cen wydawali na jednorazowe zakupy znacznie więcej niż rok wcześniej. Za sprawą wzrostu cen większości produktów średnia kwota na paragonie była jednak znacznie wyższa niż przed rokiem. W październiku 2022 r. klienci sklepów małoformatowych płacili za zakupy średnio 20,8 zł, czyli aż o 11,4% więcej niż rok wcześniej, przyznaje Elżbieta Szarejko.  

W porównaniu z wrześniem 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o 5,2%, a liczba zarejestrowanych transakcji zwiększyła się o 2,2%

Alkohol, papierosy, słodycze i... znicze na topie

– Wśród kategorii kupowanych najczęściej 31 października obok piwa, wódki, papierosów, napojów, słodyczy i innych przekąsek znalazły się też znicze – w tym dniu kupował je co 50. klient odwiedzający sklep małoformatowy. W całym październiku w sklepach małoformatowych sprzedaż zniczy i wkładów była jednak o 16% niższa niż rok wcześniej. Być może klienci albo ograniczali zakupy, albo szukali atrakcyjniejszych ofert, ponieważ w placówkach do 300 mkw. średnia cena wzrosła aż o 30% – podaje CMR.

Nieco lepiej niż przed rokiem w październiku 2021 sprzedawały się napoje gazowane, woda, piwo, a także wódki smakowe (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria wzrosła rok do roku o 3,3%). Wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym odnotowały napoje energetyzujące (w przeliczeniu na litry ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 10%) batony i chipsy (wzrost o niemal o 20%).

Masło, olej i mąka w dół

Tendencję do przenoszenia zakupów do innych kanałów lub ograniczanie zakupów widać również w innych kategoriach o bardzo wysokich wzrostach cen, takich jak np. masło (za które obecnie trzeba było zapłacić o 46% więcej niż rok temu), olej (który podrożał o 40%) czy mąka (wzrost cen o 50%). W październiku sprzedaż wszystkich wymienionych kategorii w przeliczeniu na kilogramy spadła w sklepach małoformatowych o 20-30% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.