Lidl Polska odpowiada Stowarzyszeniu Otwarte Klatki

- Śledzimy dyskusję na temat European Chicken Commitment (...), ale globalnie ustandaryzowane kryteria inicjatywy są niewystarczająco zgodne z ramowymi warunkami strukturalnymi w Polsce - ocenia Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl Polska.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało materiały ze śledztwa na fermach drobiu należących do hiszpańskiego dostawcy Lidla. Sytuację udokumentowała organizacja pozarządowa Equalia – na podstawie zebranych materiałów jej przedstawiciele złożyli zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa znęcania się nad zwierzętami oraz stwarzania zagrożenia dla zdrowia publicznego.

W materiale wideo widać m.in. pracowników uśmiercających słabsze kurczaki poprzez uderzanie nimi o brzeg plastikowego kubła, do którego zwierzęta są następnie wrzucane – martwe, a czasem tylko ranne. Pracownik zanosi je następnie na zewnątrz, aby nakarmić nimi psa – jak tłumaczy, robi to “dwa lub trzy razy dziennie”. Zwierzęta są też bite i kopane przez osoby zatrudnione na fermie.

Zarejestrowane obrazy, podkreśla Stowarzyszenie, przypominają wyniki opublikowanego pod koniec października 2022 r. śledztwa u niemieckiego dostawcy sieci Lidl, jak i sceny udokumentowane na fermach w Polsce. Jak przekonują aktywiści, problemy są te same niezależnie od kraju, ponieważ wynikają z systemu hodowli, dlatego apelują do sieci Lidl o poprawę warunków na fermach.

Aby rozwiązać problemy w hodowli brojlerów organizacje prozwierzęce w całej Europie, w tym Stowarzyszenie Otwarte Klatki oraz Fundacja Alberta Schweitzera w Polsce, wzywają sieć Lidl do podpisania porozumienia European Chicken Commitment. Zakłada ono m.in. rezygnację z ras szybko rosnących i zmniejszenie zagęszczenia na fermach.

Co na to Lidl? HandelExtra.pl poprosił sieć o komentarz. 

Jak przekonuje Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl Polska, "przedstawione [w materiale - przyp. red.] okoliczności są dla sieci nie do przyjęcia, ale nie dotyczą Lidl Polska".

Poniżej oświadczenie Lidla przesłane do HandelExtra.pl w imieniu Aleksandry Robaszkiewicz:

Chcielibyśmy jasno podkreślić, że 100% oferowanych przez nas kurczaków w marce własnej „Rzeźnik” pochodzi z Polski – dostarczane jest przez tutejszych producentów. Potwierdzeniem tego faktu jest oznaczenie „Produkt Polski”, które znajduje się na opakowaniu.

Lidl od lat angażuje się w dalszy rozwój standardów dobrostanu zwierząt. Planujemy nadal działać w tym zakresie -  ten cel obejmuje na przykład zobowiązanie w obszarze świeżych jaj (rezygnacja ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego). Ponadto krok po kroku pracujemy nad oferowaniem naszym klientom większej liczby produktów z ulepszonych standardów hodowli zwierząt na przykład w produktach marki własnej Rzeźnik – Wybierz Świadomie.

Dlatego uważnie śledzimy dyskusję na temat European Chicken Commitment i wspieramy cel inicjatywy, jakim jest poprawa dobrostanu zwierząt w hodowli drobiu. Jednak ważne jest dla nas, aby złożoność tematu została uwzględniona w pełnym zakresie łańcucha dostaw - od rolników po klientów. W rozmowach z przedstawicielami inicjatywy stało się dla nas jasne, że globalnie ustandaryzowane kryteria inicjatywy są niewystarczająco zgodne z ramowymi warunkami strukturalnymi w Polsce.

Dalszy rozwój dobrostanu zwierząt musi odbywać się w kontekście krajowym i uwzględniać warunki krajowe, takie jak wymogi prawa budowlanego i wynikające z nich terminy renowacji i budowy nowych farm. W stosownych przypadkach mogą to być również państwowe programy wsparcia dla budowy farm jako istniejących inicjatyw w zakresie dobrostanu zwierząt oraz systemy etykietowania.

Efektem naszej dotychczasowej pracy jest to, iż w obecnej ofercie marki własnej świeżego mięsa drobiowego posiadamy ponad 40% produktów, które powstały z uwzględnieniem poprawy warunków hodowli. Markę „Rzeźnik – Kurczak gospodarski” zbudowaliśmy w oparciu o założenie maksymalnego zagęszczenia w kurniku wynoszącego 35 kg/m2, wolno rosnącą rasę Hubbard oraz długość chowu 56 dni, natomiast koncepcję marki „Rzeźnik – Kurczak Biesiadny” oparliśmy na założeniu zagęszczenia w kurniku w przedziale 36-40 kg/m2 i wydłużeniu okresu chowu do 50 dni.

Wyraźnie dostrzegamy również potrzebę przekształcenia hodowli zwierząt gospodarskich w Polsce i dlatego będziemy nadal intensywnie pracować nad zaprojektowaniem naszego asortymentu bardziej odpowiedniego dla dobrostanu zwierząt we współpracy z naszymi partnerami i dostawcami w całym łańcuchu dostaw oraz z myślą o potrzebach naszych klientów. W ten sposób możemy określić realistyczne środki i minimalne cele dla siebie i naszych dostawców oraz krok po kroku wdrażać je w naszym asortymencie. W tym kontekście współpracujemy z naszymi partnerami biznesowymi w celu ocenienia dalszych możliwości poprawy hodowli zwierząt gospodarskich.

Jesteśmy otwarci aby kontynuować rozmowy – kontaktujemy się aktualnie na poziomie międzynarodowym grupy Lidl z Open Wing Alliance.




 

Ilona Mrozowska 4764 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.