Świąteczne porządki w kapsułce

Rynek środków czystości w ostatnim roku był wart 874 mln zł. W sezonie okołoświątecznym ich sprzedaż jeszcze się zwiększa. W tym roku producenci stawiają na produkty kapsułkowe do zmywarek i pralek. Nie należy zapominać o wadze ekologii w tych kategoriach.

Rynek środków czystości w ostatnim roku był wart 874 mln zł ‒ wynika z danych NielsenIQ. Zdaniem Mateusza Śmietanki, client consultanta, NielsenIQ, kategoria zanotowała lekki spadek wartościowy – o -0,4%. Spadki zaliczyły również sprzedaże wolumenowa i w sztukach, obie o ok. -6%. – Przyczyną takich wyników jest najprawdopodobniej unormowanie się sytuacji pandemicznej oraz fakt, że częściej wychodzimy z domów ze względu na brak restrykcji – uspokaja analityk z NielsenIQ.

Co ciekawe, rynek środków do prania zanotował wartościowy wzrost w ostatnim roku. Kategoria warta 1,97 mld zł urosła o ponad 7%, mówi NielsenIQ. I dodaje, iż sprzedaże wolumenowa i w sztukach co prawda zmniejszyły się, ale jedynie w okolicach -1%. Mateusz Śmietanka mówi, że rynek ten ustabilizował się po dużych, ponad 40-proc. wzrostach w 2021 r. (w odniesieniu do 2020). Nie dziwi informacja NielsenIQ, że środki czystości i detergenty do prania ubrań to kategorie, które notują wzrosty sprzedażowe w okresach przedświątecznych. W ostatnich 12 miesiącach według danych firmy kategoria środków czystości osiągnęła największą sprzedaż w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc i była o ponad 40% wyższa od średniej sprzedaży w pozostałych tygodniach. W przypadku środków do prania również można było zauważyć zwiększoną sprzedaż w okresie wielkanocnym, gdyż w marcu 2022 r. kategoria ta urosła o prawie o 36% w porównaniu z lutym i jest to największy wzrost miesiąc do miesiąca w ostatnim roku. Zwiększonego popytu na produkty do sprzątania i prania możemy się również spodziewać przed tegorocznym Bożym Narodzeniem.

Tę prawidłowość na rynku potwierdzają także producenci. Henkel Polska przyznaje, iż przedświąteczne porządki to gorący okres sprzedażowy dla chemii gospodarczej. – Jest to czas, w którym Polacy stawiają na sprawdzone i skuteczne środki czystości, które efektywnie usprawnią porządki w domu – informuje Patricjus Ziecik, dyrektor marketingu laundry & home care, Henkel Polska. Firma stawia na wygodne i uniwersalne produkty kapsułkowe zarówno do prania, jak i zmywania.

Producenci środków czystości i produktów do prania pod wpływem ewoluujących tendencji zakupowych dokonują relaunchu swoich topowych marek, tak by skupić się wokół potrzeb konsumentów i najbardziej aktualnych trendów zakupowych. Przykładem jest Global Cosmed, który przed świętami wprowadził na półki produkty Bobini, Apart czy Kret po rebrandingu. Lakma zintensyfikowała działania i zmiany wokół marki Sidolux. Ostatnio miało też miejsce istotne dla firmy wydarzenie: rozpoczęto współpracę z Ulą Chincz. Od października autorka popularnego bloga i prowadząca kanał na YouTube „Ula Pedantula” promuje wszystkie produkty marki Sidolux.

Wygoda w kapsułkach i środki uniwersalne

Producenci stawiają w tegorocznym sezonie przedświątecznym na produkty kapsułkowe. Ich popularność na rynku chemii gospodarczej wynika z poszukiwania przez konsumentów wygody. Henkel Polska zwraca uwagę, że właśnie dzięki produktom kapsułkowym użycie środków chemicznych jest dużo szybsze i łatwiejsze – konsumenci nie muszą odmierzać potrzebnej ilości produktu, wystarczy wrzucić kapsułkę do bębna pralki. Ale producent wieszczy też, szczególnie w okresie okołoświątecznym, popularność tabletek do zmywania naczyń, np. kapsułek do zmywarek Somat Excellence 4 w 1.

Global Cosmed także stawia na kapsułki. W ostatnich tygodniach do sprzedaży trafiła kolejna nowość – kapsułki do prania Sofin w wersji Color do prania tkanin kolorowych i Black do prania tkanin czarnych i ciemnych.

W segmencie produktów do utrzymania czystości w łazience i kuchni skuteczność oraz siła działania to priorytety i podstawowe kryteria decydujące o wyborze klientów, twierdzi Global Cosmed. – W oczach konsumentów synonimem skuteczności i niezawodności jest właśnie marka Kret, począwszy od udrażniaczy do rur, po środki do czyszczenia toalet zarówno w formie żeli do WC, jak i kostek toaletowych. Skuteczność działania stanowi punkt wyjścia dla wszelkich zmian czy nowości produktowych ‒ podkreślają Marta Oracka, market research & brand development manager, Global Cosmed, i Renata Olszewska, brand manager Kret, Global Cosmed.

Producent zaobserwował, iż środki czystości to kategoria, która cieszy się zainteresowaniem klientów cały rok, ale w okresach przedświątecznych sprzątanie przybiera na sile, jest bardziej gruntowne, co odbija się na wzroście znaczenia kategorii. Widoczne jest to w pikach sprzedażowych. Polacy szukają przede wszystkim silnych produktów, które gwarantują skuteczność, a te warunki spełnia marka Kret.

Ekologia i innowacje

Henkel Polska wśród trendów konsumenckich wskazuje zrównoważony rozwój. – Nasze społeczeństwo staje się coraz bardziej
świadome ekologicznie i dzięki temu widzimy, z jak dużym entuzjazmem spotykają się nasze innowacyjne rozwiązania zastosowane przy tworzeniu produktów. Zależy nam na tym, żeby ich formuły były dużo bardziej przyjazne środowisku, ale jednocześnie nadal spełniały wszystkie swoje zadania i były efektywne – mówi Patricjus Ziecik. Bardziej wydajne i skoncentrowane produkty takie wymagania według Henkel Polska spełniają. Przykładem są Persil Eco Power Bars – pierwsze na rynku małe, 30-gramowe tabletki do prania obkurczone biodegradowalną folią wodorozpuszczalną, które działają w temperaturze 20 stopni Celsjusza.

Natomiast marka Ariel (Procter & Gamble) poszła o krok dalej, ponieważ nowe kapsułki do prania Pods zostały zaprojektowane z myślą o skutecznym usuwaniu plam nawet w zimnej wodzie, dzięki technologii CoolClean.

Global Cosmed z kolei szczyci się tym, że jego płyny do prania i płukania zawierają najnowszą innowację społeczną, czyli etykietę cyfrową. Umożliwia ona zapoznanie się z opisem i składem produktu osobom niewidomym i niedowidzącym poprzez zeskanowanie QR kodu znajdującego się w dolnej części butelki i oznaczonego wypukłością w postaci kropki.

Gdzie po środki czystości?

Według danych CMR detergenty do prania są dostępne w ok. 8 na 10 sklepach małoformatowych do 300 mkw. W większości tego typu sklepów klienci mogą również znaleźć płyny do mycia naczyń, płyny do płukania naczyń, środki do mycia szyb oraz środki do czyszczenia toalet.

– Przed świętami Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy środki czyszczące oraz akcesoria do sprzątania, takie jak np. rękawice czy ściereczki, łatwiej znajdziemy w sklepach małoformatowych – podkreśla Tomasz Wester, analityk danych sprzedażowych, CMR. I dodaje, że spośród środków czyszczących i akcesoriów do sprzątania największe udziały wartościowe mają detergenty do prania, płyny do naczyń, płyny do płukania tkanin i środki do toalet. W grudniu 2021 r. powyższe kategorie produktów miały ok. 55% udziałów wartościowych w sklepach tradycyjnych. Ale zgodnie z danymi CMR konsumenci artykuły do sprzątania zdecydowanie częściej kupują w sklepach wielkoformatowych.

W okresie od stycznia do końca września br. na rynku detergentów do prania w sklepach małoformatowych najszerszą dystrybucję miały produkty Procter & Gamble, Henkel oraz Reckitt Benckiser, a także marki Vizir, Persil, E oraz Ariel. W sklepach małoformatowych konsumenci mogli wybierać z około ośmiu wariantów detergentów do prania.

Wolumen sprzedaży środków do mycia szyb osiąga najwyższe wartości w okresie wiosenno-wielkanocnym. Przed świętami Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy rosną wolumeny środków do mycia podłóg oraz czyszczenia dywanów. – Od stycznia do września 2022 r. te produkty mogliśmy znaleźć w około co trzecim sklepie małoformatowym. Konsumenci mogą wybierać w tych placówkach z około dwóch wariantów tych produktów.

Natomiast zgodnie z danymi NielsenIQ kategorie środków czystości i detergentów do prania w największej ilości sprzedają się w dyskontach, które odpowiadają za ponad 39% udziałów na rynku środków czystości i ponad 56% wśród detergentów do prania. Różnicą jest kanał z drugą największą sprzedażą. W przypadku środków czystości są to drogerie, które odpowiadają za prawie 20% sprzedaży, natomiast w środkach do prania drugie miejsce zajmują hipermarkety z udziałami na poziomie nieco ponad 13%. W obu kategoriach dyskonty umacniają swoją pozycję i zyskują udziały kosztem konkurencji w ostatnich 12 miesiącach.



Źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z dyskontami (Drug); sprzedaż wartościowa, wolumenowa w litrach i ilościowa w sztukach; okresy: wrzesień 2021 – sierpień 2022; kategorie: uniwersalne
domowe środki czystości, detergenty do prania.

Zdjęcie: Shutterstock