KFC sprzedało restauracje w Rosji, znika z rynku na dobre

W lipcu br. pojawiły się doniesienia, że KFC zamierza sprzedać swój biznes w Rosji lokalnemu nabywcy i opuścić kraj agresora. Okazuje się, że właściciel tej marki w Federacji, czyli spółka Yum! Brands Inc., sfinalizował już transakcję.

Agencja Reuters jeszcze w lipcu informowała, że Yum Brands jest bliskie sprzedaży biznesu KFC w Rosji i spółka prowadzi zaawansowane rozmowy w sprawie zbycia swoich restauracji i praw franczyzowych lokalnemu nabywcy, po czym planuje całkowite opuszczenie kraju.

Reuters donosi, że Yum Brands doszedł bowiem do porozumienia w tej sprawie z lokalnym operatorem. Dotychczasowy operator, który jest również właścicielem marek Taco Bell i Pizza Hut, przeniesie własność swoich rosyjskich lokalizacji KFC, systemu operacyjnego i praw do franczyzy na Smart Service Ltd. To firma, która jest prowadzona przez rosyjskich franczyzobiorców KFC, Konstantina Yurievicha Kotova i Andreya Eduardovicha Oskolkova, poinformowało Yum Brands. Kupujący będzie odpowiedzialny za rebranding restauracji i utrzymanie na stanowiskach dotychczasowych pracowników.

Transakcja Yum Brands musi jeszcze zostać zatwierdzona. Po zakończeniu wszystkich formalności przestanie działać korporacyjnie w Rosji.

KFC otworzyło swoją pierwszy punkt w Rosji w 1995 roku i miało około 1000 placówek w tym kraju, z których prawie 70 było obsługiwanych przez firmę, a pozostałe działały na podstawie umów licencyjnych lub franczyzowych.

Przypomnijmy, że zachodnie firmy opuszczające Rosję po inwazji na Ukrainę przyspieszyły tempo wycofywania się z tego rynku, ponieważ Moskwa opracowała prawo, które pozwoliłoby jej przejmować aktywa i nakładać sankcje karne na firmy zagraniczne. Więcej przeczytasz TUTAJ i TUTAJ.

Przykładem jest McDonald's, który sprzedał swój biznes w Federacji na początku tego roku. Jego restauracje zostały otwarte pod nowym szyldem. Sieć podjęła taką decyzję po 32 latach działania na rosyjskim rynku.