Dynamiczny rozwój innowacyjnych technologi coraz śmielej wkracza do świata handlu i diametralnie zmienia nie tylko same sklepy, ale także sposób robienia zakupów.
 
HandelExtra.pl wybrał klika przykładów rozwiązań i usług w sieciach handlowych odpowiadających  najnowszym trendom.
 
Jedną z sieci, która stawia na technologiczne nowinki jest szwedzka sieć IKEA.
 
Detalista w lipcu br. wprowadził  nowe, oparte na sztucznej inteligencji, cyfrowe środowisko, które umożliwia klientom tworzenie i wizualizację przestrzeni w domach z komputerów i smartfonów. IKEA Kreativ - bo o nim mowa - łączy dziesięciolecia doświadczeń IKEA związanych z wyposażeniem domu z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie obliczeń przestrzennych, uczenia maszynowego i technologii 3D. Dzięki IKEA Kreativ klienci mogą poznawać produkty IKEA, kombinacje i pomysły projektowe w galerii ponad 50 salonów 3D, które dostępne są na stronie Projekt IKEA Kreativ. Klienci mogą także łatwo przeglądać katalog IKEA i wypróbowywać produkty w realistycznych ustawieniach przestrzennych –  wymieniać, przenosić, obracać i wieszać, aby wybrać idealne opcje ich ustawień.
 
Z kolei za pomocą IKEA Kreativ Scene Scanner, wbudowanemu w aplikację IKEA, klienci tworzą edytowalne i realistyczne repliki 3D własnych przestrzeni, które następnie mogą edytować i projektować z wykorzystanie produktów IKEA, a następnie wykonać serię zdjęć swojego pokoju, które są automatycznie przetwarzane i składane w szerokokątną, interaktywną replikę przestrzeni o dokładnych wymiarach i perspektywie. Projekt można projektować, zapisać i przetrzymywać w chmurze z dowolnego miejsca.

Na początku najnowsze rozwiązanie IKEI dostępne jest w USA dla użytkowników iOS, Android i laptopów. W kolejnych krajach usługa IKEA Kreativ ma się pojawić w 2023 r.
 
Kolejnym przykładem sklepu, który wykorzystuje nowinki technologiczne jest otwarta we wrześniu br. placówka Adidasa w Warszawie. Sklep wręcz naszpikowany jest cyfrowymi i wirtualnymi rozwiązaniami. Oprócz opcji Click & Collect, klienci mają do dyspozycji rozwiązanie BITM (Bring It To Me), dzięki któremu mogą zeskanować wybrane buty w sklepie za pomocą aplikacji adidas, a obsługa dostarczy im produkt w wybranym rozmiarze do miejsca, w którym się znajdują. Ponadto w przymierzalniach znajdują się ekrany, które umożliwią klientom przeniesienie się w inne miejsce i obejrzenie produktów w innych okolicznościach, np. wśród przyrody czy na trasie biegowej, dzięki opcji zmiany wirtualnego tła w przymierzalni. Więcej o sklepie TUTAJ.
 
Modowa sieć H&M w 2020 r. zaprezentowała system recyklingu o nawie Looop, dzięki któremu można przekształcić niechciane ubrania w całkiem nowe. Pierwsza tego typu maszyna stanęła jednym ze sklepów sieci w Drottninggatan w Sztokholmie. Ubrania najpierw są czyszczone, następnie rozdrabniane na włókna z których formowana jest przędza, z której następnie powstają nowe rzeczy. W trakcie procesu należy dodać jeszcze kilka materiałów. System nie wykorzystuje wody ani chemikaliów, dzięki czemu ma znacznie mniejszy wpływ na środowisko niż przy produkcji odzieży od podstaw. Cały dochód z użytkowania Looop H&M przeznacza na projekty związane z badaniami materiałów, aby do 2030 r. wszystkie mogły być poddane recyklingowi lub pozyskiwane w bardziej zrównoważony sposób.

Nike także stawia na wydłużenie żywotności tych będących już w obiegu poprzez robota BILL-a. To zrobotyzowany system Bot Initiated Longevity, który naprawia obuwie w salonie Nike Town London. Konsumenci mogą tu zostawić używane obuwie i wrócić po nie, gdy robot skończy pracę nad ich "renowacją". Zajmuje mu to ok. 45 minut. Usługa jest bezpłatna. BILL odnawia modele Air Force 1, Air Jordan 1, Space Hippie 01 i Nike Dunks. Najpierw ocenia stan butów i "decyduje", czy nadają się do naprawy. Następnie czyści sneakersy ekologicznymi środkami piorącymi. Klienci mogą sami przynieść materiały z recyklingu do załatania buta. Faza testowa przedsięwzięcia ma potrwać do do końca września. Potem koncern odzieżowy podejmie decyzję, czy robot na dobre zagości w sklepach stacjonarnych marki. Program Bot Initiated Longevity - BILL - dołączył do innych działań firmy prowadzonych na rzecz zmniejszenia negatywnego wpływu produkcji butów i odzieży na środowisko, takich jak: Nike Refurbished oraz Nike Recycling & Donation (szczegóły TUTAJ).

Również na polskim rynku przybywa innowacji. Roboty pracują już w sklepach Żabka, na stacjach Shell, w Pizza Hut i Carrefourze.