Inquiry: Allegro najchętniej rekomendowaną marką w Polsce

Wyniki najnowszego rankingu najczęściej polecanych marek świata podały, że na polskim rynku liderem jest Allegro. Ale wzrost wskaźnika rekomendacji w porównaniu z zeszłym rokiem zanotowały sieci handlowe Dino i Pepco. Na liście TOP 10 dla Polski znalazło się 5 rodzimych marek.

Międzynarodowa agencja YouGov po raz kolejny opublikowała raport YouGov Recommend zawierający ranking najczęściej polecanych marek w kilkudziesięciu krajach świata. W analizach znalazły się również wyniki dla Polski, którym bliżej przyjrzała się agencja Inquiry, polska agencja badań rynku i wyłączny przedstawiciel YouGov w naszym kraju.

W tym roku pierwsze miejsce w rankingu na rodzimym rynku zajmuje Allegro, dla którego wskaźnik rekomendacji wynosi 85,8%. Tym samym Allegro wyprzedza zeszłorocznego lidera – Cukiernię Sowa, która w tym roku uzyskała drugie miejsce z wynikiem 84,8% (wobec 85,2% w 2021 roku). Trzecia lokata przypadła marce Adidas ze wskaźnikiem rekomendacji na poziomie 82,8%.

Na dalszych pozycjach w rankingu widzimy dwie marki odzieżowe: Zalando (czwarte miejsce z wynikiem 80,2%) oraz Zara (piąte miejsce, 78,7%). W drugiej piątce znalazły się: eobuwie.pl, BLIK, Warta, Nike i 4F.

Przedstawiamy również dodatkowy ranking marek, które odnotowały najwyższy wzrost wskaźnika rekomendacji w porównaniu z ubiegłym rokiem (Top Improvers). Najwyższym wzrostem wyników na polskim rynku może pochwalić się Żabka Café (wzrost o 3,6 pkt proc.), a także Pepco (3,1 pkt proc.) oraz sieć Dino (2,0 pkt proc.). Na dalszych pozycjach znajdziemy takie marki jak Media Expert, OBI czy Stokrotka. Ranking zamyka empik.com ze wzrostem wskaźnika rekomendacji na poziomie 0,8 pkt proc.

W ujęciu globalnym znalazły się m.in. Nike, Adidas, Apple i iPhone. Globalną listę TOP 10 najchętniej rekomendowanych marek zamyka Shopee - marka  o silnej pozycji na rynkach azjatyckich, intensywnie rozwijana w ostatnim czasie również w Polsce.

- Warto zauważyć, że na liście TOP 10 dla Polski, obok globalnych firm, znajdziemy aż pięć rodzimych marek, w tym między innymi płatności cyfrowe BLIK - komentuje Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry.

Dane dotyczące rekomendowanych marek pochodzą z badania YouGov BrandIndex, w którym zapytano respondentów m.in.: Które marki polecił(a)byś przyjaciołom lub znajomym? A które marki odradzał(a)byś przyjaciołom lub znajomym? W rankingu przedstawiono wynik netto, tj. różnicę wskazań pozytywnych i negatywnych w grupie osób, które są klientami danej marki.

Kategorie uwzględnione w tegorocznym rankingu w Polsce obejmują handel spożywczy, drogerie, modę, handel specjalistyczny, ubezpieczenia, usługi finansowe, gastronomię oraz e-commerce.