Polski start-up zero waste pozyskał 6 mln zł - inwestorem m.in. Pyszne.pl

Mowa o firmie Foodsi, która rozwija platformę umożliwiającą kupowanie nadwyżek jedzenia z restauracji i sklepów. Spółka pozyskała 6 mln zł. Finansowanie zapewniły jej m.in. fundusze oraz inwestorzy prywatni, w tym Pyszne.pl. Spółka rusza na podbój lokalnego i zagranicznego rynku.

Foodsi pomaga w walce z marnowaniem żywności w duchu zero waste. Spółka stworzyła platformę, która pozwala lokalom gastronomicznym oraz sklepom sprzedawać nadwyżki jedzenia. Dzięki niej klienci mogą nabyć produkty, płacąc nawet 25% ceny wyjściowej. Natomiast lokale nie muszą wyrzucać niesprzedanych posiłków i zyskują dodatkowe źródło przychodów, a także zupełnie nowych klientów.

Jak działa Foodsi?

Aplikacja Foodsi dla konsumentów działa w formie managed marketplace. Użytkownicy mogą wybierać spośród ofert lokali dostępnych w Foodsi i zarezerwować w kilka sekund wybraną przez siebie paczkę. Ta będzie dostępna do odbioru tego samego lub kolejnego dnia przed zamknięciem lokalu. Zawartość paczki jest zawsze niespodzianką i zależy od obowiązującego menu lub regularnej sprzedaży w konkretnym punkcie.

Start-up założony w roku 2019 przez Mateusza Kowalczyka (CEO) i Kubę Fryszczyna (CTO) przyciągnął już ponad 800 tys. użytkowników aplikacji mobilnej, z czego ponad 500 tys. dołączyło w ciągu ostatniego roku. Założyciele sami pracowali w restauracjach w Kopenhadze i Warszawie, dlatego też poznali problem marnowania od kuchni. Od początku działalności Foodsi konsumenci uratowali ponad 850 tys. paczek z jedzeniem.

Użytkownicy Foodsi mogą wybierać spośród ofert ponad 3 tys. lokali w całej Polsce, przede wszystkim w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu i Trójmieście. W ciągu roku liczba punktów dostępnych w aplikacji zwiększyła się trzykrotnie. Partnerami Foodsi są między innymi restauracje, piekarnie, cukiernie, kawiarnie oraz sklepy spożywcze. Wśród nich są znane w Polsce marki takie jak Salad Story, Pasibus, Thai Wok, Cofix, restauracja Olimp, a także lokalne sieci jak Aromat i Batida w Warszawie. Swoją ofertę w aplikacji udostępniają też kwiaciarnie i sklepy z roślinami doniczkowymi, drogerie oraz sklepy z karmą dla zwierząt.

Podbój nowych lokali

Teraz Foodsi pozyskało 6 mln zł w rundzie seed, której przewodził fundusz CofounderZone, przy udziale Satus Starter oraz aniołów biznesu – w tym m.in. Arkadiusza Krupicza i Piotra Czajkowskiego, założycieli Pyszne.pl, a także Marcina Celejwskiego, Piotra Markowskiego i Bartosza Ciołkowskiego.

W ubiegłym roku Foodsi pozyskało 1,1 mln zł w rundzie finansowania, której przewodził fundusz AIP Seed. Dzięki temu spółka stworzyła przebudowała aplikację, zwiększyła trzykrotnie liczbę dostępnych lokali, a ponad 2,6-krotnie liczbę użytkowników. Wcześniej start-up rozwijał się ze środków własnych założycieli oraz reinwestycji przychodów.

– Dzięki swojemu doświadczeniu na rynku gastronomicznym wiem jak dużym problemem dla restauracji jest marnowanie jedzenia. Ponadto klienci coraz częściej oczekują od firm zdecydowanych działań proekologicznych. Aplikacja Foodsi doskonale wpisuje się w ten trend, dając partnerom sprawdzone narzędzie pozwalające nie tylko na ograniczenie marnotrawstwa, ale również dotarcie do nowych klientów i promocję swojej marki. Prawie milion uratowanych paczek jest najlepszym dowodem potrzeby rynkowej oraz kompetencji zespołu Foodsi. Cieszę się, że będę mógł wspierać Foodsi jako Business Angel – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i country manager Pyszne.pl

Pozyskane środki pomogą Foodsi w dalszym rozwoju platformy i pozyskiwaniu nowych lokali. Jeszcze w tym roku partnerzy zyskają nowe funkcje analityczne oraz automatyzujące udostępnianie ofert, dzięki czemu będą mogli ratować jeszcze więcej jedzenia, które zaoferują użytkownikom. Foodsi planuje dalszą ekspansję w Polsce, a w przyszłym roku zamierza otworzyć działalność na nowych rynkach.

W tym celu Foodsi planuje rozbudować swój zespół, który w ciągu ostatniego roku powiększył się sześciokrotnie i dziś liczy ponad 30 osób. Spółka poszukuje m.in. osób, które będą prowadzić sprzedaż do gastronomii i handlu detalicznego.

– Każdego roku marnujemy w Polsce 5 mln ton jedzenia. Swój udział mają w tym też sklepy i gastronomia, które muszą wyrzucić niesprzedaną żywność. Misją Foodsi jest sprawienie, by nie trafiała ona do kosza, ale na stoły konsumentów, zapewniając restauracjom dodatkowe źródło przychodów, a klientom oszczędności. Jednak marnowanie żywności dotyczy przede wszystkim konsumentów. Mamy nadzieję, że pomożemy w ograniczeniu tego zjawiska, zmieniając świadomość naszych odbiorców oraz pomagając im w odpowiedzialnym planowaniu jadłospisu i zakupów – mówi Mateusz Kowalczyk, CEO i co-founder Foodsi.