Allegro przygotowuje się na trudne czasy

Przychody polskiej części Grupy Allegro urosły o 22,3% rdr. w drugim kwartale br. Wartość sprzedaży brutto też przyspieszyła - do 12,1 mld zł. Spółka stawia na efektywność kosztową, którą uzyskuje dobrymi wynikami w naszym kraju, i pracuje nad ustabilizowaniem marż w przynoszącej straty Grupie Mall.

Średnioterminowe oczekiwania grupy są obecnie rewidowane, by odzwierciedlić zmieniające się otoczenie biznesowe w strukturze kosztów i skupić się na zwiększaniu wydajności. Allegro aktualizuje swoje oczekiwania na cały rok dla działalności prowadzonej w Polsce, zakładając wzrost wartości sprzedaży brutto – GMV – w przedziale 15-17%, przy wzroście przychodów na poziomie 23-26% i wzroście skorygowanej EBITDA (wyniku na działalności operacyjnej przed uwzględnieniem amortyzacji i zdarzeń jednorazowych) o 10-12% rdr. Nakłady inwestycyjne mają się zaś ograniczyć do 650-700 mln zł. Nakłady inwestycyjne spodziewane są w przedziale PLN 720-800 mln.

Polski rynek to lwia część biznesu Grupy

Wartość sprzedaży brutto (GMV) przyspieszyła wzrost do 16% rdr., osiągając poziom 12,1 mld zł w drugim kwartale dla części biznesu nad Wisłą. Niezmiennie rosnąca liczba ofert oraz trzymanie cen w ryzach zwiększa zainteresowanie klientów i pokazuje stabilność modelu w obliczu pogarszających się warunków makroekonomicznych - informuje Allegro.

Przychody polskiej części Grupy Allegro wyniosły 1,6 mld zł, rosnąc o 22,3% w ujęciu rocznym w drugim kwartale.

Dane firmy pokazują, że liczba aktywnych kupujących wzrosła w drugim kwartale o 2,1% rdr. do 13,6 mln, wznawiając wzrost również w ujęciu kwartalnym. Wskaźnik jakości obsługi NPS, czyli miara zadowolenia klientów, wzrósł do najwyższego w branży poziomu 82, plasując się na poziomie 92 dla Allegro Smart! i aż 94 dla Allegro Pay.

- Inflacja i powodowane nią rosnące koszty życia stanowią dla wszystkich coraz większe wyzwanie, więc po swojej stronie chcemy kłaść coraz większy nacisk na efektywność kosztową, napędzając wzrost dobrymi wynikami w Polsce i rozwojem poza nią. Znaczące inwestycje ostatnich lat, odzwierciedlone także w rosnących kosztach, zmieniły naszą strukturę kapitałową. Większość z tych inwestycji było ewidentnie rozwojowych, ale teraz chcemy traktować priorytetowo najbardziej wartościowe projekty rozbudowanej grupy, odpowiednio uwzględniać ryzyko ich realizacji i upewniać się, że poświęcamy czas temu, co możemy efektywnie sfinalizować. Przed Allegro ogromne perspektywy dalszego rozwoju - po prostu chcemy być jeszcze mądrzejsi i efektywniejsi w tym, jak do tego podchodzimy - mówi Roy Perticucci, prezes Allegro.

Allegro i Grupa Mall

Bardzo duże wyzwania na rynkach Grupy Mall wpłynęły na jej wartość sprzedaży brutto i marże. Uwzględniając MALL, skonsolidowana wartość sprzedaży wzrosła o 23,5% rdr. w drugim kwartale, podczas gdy łączna skorygowana EBITDA była niższa o 13,5%. Allegro przygotowuje swój model marketplace do komercyjnego wdrożenia w Czechach i pracuje nad ustabilizowaniem marż w przynoszącej obecnie straty sprzedaży własnej Mall.

Allegro rozpoczęło drugi kwartał od zakupu Grupy Mall i WE|DO i od tego czasu jednoczy organizację działającą już nie tylko w jednym, ale w sześciu krajach regionu. – Słabszy niż oczekiwano popyt konsumencki wpłynął na GMV i marże Grupy Mall w drugim kwartale, ale czynimy postępy w rozwijaniu mocnych stron połączonej grupy: pierwsi polscy sprzedawcy rozpoczęli już handel na Mall.cz, podobnie jak pierwsi czescy sprzedawcy zadebiutowali na Allegro.pl, a GMV Grupy Mall generowany w modelu marketplace był już w drugim kwartale o 53,6% wyższy rdr. Celem Allegro jest wdrożenie tego modelu, opartego głównie na ofertach stron trzecich (3P), w całym regionie, by umacniać swój status platformy pierwszego wyboru dla wszystkich klientów – zarówno kupujących, jak i sprzedawców – informuje spółka.

– Siła wyników pomaga w złagodzeniu wszelkich wyzwań wynikających z nowo nabytego biznesu Mall, a naszym celem pozostaje stabilizacja tamtejszego GMV w trudnych obecnie warunkach – konkluduje Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.