Auchan i Leroy Merlin - cena w górę, bojkot w dół

Są marki handlowe, które nadal działają w Rosji, wśród nich Auchan i Leroy Merlin. Kilka miesięcy temu rozpoczął się bojkot tych marketów, ale to czy konsumenci trwają w swoim postanowieniu, to już inna historia.

Dane z paragonów dodanych do aplikacji zakupowej* pozwoliły analitykom sprawdzić, jak wyglądają zakupy w sieciach Auchan, Leroy Merlin i Decathlon. Badacze rozszerzyli okres badania, zaczynając od 19 lutego a na 17 września kończąc.

Jak się okazuje, widać spadek zainteresowania asortymentem sieci Auchan i Decathlon, ale tylko przez krótki czas. Największy regres w zakupach zauważalny był w pierwszych tygodniach nawoływania do bojkotu, czyli od 19 marca do około 23 kwietnia br. W późniejszym czasie konsumenci wrócili do zakupów w tym sklepach. Eksperci podkreślają, że Polacy najdłużej trwali w bojkocie w przypadku sieci Auchan. Nie tak spektakularna jak w marcu i kwietniu, ale nadal zmniejszona aktywność zakupowa (z jednym epizodem wzrostowym) widoczna była tutaj aż do końca maja.

Jednak wraz z nadejściem czerwca skok w zakupach był na tyle wysoki, że przebił on poziom sprzed bojkotu, a nawet rozpoczęcia wojny w Ukrainie. Porównywalny wzrost widoczny był od połowy lipca aż do pierwszego tygodnia sierpnia. Następnie zauważalne były delikatne spadki w częstotliwości zakupów, jednak utrzymywały się one już na porównywalnej pozycji jak w czasie poprzedzającym działania bojkotujące.

Nieco inaczej przedstawia się sprawa w znanej sieci sklepów z wyposażeniem sportowym i turystycznym. W Decathlonie już wraz z nadejściem maja wzrosty w zakupach są bardzo wyraźne. Oznacza to, że bojkot tego sklepu już praktycznie nie istnieje.
 
Dlaczego bojkot zaczął tracić na sile lub wcale nie miał miejsca? - pytają eksperci z aplikacji.

Wniosek na podstawie badań nasuwa się sam: w dobie szalejącej inflacji to cena i dostępność produktów odgrywają główną rolę. Niestety, wraz z biegiem czasu regularnie rosną ceny większości produktów, przy czym podwyżki w wielu przypadkach są kilkuzłotowe. W takiej sytuacji Polacy szukają oszczędności wszędzie tam, gdzie tylko to możliwe.

* Aplikacja PanParagon do przechowywania paragonów oraz kontroli wydatków przeanalizowała siłę bojkotu przez polskich konsumentów marketów: Auchan, Leroy Merlin i Decathlon od od 19 lutego do 17 września br.