Idealny hosting PrestaShop. Jakie powinien mieć parametry

To już postanowione - zakładasz sklep na silniku PrestaShop, więc nadszedł czas na wybór odpowiedniego hostingu. Hosting PrestaShop musi być wydajny, szybki i stabilny. Ale co się tak naprawdę kryje pod tymi hasłami? Jakie parametry powinien mieć fundament twojego biznesu w sieci?

Planując budowę sklepu internetowego na platformie PrestaShop, musisz wybrać hosting (serwer), którego parametry będą zgodne z wymaganiami technicznymi oprogramowania sklepu. Odpowiednio dopasowany hosting PrestaShop wpływa na:

- prawidłowe funkcjonowanie sklepu,

- pozycję w przeglądarce Google,

- konwersję i sprzedaż.

Zbuduj sklep na solidnych fundamentach – hosting PrestaShop

Aby w pełni zrozumieć znaczenie hostingu dla PrestaShop, należy określić jego główną rolę, a jest nią tworzenie fundamentu dla sklepu internetowego. Zbudowałbyś sklep stacjonarny na bagiennych terenach albo bez wylania fundamentu? Budynek długo nie postoi – a nawet jeśli nie zawali się od razu, to i tak będzie szpecił swoim wyglądem (np. zapadniętą ścianą) i zagrażał bezpieczeństwu ludzi, którzy mieliby go odwiedzić (tym, którzy sami nie zrezygnują z wejścia, zabroni tego straż pożarna).

Analogicznie wygląda budowa sklepu internetowego – hosting musi być kompatybilny z oprogramowaniem PrestaShop, a dokładniej, jego parametry muszą spełniać wymagania konkretnej wersji PrestaShop. Dzięki temu sklep będzie bezpieczny. W innym wypadku algorytm Google (odpowiednik straży pożarnej) obniży indeksację witryny w przeglądarce, a w skrajnych sytuacjach – wyłączy go chwilowo z użytku.

Jakie parametry musi posiadać najlepszy hosting PrestaShop?

Dobry hosting dopasowany do oprogramowania PrestaShop to gwarancja ciągłości działania usługi, szybkiego ładowania się strony i wydajności (sklep udźwignie większą liczbę klientów na stronie bez zwalniania i zawieszania się). Dowiedz się, na jakie parametry musisz zwrócić uwagę przed wyborem dostawcy usługi hostingowej.

Liczy się czas – szybkość hostingu

Według badań przeprowadzonych przez Google użytkownik opuści witrynę internetową, jeśli czas jej ładowania przekroczy 3 sekundy. Szybkość wyświetlania się strony jest ważna dla 79% kupujących w sieci.

Gigant e-commerce, Amazon, wyliczył, że spadek prędkości jego witryny o 2 sekundy wygeneruje aż 1,5 miliarda dolarów straty w przychodach rocznych.

Za czas ładowania się strony odpowiada typ dysków, na jakich działają serwery dostawcy usługi hostingowej. Rozwiązaniem, które jest tańsze (co może wpłynąć na cenę hostingu) jest dysk typu HDD, czyli pamięć masowa wykorzystująca nośnik magnetyczny do zapisu danych. Drugim rozwiązaniem jest dysk typu SSD, czyli nośnik pamięci flash – średnio 20 razy bardziej wydajny od dysku HDD. Dysk SSD jest bezpieczniejszy (nie musisz się martwić o utratę danych), ekonomiczny (działa ok. 3 lata dłużej niż HDD) i bardziej przyjazny dla środowiska (zużywa 40% mniej energii elektrycznej niż HDD).

Dysk SSD (a w szczególności typ SSD NVMe) gwarantuje wysoką wydajność i zdecydowanie wyższą prędkość odczytu danych (czyli ładowanie się stron).

Ważna jest ciągłość usług – stabilność hostingu

Największą zaletą sklepów internetowych jest ich dostępność 24h/7 – nie musisz przerywać sprzedaży wraz z wybiciem 18 ani zamykać sklepu w niedzielę. Kiedy twoja witryna przestaje się wyświetlać, użytkownik widzi błąd serwera (500), co skłoni go do wyjścia ze sklepu i poszukania produktu u innego sprzedawcy. Twój sklep generuje sprzedaż, jeżeli jest dostępny bez przerwy, na co ma wpływ ciągłość usługi hostingowej. Co więcej, często niedostępność strony negatywnie wpływa na jej pozycję w przeglądarce Google. Prowadząc biznes w sieci, nie możesz pozwolić sobie na przerwy w działaniu sklepu lub dłuższe okresy, w których ładuje się on wolniej (wspomniane wcześniej maksymalne 3 sekundy).

Nie ma co się oszukiwać – żaden dostawca usługi hostingowej nie może zagwarantować 100% pewności, że taka sytuacja nigdy się nie zdarzy. Może jednak zagwarantować czas dostępności do usługi (uptime) określając go w parametrach SLA (Service Level Agreement). W praktyce oznacza to, że jeżeli dostawca hostingu deklaruje SLA na poziomie 99%, usługa może być niedostępna tylko przez 1% czasu w ciągu miesiąca (np. kiedy prowadzone są prace techniczne). Wybierz hosting PrestaShop z SLA na poziomie min. 99%.

Sklep bez ograniczeń. Limit transferu danych

Kolejnym ważnym parametrem, który wpływa na funkcjonowanie sklepu, jest limit transferu. Jeżeli dostawca usługi określa limit miesięczny (przykładowo 200 GB), oznacza to, że zarówno pobierane, jak i odbierane transfery danych nie mogą przekroczyć tej wartości. Hosting (a co za tym idzie twój sklep) może zostać zawieszony do momentu opłacenia dodatkowych, przekroczonych gigabajtów. Najbezpieczniej będzie wybrać dostawcę, który nie wprowadza limitów danych.

Zadbaj o poprawne wyświetlanie się sklepu – PHP

PHP to skryptowy język programowania, wykorzystywany do tworzenia aplikacji i stron internetowych – to język interpretowany, czyli w zależności od wykorzystywanej wersji interpretera strona sklepu może wyświetlać się poprawnie lub nie. Aby sklep internetowy był bezpieczny, szybko się ładował i był wydajny, powinien być zaktualizowany do najnowszej, kompatybilnej wersji PHP. Dostosowanie sklepu do najnowszej wersji PHP leży po stronie  twórców oprogramowania PrestaShop.

Wybierając dostawcę hostingu PrestaShop, sprawdź w pierwszej kolejności, czy oferuje najnowszą wersję PHP (to świadczy o jego solidności). Następnie upewnij się, czy ma w ofercie starsze wersje (co może być konieczne, ponieważ niektóre wersje PrestaShop są zgodne z konkretnymi wersjami PHP). Kompatybilność PrestaShop z daną wersją PHP możesz sprawdzić na stronie dostawcy oprogramowania sklepu. Najbezpieczniej będzie zdecydować się na hosting, który posiada aktualizację wersji PHP w przedziale od 5.6 do 8.

Daj się zobaczyć – protokół HTTP

Aby strona sklepu wyświetliła się w przeglądarce twojego potencjalnego klienta, potrzebny jest protokół HTTP, który odpowiada za nawiązanie połączenia i przesłanie niezbędnych do tego danych. Wraz ze wzrostem i zmianą potrzeb użytkowników internetu pojawiły się nowe generacje protokołu HTTP – najnowsza wersja to HTTP/3. Wybierając hosting z protokołem HTTP/3, wzmacniasz bezpieczeństwo wyświetlania się swojej strony (co doceni algorytm Google) i zwiększasz jej stabilność (mniejsza szansa na zrywanie połączeń i blokowanie strony).

Hosting stworzony z myślą o oprogramowaniu PrestaShop

Branża IT oferuje klientom wiele różnych usług hostingowych (współdzielone, VPS, Cloud) – ale skąd masz wiedzieć, która z nich będzie najlepsza dla silnika twojego sklepu?

Na potrzeby e-commerce powstały hostingi dostosowane do parametrów konkretnego oprogramowania, np. WooCommerce i PrestaShop. Zakup hostingu „dedykowanego” oprogramowaniu PrestaShop wiąże się z wyborem droższego rozwiązania. Za wyższą ceną idzie jednak gwarancja kompatybilności hostingu ze sklepem, a także prawidłowe działanie usługi. Do wyboru masz też tańsze pakiety dla nowych lub małych sklepów. Jeżeli zdecydujesz się na doświadczonego dostawcę usługi hostingowej, możesz często liczyć na wsparcie specjalistów na darmowej infolinii, a także skorzystać z przydatnego narzędzia, które umożliwi łatwą i szybką instalację sklepu PrestaShop – autoinstalatora (sprawdź wcześniej, czy opcje są dostępne w ofercie na stronie dostawcy hostingu). Jeżeli zależy ci na przyszłości i bezpieczeństwie swojego biznesu online zdecyduj się na gotowy hosting PrestaShop.