Lidl gotowy na zimę! Energia wyłącznie z własnych źródeł

Zbliżająca się zima i rosnące ceny gazu oraz energii są realnym wyzwaniem dla wielu sektorów gospodarki, w tym handlu. To wpływa na rosnącą popularność energooszczędnych rozwiązań. Lidl już zdecydował się na kilka z nich.

Tylko w tym roku w Polsce otwarto ponad 20 nowych sklepów Lidl – w tym 12-tysięczny sklep sieci na świecie, który jest zlokalizowany w Warszawie. Wszystkie one zostały wyposażone w instalację fotowoltaiczną i inne ekologiczne rozwiązania, których zadaniem jest zwiększenie efektywności energetycznej obiektów sieci. Są to: efektywna energetycznie technologia odzysku ciepła z urządzeń chłodniczych i wentylacji mechanicznej (rekuperacja), gruntowe pompy ciepła oraz energooszczędne oświetlenie LED – zarówno wewnątrz obiektów, jak i na parkingach.

Z początkiem bieżącego roku sieć zawarła również umowę ze sprzedawcą energii na wydanie certyfikatów pochodzenia energii w całości z odnawialnych źródeł. Oznacza to, że Lidl przez cały rok będzie pracować wyłącznie z wykorzystaniem zielonej energii, płynącej z wody, wiatru, biomasy i słońca. Poza ogromnym znaczeniem dla środowiska, współpraca ma przynieść także duże oszczędności. Podczas gdy zwyczajna elektryczność generuje ponad 600 gramów spalin i dwutlenku węgla na kilowatogodzinę, emisja energii z OZE jest do nawet 15 razy mniejsza. Sieć dąży w ten sposób do osiągnięcia celu na 2023 r., którym jest certyfikacja tytułem zrównoważonych nieruchomości 75% swoich budynków.

Grupa Schwarz, której Lidl jest częścią, postawiła sobie również za cel zmniejszenie emisji operacyjnych o 55% do 2030 r. (w porównaniu z 2019 r.). W ten sposób cała Grupa działa zgodnie z celem paryskiego porozumienia klimatycznego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C.

Lidl jako jeden z największych detalistów spożywczych wspiera ten cel. W związku z tym opracował własne cele klimatyczne w różnych krajach, które opierają się na metodologii Naukowych Celów Klimatycznych (Science Based Targets) i przyczyniają się do osiągnięcia celu ogólnogrupowego. Strategia klimatyczna sieci polega na unikaniu, ograniczaniu i kompensowaniu emisji w sklepach Lidl i w łańcuchach dostaw, aby wnieść pozytywny wkład w ochronę klimatu.

- Jako firma odpowiedzialna społecznie od lat inwestujemy w ekologiczne technologie, zarówno w sklepach, jak i centrach dystrybucji. Choć bodźcem do przejścia na odnawialne źródła energii była w pierwszej kolejności myśl o środowisku naturalnym, jesteśmy dzisiaj świadomi korzyści, jakie niesie OZE – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl Polska. - Wierzymy, że ekologiczne technologie są również rozwiązaniem zapewniającym bezpieczeństwo energetyczne całemu sektorowi handlu detalicznego - podkreśla.

I dodaje, że Lidl bezpłatnie udostępnia także swoim klientom stacje do ładowania pojazdów elektrycznych, które funkcjonują przy wybranych sklepach w Polsce oraz przy dwóch centrach dystrybucji i centrali firmy.

Przy powstającym Centrum Dystrybucji Lidl w Dobroszycach sieć posadziła łąkę kwietną, które powstają też obok wybranych sklepów, a pierwsze efekty tych działań widać m.in. w Lublinie, Wrocławiu, Opolu Lubelskim, Ustroniu Morskim, Swarzędzu oraz Warszawie.

 

Katarzyna Pierzchała 5366 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.