Muszkieterowie: klienci robią e-zakupy częściej niż przed pandemią

Ponad jedna trzecia badanych wybiera zakupy internetowe kilka razy w miesiącu, a ponad 11% osób robi to aż kilka razy w tygodniu - wynika z tegorocznej edycji raportu "Jak kupuje polski konsument? Trendy e‑commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz dom i ogród".

Badanie przeprowadzono na zlecenie Grupy Muszkieterów, zarządzającej sieciami supermarketów Intermarché i Bricomarché. Jego wyniki pokazują, że zmiana nawyków zakupowych po pandemii utrwaliła się – w swoich odpowiedziach ankietowani deklarują, że wciąż robią zakupy przez Internet częściej niż przed pandemią.

Grupa Muszkieterów sprawdziła, jak kształtują się obecnie zakupy online, kładąc nacisk na kategorię produktów spożywczych oraz remontowo-wykończeniowych i dekoracyjnych. Podstawowe czynniki, które motywują do zakupów przez Internet, związane są przede wszystkim z wygodą. Wśród nich są oszczędność czasu (60,6% odpowiedzi), możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze (57,2%) oraz wygoda związana z dostępnością sklepów w jednym miejscu (39,5%). Ponadto, połowa badanych twierdzi, że na częstotliwość ich zakupów internetowych wpływa rosnąca od kilku miesięcy inflacja.

Produkty spożywcze a zakupy online

Według wyników badania, najwięcej osób, bo aż 30%, kupuje artykuły spożywcze przez Internet kilka razy w miesiącu, a kilka razy w tygodniu decyduje się na to ponad 15% z nich. Przeważająca większość, czyli ponad 80%, przyznaje, że wciąż wybiera taką formę zakupów częściej niż przed pandemią.

Średnie miesięczne wydatki na internetowe zakupy produktów spożywczych wynoszą 236 zł i stanowią one do 20% ogółu wszystkich wydatków online. W tym przypadku, w 2022 roku wzrosło znaczenie kwestii finansowych – zakup artykułów z kategorii spożywczej w sieci daje większy dostęp do atrakcyjnych promocji i możliwość szybkiego porównywania ceny.

Podczas zakupów internetowych badani najczęściej zamawiają produkty spożywcze takie jak herbaty lub kawy (72,8%), przyprawy (59,5%) czy produkty sypkie jak kasze i makarony (54,9%), m.in. ze względu na ich dłuższy termin przydatności. W porównaniu z ubiegłorocznym pomiarem, na znaczeniu zyskały słodycze (59,1%) i słone przekąski (37,7%).

Wiadomo też, jak i kiedy ankietowani kupują artykuły spożywcze online. Blisko 70% z nich robi to przede wszystkim przez stronę internetową sklepu, prawie 80% z domu, ale nie są oni przywiązani do określonego czasu w tygodniu – to zależy od sytuacji i okoliczności. Co ciekawe, akceptują zamienniki, ale jeśli mogą, wolą wybierać z szerszego asortymentu i są w stanie poczekać dłużej na swoje zamówienie.

– Mimo zniesienia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa i częściowego powrotu do sklepów stacjonarnych, dostrzegamy potrzebę dalszego inwestowania w obszar e-commerce, który wciąż dynamicznie się rozwija. Wyniki naszego badania potwierdzają, że klienci doceniają wygodę zakupów online, dlatego stale pracujemy nad poszerzaniem oferty e-commerce Intermarché – mówi Tomasz Waligórski, dyrektor generalny Intermarché w Polsce.

Podkreśla, że coraz więcej sklepów Intermarché oferuje rozwiązanie Drive, umożliwiające odbiór towarów zamówionych przez naszą stronę internetową. - Już w 2023 roku planujemy szeroką modernizację zarówno strony, jak i programu lojalnościowego – wszystko po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów – ujawnia Waligórski.

Produkty remontowo-wykończeniowe i dekoracyjne a zakupy online

Pierwszy rok pandemii był okresem, w którym Polacy tłumnie przystąpili do remontów swoich mieszkań i domów. Obecnie widać, że trend się „uspokoił”, jednak nadal ok. 41% badanych deklaruje, że przeprowadziło remont w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 48% ma taki remont w swoich planach w ciągu najbliższego roku.

W porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami, widoczny jest wzrost popularności zakupów produktów remontowo-wykończeniowych przez Internet – robi to 60,2%. badanych. W dalszym ciągu blisko 60% z nich twierdzi, że kupuje artykuły z tej kategorii online częściej niż przed pandemią.

Średnio na internetowe zakupy remontowo-wykończeniowe i do ogrodu ankietowani wydają 316 zł i również stanowią one do 20% ogółu wszystkich wydatków na zakupy w sieci. Jakie produkty wybierają najczęściej? Aż 49,8% z nich decyduje się na oświetlenie, 47,7% kupuje elementy dekoracji wnętrz, a 36,6% stawia na farby oraz różnego rodzaju narzędzia. Rośliny, nawozy i ziemię przez Internet zamawia 33,8% badanych.

– Odpowiedzi ankietowanych udzielone w naszym badaniu potwierdzają, że mimo częściowego powrotu do normalności w handlu, nie nastąpi odwrót od zakupów w sieci. Dlatego Bricomarché stawia na kanał e-commerce – mówi dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, dyrektor generalna Bricomarché w Polsce. - Naszym rozwiązaniem w tym zakresie są Bricomaty, czyli autorskie boksy do odbioru zamówień internetowych, które wprowadziliśmy już w 2019 roku. Od tamtej pory systematycznie rozwijaliśmy naszą sieć Bricomatów, podążając nie tylko za potrzebami klientów, ale również za zmieniającymi się trendami rynkowymi – tłumaczy.

I dodaje, że sieć planuje dalsze inwestycje w kanale online, m.in. w aplikację mobilną, z poziomu której już za kilka miesięcy klienci będą mogli robić zakupy.

Raport z wynikami badania „Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz dom i ogród” został przygotowany na zlecenie Grupy Muszkieterów przez Havas Media. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2022 roku na ogólnopolskim internetowym panelu badawczym na reprezentatywnej próbie osób powyżej 25 roku życia (CAWI, N=1049).

 

Katarzyna Pierzchała 5366 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.