Santander: oszczędzają głównie mieszkańcy mniejszych miast

Inflacja kładzie się cieniem na planach finansowych Polaków. Prawie połowa stwierdza, że nie zamierza tej jesieni ponosić większych wydatków - wynika z badania Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: edukacja pod znakiem inflacji".

Większych jesiennych wydatków nie planują zarówno kobiety, jak i mężczyźni (w obu grupach po ok. 40% wskazań). Rezygnację z nich deklarują zwłaszcza emeryci (50%) co nie zaskakuje, biorąc pod uwagę ile wynoszą przeciętne świadczenia oraz postępujący wzrost cen.

Tuż za nimi są 40-49 latkowie (45%). Wstrzymywać się od większych zakupów w nowej porze roku będą najczęściej respondenci ze średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców, takich jak Kielce czy Rzeszów (55%) oraz metropolii jak Warszawa, Wrocław i Kraków (45%). Dużych wydatków nie planują też zarabiający do 1999 zł netto (59%).

- Inflacja i związana z nią niepewność sprawiają, że wiele osób rezygnuje z większych zakupów tej jesieni. Ci, którzy chcą wydać więcej, ograniczają się natomiast do remontu domu lub mieszkania czy wyjazdu urlopowego – wyjaśnia Renata Wrzaskowska, ekspert ds. projektów marketingowych z Santander Consumer Banku.

I podaje, że odnowienie swojego M planuje 29% ankietowanych w grupie 30-39 latków i 30% zarabiających między 5000 a 6999 zł na rękę. Za to na późny urlop wybierze się co piąty respondent przed 40. rokiem życia i 24% badanych z dochodami od 7000 zł w górę. Co 11. ankietowany przeznaczy więcej pieniędzy na zakup lub naprawę samochodu i odświeżenie swojej szafy (w obu przypadkach po ok. 9%). Tylko 5% zamierza zainwestować w sprzęt elektroniczny, a 4% w wymianę mebli.

Kredyt najczęściej potrzebny na remont

Santander Consumer Bank zapytał również Polaków o to w jakim większym, jesiennym wydatku mogłyby im pomóc produkty bankowe. Co trzeci ankietowany stwierdził, że chętnie skorzystałby z kredytu gotówkowego, ratalnego bądź w karcie kredytowej i przeznaczył go na pokrycie remontu domu lub mieszkania (32%). 11% sfinansowałoby w ten sposób zakup albo naprawę samochodu, a 7% nowy sprzęt agd czy rtv.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

 

Katarzyna Pierzchała 5366 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.