Raport: kobiety zdominowały handel w Internecie

75% Polaków zamawia produkty online co najmniej raz w miesiącu, w tym 27% kupuje w ten sposób przynajmniej raz w tygodniu. Gros tych zakupów robią kobiety. Najczęściej sięgają po ubrania, sprzęt rtv i agd oraz kosmetyki i perfumy - wynika z badania CBRE.

Jak zwrócili uwagę autorzy raportu CBRE „Trendy w omnichannel w Polsce”, częstotliwość zakupów w internecie zwiększyły głównie pandemia i wojna. - Rozwojowi e-commerce sprzyjają też duża digitalizacja społeczeństwa oraz powszechność płatności mobilnych - czytamy w poniedziałkowej informacji CBRE.

W ocenie autorów raportu Polska ma sporo do nadrobienia w zakresie gotowości do dynamicznego rozwoju e-commerce. Według Mariusza Majkowskiego z CBRE, należy on do krajów mniej przygotowanych na wzrost rynku e-commerce. - Słabo wypadamy pod kątem mobilnej sprzedaży internetowej, której wskaźnik według najnowszych danych The World Bank wynosi 1,8% - zauważa.

I dodaje, że niski jest też dostęp do stacjonarnego szerokopasmowego internetu, który ma 22 osób na 100. - Euromonitor wskazuje, że Polska osiągnie 23% penetracji e-commerce dopiero w 2026 roku. Taki poziom już teraz występuje w Holandii, Brazylii i Tajwanie – stwierdził.

Obecnie 29% osób deklaruje, że częściej zamawia online produkty niż przed pojawieniem się Covid-19 i atakiem Rosji na Ukrainę. Z raportu wynika, że częściej dotyczy to kobiet (30% wobec 28% mężczyzn). Aż 75% Polaków zamawia produkty w sieci przynajmniej raz w miesiącu. Grupą najchętniej wydającą pieniądze w internecie są osoby w wieku 25-44 lata, wśród których ok. 86% kupuje z taką częstotliwością. Spośród wszystkich respondentów 13% robi zakupy online co najmniej 2-3 razy w tygodniu, a 14% raz w tygodniu. W grupie osób do 24. roku życia co czwarta co najmniej raz w tygodniu kupuje online. Jedna piąta Polaków (21%) odwiedza sklepy internetowe rzadziej niż raz na miesiąc, a 4% - wcale.

Respondenci najczęściej przez internet kupują ubrania - deklaruje tak 58%. To głównie osoby w wieku 25-44 lata i kobiety, wśród których 69% zamawia odzież online. Spośród mężczyzn przyznało tak 46%. Na drugim miejscu najchętniej kupowanych produktów w sieci jest sprzęt rtv/agd (45% wskazań). Częściej kupują go mężczyźni (57%) niż kobiety (37%). W pierwszej trójce są też kosmetyki i perfumy, które online zamawia 4 na 10 respondentów. Przez internet chętnie kupowane są też artykuły przemysłowe, takie jak środki czystości (37%), książki i płyty (36%) oraz zabawki dla dzieci (27%).

PAP / KP

 

Katarzyna Pierzchała 5366 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.