Aldi: rewolucji nie planujemy, ale zmiany w druku folderów są [News HE]

Największe sieci handlowe w każdym miesiącu drukują miliony gazetek reklamowych. Są już jednak pierwsze zapowiedzi zmian. - Drukujemy ich średnio 50% mniej niż w 2021 r. - mówi Aldona Rogulka-Biskowska, kierownik działu zarządzania kampaniami i aktywacją klientów, Aldi.

HandelExtra.pl w cyklu artykułów przygląda się poszczególnym strategiom sieci w zakresie gazetek i planów, co do tej formy komunikacji z klientami w przyszłości. Zaczęliśmy od Biedronki, która zapowiada stopniowe wycofywanie się z druku. A jak jest w przypadku sklepów pod szyldem Aldi?

HandelExtra.pl: Ile miesięcznie sieć dystrybuuje gazetek reklamowych, a ile rocznie? Czy przed świętami, np. Bożego Narodzenia, ta liczba rośnie? Gdzie są dystrybuowane?

ALDONA ROGULKA-BISKOWSKA, kierownik działu zarządzania kampaniami i aktywacją klientów, Aldi:

Gazetki reklamowe Aldi drukowane są regularnie co tydzień, a prezentowana w nich oferta zawiera produkty dostępne od każdego poniedziałku oraz wszystkie promocyjne akcje tygodniowe dostępne w Aldi.

Nakłady druku ustalamy wewnętrznie, w oparciu o analizy sprzedażowe, dlatego zdarza się, że liczba gazetek w każdym miesiącu jest różna. Nie zwiększamy jednak ich ilości przed świętami czy innymi ważnymi sprzedażowo okresami. W stosunku do ubiegłego roku zoptymalizowaliśmy proces produkcji gazetek i aktualnie drukujemy ich średnio 50% mniej niż w 2021 r., kiedy to z różną częstotliwością dystrybuowaliśmy je do skrzynek pocztowych.

Obecnie stosujemy dystrybucję bezadresową do skrzynek pocztowych dla nowo otwieranych sklepów. Trwa to zwykle od kilku do kilkunastu tygodni po otwarciu sklepu. W każdym tygodniu udostępniamy również gazetkę dla klientów bezpośrednio w naszych sklepach.

Do kogo kierowane są gazetki? Czy jest to komunikacja głównie do seniorów/osób starszych, które mogą mieć problemy z digitalizacją?

Gazetki kierujemy szeroko do wszystkich klientów, staramy się wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Uwzględniamy w tym zakresie zarówno potrzeby osób przywiązanych do ich tradycyjnej wersji, jak i korzystających z wersji digitalowej. W tym roku prowadziliśmy komunikację informującą o dostępności gazetki online, dodatkowo  w naszych stojakach (podajnikach) na gazetki pojawiły się ulotki z kodem QR prowadzącym właśnie do gazetki online.

Istnieją badania, które odpowiadają na pytania: jakie znaczenie dla konsumentów mają gazetki reklamowe sieci i czy bez nich sprzedaż w sklepach mogłaby zmaleć?

W Aldi na bieżąco analizujemy efektywność sprzedażową gazetek, prowadzimy wewnętrzne badania i sprawdzamy różne warianty. Obserwujemy, że zainteresowanie gazetką papierową spada na korzyść wersji online, co nie oznacza jednak, że podważamy jej skuteczność.

Czy jest szansa na rezygnację przez Aldi z dystrybuowania papierowych gazetek? Jeśli tak, to docelowo kiedy takie gazetki mogłyby zniknąć z rynku?

Gazetki ofertowe traktujemy jako jeden z wielu elementów naszej komunikacji z klientami, będący uzupełnieniem całego szeregu działań. Oczywiście obserwujemy rynek i podążamy za trendami, optymalizujemy też proces wydruku i elastycznie reagujemy na potrzeby konsumenckie. Wyraźnie zauważamy zmiany w sposobie konsumpcji mediów przez młodsze pokolenia, które coraz częściej podejmują samodzielne decyzje zakupowe w gospodarstwach domowych. Z pewnością proces ten będzie postępował w miarę upływu czasu, póki co nie planujemy jednak rewolucji.