Polacy chcą mieć możliwość wypłaty swojej gotówki ze sklepu

To zadanie terminali płatniczych, które oferują dziś wiele dodatkowych usług, nie tylko płatność kartą.

Terminale płatnicze to urządzenia wielofunkcyjne. Poza ich podstawową rolą, czyli przyjmowaniem płatności, oferują wiele innych dodatkowych funkcji. Według badania* przeprowadzonego na zlecenie PolCard from Fiserv wśró tych dodatkowych funkcji najbardziej atrakcyjna jest wypłata gotówki z kasy sklepu tak, jak z bankomatu – takiej odpowiedzi udzieliło aż 40,9% badanych (usługa ta nazywa się cashback). Najbardziej zainteresowane są nią osoby młodsze, w wieku 30-39 lat (61,3%) oraz 18-29 lat (44,8%). Wypłata gotówki z kasy sklepu jest bardzo popularna również wśród mieszkańców wsi (45,7%) oraz dużych miast, powyżej 250 tys. mieszkańców (41,8%).

Drugą w kolejności funkcją terminali, jakiej oczekiwaliby konsumenci, jest możliwość płatności w obcej walucie – takiej odpowiedzi udzielił co trzeci badany (32,3%). Natomiast wpłata pieniędzy na konto w kasie sklepu, tak jak we wpłatomacie, jest trzecią najpopularniejszą funkcją dodatkową terminala – wskazało tak ponad 31% ankietowanych.

- Usługa pozwala na wpłacenie pieniędzy na konto przy okazji zakupów, co jest wygodną opcją szczególnie dla osób, które nie chcą nosić przy sobie gotówki, a na co dzień płacą kartą, telefonem lub zegarkiem – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska.

Prawie 20% Polaków wyraziło chęć skorzystania ze zwrotu środków na rachunek karty, a prawie 18% z możliwości zostawienia napiwku np. w restauracji. Natomiast ponad 15% respondentów jako najbardziej przydatną dla nich funkcję wymieniło możliwość wykupienia okresowego biletu komunikacji miejskiej bezpośrednio na kartę płatniczą. 13% wskazało opcję płacenia poprzez terminal kartami lojalnościowymi oraz podarunkowymi, a 12% skorzystałoby z usługi doładowania telefonu.

Wygoda główną zaletą terminali płatniczych

PolCard from Fiserv zapytał również Polaków co jest główną zaletą terminali płatniczych. Aż 42% badanych odpowiedziało, że jest to wygoda, ponieważ nie muszą nosić ze sobą gotówki. Wśród innych najważniejszych korzyści zostały wymienione: szybkość realizacji transakcji (28,8%), prostota obsługi (28,6%) i oszczędność czasu (28,4%).

Możliwość zapłaty w kasie samoobsługowej i brak konieczności stania w kolejce do tradycyjnej kasy zostało uznane za najważniejszą zaletę przez prawie jedną czwartą respondentów. Dla 18% badanych ważne jest bezpieczeństwo transakcji, natomiast 12% ceni sobie możliwość płatności na wiele sposobów np. kartą, zegarkiem, telefonem. Nie bez znaczenia dla 13% Polaków jest również fakt, że płatności na terminalach są bardziej higieniczne.

– Terminal już dawno przestał służyć wyłącznie do rozliczania płatności bezgotówkowych. Jest to urządzenie wielofunkcyjne z wieloma korzyściami zarówno dla sprzedawców jak i ich klientów. Dla konsumentów coraz częściej terminal jest czymś obowiązkowym. Jak pokazują nasze badania, ponad 70% osób regularnie płaci bezgotówkowo, a 41% zawsze kiedy ma taką możliwość. Z kolei sprzedawcy, poza zapewnieniem ulubionej formy płatności, mogą zaoferować klientom dodatkowe usługi, które podniosą znacząco ich poziom zadowolenia – podsumowuje Krzysztof Polończyk.

*Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.