Maspex: zamknięto nawet połowę szkolnych sklepików

Jak informuje HandelExtra.pl Grupa Maspex, która od lat pośrednio dostarcza produkty spożywcze do szkolnych sklepików, podczas pandemii zamknięto ich prawie połowę. W miejsce tych punktów próbują wejść operatorzy vendingowi, ale i z tym rozwiązaniem wiążą się wyzwania.

Wraz z 1 września dzieci wróciły do szkół, ale do znacznej części z tych placówek nie wróciły sklepiki szkolne, które przez pandemie niemal wypadły z rynku.

Co prawda oficjalnych danych w tej sprawie nie ma, ale z informacji, jakie Grupa Maspex uzyskała na podstawie rozmów ze swoimi partnerami handlowymi, z którymi wspólnie dostarczają produkty spożywcze bezpośrednio do szkół wynika, że podczas pandemii zamkniętych zostało blisko 50% sklepików szkolnych. - Dużą ich część przejęły od ajentów rady szkoły, a dostawcą w tym wypadku są urzędy miasta, więc informacji w tym zakresie nie posiadamy - powiedziała nam Dorota Liszka, dyrektor ds. komunikacji, w Grupie Maspex.

Czy automaty sprzedające przekąski dla dzieci w szkołach są rozwiązaniem? I tak i nie. Bo jak mówi HandelExtra.pl Dorota Liszka, również operatorzy maszyn vendingowych mają trudności z odnalezieniem się na tym trudnym rynku.

- Zarówno my jak i nasi partnerzy w biznesie vendingowym odczuliśmy bardzo załamanie związane z pandemią. Najgorszy był 2020 r., kiedy szkoły zostały zamknięte od końca marca do końca semestru a jesienią otwarte jedynie na 1,5 miesiąca. W 2021 r. dopiero po feriach szkoły rozpoczęły naukę stacjonarną, ale też zdarzała się zdalna nauka - przypomina przedstawicielka firmy Maspex. - Jeśli nie ma uczniów w szkole nie ma sprzedaży produktów. Tymczasem zobowiązania operatorów za raty leasingowe, czy niesprzedany towar oraz czynsze rosły, więc wycofywali się oni z prowadzenia sprzedaży w punktach szkolnych. Zwłaszcza, niektóre ze szkół mimo obostrzeń nie zrezygnowało z pobierania czynszów od operatorów - dodaje Dorota Liszka.

- Podsumowując cały okres pandemii - część operatorów zrezygnowało z lokalizacji maszyn vendingowych w szkołach, inni ograniczyli i zdywersyfikowali biznes o inne rodzaje lokalizacji. Z informacji jakie Maspex otrzymał od swoich partnerów w biznesie vendingowym wynika, że operatorzy, którzy opierali biznes na szkołach w 2020 r. stracili nawet do 80% przychodów, w 2021 r. - do 60%, a w 2022 r., kiedy styczeń był miesiącem nauki zdalnej, około 15% - informuje Dorota Liszka.

Choć 2022 r. jest lepszym od dwóch wcześniejszych, to wciąż rynek niepewny. - Na bieżąco obserwujemy sytuację i mamy nadzieję, że nie będzie ograniczenia stacjonarnej nauki przez inne czynniki, które obecnie się pojawiają i mogą spowodować przejście na naukę zdalną - stwierdza Dorota Liszka.

Maspex oferuje szkołom grupę produktów sokowych i napojowych - soki Tymbark 300 ml, linię Tymbark Po prostu, soki i napoje Kubuś, w tym Kubuś Waterrr, soki Tarczyn; musy owocowe - Tymbark i Kubuś; wodę Kubuś Waterrr i Alcalia; ciastka Kubuś; produkty zbożowe np. owsianki Lubella, oraz szereg przekąsek z serii Salatini (paluszki, Snacki i Chipsy oraz Bakalie).